Zwycięzca w testach
Niemieckie czasopisma branżowe "Trucker" i "Transport" przetestowały ostatnio Volvo FH 500 I-Save porównując go z głównymi europejskimi konkurentami. W obu testach Volvo okazało się zwycięzcą pod względem oszczędności paliwa, biorąc pod uwagę całkowite zużycie oleju napędowego i AdBlue. Pomimo niskiego zużycia paliwa, ciężarówka Volvo osiągnęła bardzo wysoką średnią prędkość w teście „Truckera,” a w próbie magazynu „Transport” pokonała w tym zakresie konkurencję.Naszym inżynierom udało się połączyć wysoką prędkość z bardzo niskim zużyciem paliwa, co jest fantastycznym osiągnięciem. Często trzeba wybrać jedno lub drugie, ale my udowodniliśmy, że można połączyć ekonomikę paliwową i osiągi. Jeszcze bardziej imponujące jest to, że w obu testach udało nam się zająć najlepsze miejsce pod względem oszczędności paliwa, mimo że testowany pojazd nie miał jeszcze naszych najnowszych aktualizacji, które obniżą zużycie paliwa o kilka kolejnych punktów procentowych!
- podkreśla Peter Franzén, menedżer produktu w Volvo Trucks.
Koszty paliwa nawet o 13% w dół
Testowane Volvo FH było wyposażone w I-Save, czyli wariant łączący różne elementy układu napędowego i oprogramowania w celu maksymalnego zwiększenia oszczędności paliwa. Sercem I-Save jest silnik turbocompound, który umożliwia jazdę z niskimi obrotami i wysokim biegiem przez dłuższy czas. Dzięki wprowadzonym ostatnio udoskonaleniom, I-Save może łącznie przyczynić się do poprawy zużycia paliwa nawet o 13% - w porównaniu z poziomem zużycia w momencie jego wprowadzenia na rynek w 2019 roku.W celu poprawy efektywności paliwowej poszliśmy teraz o krok dalej, aby zapewnić pełną optymalizację silnika w Volvo FH I-Save. Biorąc pod uwagę historycznie wysokie ceny energii, z jakimi mamy obecnie do czynienia, nie mogliśmy wybrać lepszego momentu jej wprowadzenia
- podsumowuje Peter Franzén.
Pakiet udoskonaleń
Proces spalania w silnikach został jeszcze bardziej udoskonalony poprzez dostosowanie wtryskiwaczy, kompresji i wałka rozrządu do nowych tłoków z misą w kształcie fali. Zmodernizowano wysokowydajną turbosprężarkę i pompę olejową. Nawet filtry oleju, paliwa i powietrza zyskały opatentowane udoskonalenia w celu uzyskania jeszcze lepszych osiągów.Zmodernizowany silnik współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, która jest teraz szybsza do 30%, co również przyczynia się do zwiększenia oszczędności paliwa, poprawy właściwości jezdnych i płynności jazdy.
Nowe oprogramowanie
I-Torque to oprogramowanie momentu obrotowego, które zwiększa wydajność energetyczną poprzez analizę danych dotyczących topografii drogi i dostosowanie jazdy do aktualnej trasy. Funkcja I-See wykorzystuje informacje o planowanej trasie, aby jak najlepiej wykorzystać energię kinetyczną ciężarówki podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Nowe oprogramowanie I-Torque optymalizuje zarówno wybór biegów, jak i moment obrotowy silnika. Funkcja "patrzy" na drogę przed pojazdem i ocenia topografię terenu oraz masę zestawu, aby zdecydować, jaki dokładnie moment obrotowy jest potrzebny silnikowi i kiedy, w celu uzyskania jak najwyższej wydajności paliwowej.Podczas jazdy na długich dystansach aerodynamika samochodu ciężarowego odgrywa ważną rolę w oszczędzaniu paliwa. W związku z tym wprowadzono kilka kluczowych zmian poprawiających przepływ powietrza, w tym zacieśnienie szczelin w przedniej części kabiny i wydłużenie drzwi. Wszystkie udoskonalenia przyniosły spektakularny efekt, co przełoży się na wymierne oszczędności użytkowników ciężarówek szwedzkiej marki.
Źródło: Volvo Trucks