Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zima wyzwaniem dla kierowców i ciężarówek

Utworzona: 2023-12-03


Testy przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks w Finlandii po raz kolejny wykazały, że eActros zachowuje pełną sprawność nawet w bardzo zimowych warunkach.

Jak wygląda zimowa eksploatacja eActrosa? Poniższe pytania i odpowiedzi wyjaśniają kluczowe aspekty tego zagadnienia.

Jak akumulatory tego modelu reagują na niskie temperatury?

Niezależnie od zastosowanej technologii ogniw, wraz ze spadkiem temperatury akumulatora, wzrasta jego wewnętrzna rezystancja. To prowadzi do większych strat mocy i mniejszej wydajności energetycznej. Aby zmniejszyć negatywny wpływ niskich temperatur na zasięg, można skorzystać z wybieralnego trybu ładowania, aby przygotować akumulator w stacji ładującej, która podgrzewa go, co zmniejsza opór wewnętrzny i umożliwia maksymalne zużycie energii.

Na czym dokładnie polega pomocnicza klimatyzacja akumulatora?

Jeżeli pojazd stoi przez dłuższy czas w zimnej lub ciepłej temperaturze otoczenia i akumulator osiąga tę temperaturę po wielu godzinach, kierowca może ustawić godzinę odjazdu, o której akumulator będzie podgrzewany, chłodzony lub doprowadzany do optymalnej temperatury.

Jaka jest różnica w porównaniu do normalnego kondycjonowania akumulatora?

Podczas normalnego kondycjonowania akumulator automatycznie ustawia się w optymalnym oknie roboczym podczas pracy. Dzieje się tak podczas jazdy lub parkowania z włączoną pokładową instalacją elektryczną wysokiego napięcia. W ramach możliwości technicznych akumulator wysokonapięciowy pozostaje w idealnym punkcie pracy.

Do jakiej temperatury poniżej zera można jeszcze ładować akumulatory eActrosa?

Przy niskich temperaturach grzejnik włącza się automatycznie podczas procesu ładowania. Następnie akumulator jest podgrzewany do momentu ponownego przepływu prądu i ponownego naładowania. W temperaturach poniżej minus 19 stopni system akumulatorów wysokiego napięcia przechodzi w tryb ochronny, aby zachować żywotność ogniwa.

Do jakiego stanu naładowania ładuje się akumulatory pojazdu w ekstremalnie niskich temperaturach?

Generalnie nie ma dolnej granicy. Dzieje się tak dlatego, że pojazd wyłącza się w odpowiednim czasie, aby nie doszło do pełnego rozładowania. Niezależnie od temperatury akumulator jest zawsze ładowany do 100%, jeśli kierowca nie ustawi inaczej.

Jakie czynniki mogą wydłużyć czas ładowania akumulatora wysokiego napięcia?

Na przykład niska lub wysoka temperatura akumulatora. Czas ładowania może też zależeć od maksymalnego dostępnego prądu ładowania stacji lub ustawień procesu ładowania w komputerze pokładowym.

Do jakiego stopnia zasięg elektrycznego modelu zmniejsza się w ekstremalnie niskich temperaturach?

Nie da się udzielić ogólnej odpowiedzi, gdyż zależy to od wielu czynników. Jeśli jest bardzo zimno, tak czy inaczej warto ogrzewać kabinę i akumulator. Należy również pamiętać, że opór toczenia opon i przepływ aerodynamiczny powietrza jest wyższy w niskich temperaturach. Zimne łożyska w układzie napędowym mają również większy opór, co również zwiększa zużycie energii. Jednakże to dodatkowe zużycie energii przestaje mieć znaczenie wraz ze wzrostem przebiegu i wzrostem temperatury roboczej po ruszeniu. Ogólnie rzecz biorąc, w warunkach zimowych zużycie będzie wyższe na początku i poprawi się w trakcie dalszej jazdy.

Czy eActros nagrzewa się szybciej czy wolniej niż Actros z silnikiem Diesla?

Inteligentne zarządzanie temperaturą i energią eActrosa zapewnia, że zarówno układ napędowy, jak i kabina kierowcy są wstępnie przygotowane do energooszczędnej pracy, aby uzyskać odpowiednią temperaturę nawet w warunkach zimowych. Dzięki mniejszemu, wysokowydajnemu obwodowi grzewczemu eActros nagrzewa kabinę szybciej niż ciężarówka z silnikiem Diesla. Ponieważ jednak energia do tego celu pobierana jest z akumulatorów zainstalowanych w pojeździe, co zmniejsza zasięg pojazdu, zaleca się stosowanie klimatyzacji postojowej na stacji ładowania. W celu oszczędzania energii jakiś czas pu ruszeniu w trasę zaleca się także korzystanie wyłącznie z grzejników panelowych, takich jak podgrzewanie siedzeń lub podgrzewanie szyby przedniej.

Czy elektryczny model zachowuje się inaczej na ośnieżonej drodze niż ciężarówka z silnikiem Diesla?

Szeroko zakrojone testy zimowe wykazały, że eActros sprawdza się również na zaśnieżonych drogach. Zwłaszcza dzięki obniżonemu środkowi ciężkości wynikającemu z umiejscowienia akumulatorów eActros ma również doskonałe właściwości jezdne. Podobnie jak w przypadku wszystkich pojazdów serii Actros, również zainstalowane systemy wspomagania i kontroli kierowcy mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Dotyczy to także systemu kamer bocznych MirrorCam, które są znacznie mniej podatne na zabrudzenia np. z błota pośniegowego, niż tradycyjne lusterka główne i szerokokątne.

Czy w eAtrosie można stosować łańcuchy śniegowe?

Tak, nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń konstrukcyjnych.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels