Lidl Sverige już w 2017 roku ogłosił, że do 2025 roku wszystkie jego transporty między centrami dystrybucji a sklepami będą wolne od paliw kopalnych. Dzięki realizacji tego planu sieć zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 7000 ton CO₂e rocznie. W ramach nowej strategii flota transportowa Lidla zrezygnowała z diesla i benzyny na rzecz biogazu, HVO (uwodornionych olejów roślinnych) oraz energii elektrycznej. Przejście na transport bezemisyjny pokazuje, że duże sieci handlowe mogą skutecznie łączyć optymalizację kosztów z działaniami proekologicznymi.
Oprócz zmiany paliwa, Lidl postawił na zwiększenie efektywności transportu. Sieć dąży do wypełniania ciężarówek w 95%, a każda placówka otrzymuje dostawy tylko raz dziennie zamiast wielokrotnych transportów od różnych dostawców. Te rozwiązania nie tylko ograniczają emisje, ale także pozwalają na zmniejszenie liczby przejechanych kilometrów, co przekłada się na redukcję kosztów operacyjnych.
Choć transformacja Lidla pokazuje potencjał ekologicznej logistyki, wyzwaniem dla branży transportowej pozostaje dostępność i koszt alternatywnych paliw oraz infrastruktury. Przewoźnicy mierzą się z problemem niedostatecznej sieci ładowania dla ciężarówek elektrycznych, a biopaliwa wciąż są droższe od konwencjonalnych rozwiązań.
Źródło: Lidl
Utworzona: 2025-03-14