Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zakazy dla rosyjskich przewoźników drogowych - przyjęto kolejny pakiet sankcji wobec Rosji

Utworzona: 2022-04-08


W świetle trwającej agresji Rosji na Ukrainę oraz zgłoszonych okrucieństw popełnianych przez rosyjskie siły zbrojne na Ukrainie, Rada Europejska podjęła dziś, 8 kwietnia br. decyzję o nałożeniu na Rosję piątego pakietu sankcji gospodarczych i indywidualnych.

Uzgodniony pakiet obejmuje szereg działań mających na celu wzmocnienie presji na rosyjskie władze i gospodarkę oraz ograniczenie środków Kremla na agresję, o czym pisaliśmy szerzej w materiale UE: zakazy dla rosyjskich przewoźników drogowych.

Piąty pakiet sankcji obejmuje:
Zakaz dla rosyjskich i białoruskich przewoźników drogowych uniemożliwiający im przewożenie towarów transportem drogowym na terenie UE, w tym w tranzycie. Odstępstwa są jednak przyznawane na szereg produktów, takich jak produkty farmaceutyczne, medyczne, rolne i spożywcze, w tym pszenica, oraz na transport drogowy w celach humanitarnych.

Artykuł 3l ROZPORZĄDZENIA RADY (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie:
1. Zakazuje się wszelkim przedsiębiorstwom transportu drogowego z siedzibą w Rosji wykonywania drogowego transportu towarów na terytorium Unii, w tym w ramach tranzytu.
2. Zakaz ustanowiony w ust. 1 nie ma zastosowania do wykonywania przez przedsiębiorstwa transportu drogowego transportu:
a) poczty w trybie usługi powszechnej;
b) towarów przewożonych tranzytem przez Unię między obwodem kaliningradzkim a Rosją, pod warunkiem że transport takich towarów nie jest w inny sposób zakazany na mocy niniejszego rozporządzenia.
3. Zakazu ustanowionego w ust. 1 nie stosuje się do dnia 16 kwietnia 2022 r. do transportu towarów rozpoczętego przed dniem 9 kwietnia 2022 r., pod warunkiem że pojazd przedsiębiorstwa transportu drogowego:
a) znajdował się już na terytorium Unii w dniu 9 kwietnia 2022 r.; lub
b) musi przejechać tranzytem przez Unię, aby powrócić do Rosji.

4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy państwa członkowskiego mogą zezwolić na wykonanie transportu towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego z siedzibą w Rosji, jeżeli właściwe organy ustaliły, że taki transport jest niezbędny:
a) w celu zakupu, przywozu lub transportu do Unii gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza;
b) w celu zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy, a także nawozów, których przywóz, zakup i transport jest dozwolony zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
c) w celach humanitarnych;
d) w celu funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym; lub
e) w celu przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w kontekście formalnej współpracy kulturalnej z Rosją.
5. Zainteresowane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie ust. 4 w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.


Zakaz wstępu do portów w UE dla rosyjskich statków. Zwolnienia obejmą podstawowe produkty, takie jak produkty rolne i spożywcze, pomoc humanitarną oraz energię.

Artykuł 3ea ROZPORZĄDZENIA RADY (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie:
1. Po dniu 16 kwietnia 2022 r. zakazuje się udzielania dostępu do portów na terytorium Unii wszelkim statkom zarejestrowanym pod banderą Rosji.
2. Ust. 1 stosuje się do statków, które zmieniły swoją rosyjską banderę lub swoją rejestrację na banderę lub rejestr jakiegokolwiek innego państwa po dniu 24 lutego 2022 r.


Zakaz eksportu ukierunkowany na paliwo do silników odrzutowych i inne towary, takie jak komputery kwantowe i zaawansowane półprzewodniki, zaawansowana elektronika, oprogramowanie, maszyny i sprzęt transportowy. Uzgodnione zakazy eksportu wynoszą 10 mld euro.

❌ Nowe zakazy importu produktów takich jak: drewno, cement, nawozy, owoce morza i alkohol. Uzgodnione zakazy importu wynoszą 5,5 mld euro.

Zakaz zakupu, importu lub przesyłania węgla i innych stałych paliw kopalnych do UE, jeśli pochodzą one z Rosji lub są eksportowane z Rosji, począwszy od sierpnia 2022 r. Import węgla do UE wynosi obecnie 8 mld EUR rocznie.

❌ Całkowity zakaz transakcji w czterech kluczowych rosyjskich bankach, które mają 23% udziału w rynku rosyjskiego sektora bankowego. Po usunięciu SWIFT banki te zostaną teraz poddane zamrożeniu aktywów, a tym samym zostaną całkowicie odcięte od rynków UE.

Szereg ukierunkowanych środków gospodarczych mających na celu wzmocnienie istniejących środków i zlikwidowanie luk prawnych, takich jak: ogólny unijny zakaz udziału rosyjskich firm w zamówieniach publicznych w państwach członkowskich, wykluczenie wszelkiego wsparcia finansowego dla rosyjskich organów publicznych; rozszerzony zakaz wnoszenia depozytów do kryptowalut oraz sprzedaży banknotów i zbywalnych papierów wartościowych denominowanych w dowolnych walutach państw członkowskich UE do Rosji i Białorusi lub jakiejkolwiek osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi w Rosji i na Białorusi.

Rada Europejska domaga się od Rosji natychmiastowego zaprzestania agresji militarnej na terytorium Ukrainy, natychmiastowego i bezwarunkowego wycofania wszystkich sił i sprzętu wojskowego z całego terytorium Ukrainy oraz pełnego poszanowania integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową.

Odpowiednie akty prawne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Źródło: Rada Europejska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels