Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kierowcy doceniają wygodę w kabinie, a przewoźnicy efektywność i niskie koszty

Utworzona: 2025-06-16


Agnieszka Głowicka, Marketing Manager z DAF Trucks Polska, podsumowuje 30-lecie obecności holenderskiej marki w naszym kraju, przypomina jej osiągnięcia, wylicza mocne strony i mówi o ewolucji oczekiwań przewoźników wobec firmy.

DAF Trucks świętuje w tym roku 30-lecie obecności w Polsce. Co można uznać za największe sukcesy tego okresu?

Myślę, że możemy pochwalić się wieloma sukcesami, które miały znaczący wpływ zarówno na rozwój naszej marki w kraju, jak i na całą branżę motoryzacyjną na przestrzeni minionych trzydziestu lat. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że przez lata DAF Truck Polska utrzymywał się na pozycji lidera sprzedaży pojazdów, nie tylko ciągników siodłowych. Stale rosnąca liczba nowych lub zmodernizowanych punktów handlowo-serwisowych na mapie kraju jest również niewątpliwym powodem do dumy zarówno naszej organizacji, jak i naszych dealerów. Nie możemy oczywiście zapomnieć o wprowadzaniu nowych technologii, w tym kompleksowych rozwiązań dla klientów, takich jak DAF Multisupport czy Paccar Connect, które przyczyniły się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów przez przewoźników. Nasza firma przez lata zyskała uznanie zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i dużych przedsiębiorstw – to samo w sobie jest wspaniałą nagrodą, ale jednocześnie motywuje do dalszego rozwoju. Oczywiście sukcesy te są świadectwem zaangażowania i ciężkiej pracy zespołów sieci dealerskiej, a także wszystkich pracowników DAF Trucks Polska.

Czy oprócz radosnych chwil, kiedy powiewało optymizmem, były momenty gorsze, gdy trzeba było odbudowywać zaufanie do marki wśród klientów? Jaką przyjęto wówczas ścieżkę wyjścia z impasu?

Tak jak w życiu, tak i w biznesie są momenty dobre i zdarzają się gorsze. Nic nie jest dane raz na zawsze, jednak najważniejsze jest, aby w tych trudniejszych czasach zachować otwartą i przejrzystą komunikację, być przygotowanym na wszelkie wyzwania. Nasza organizacja, nawet jeśli działała w trudniejszym okresie, to dzięki zaangażowaniu całego zespołu zdołała odrobić lekcję, wyciągnąć wnioski i odbudować zaufanie klientów. Dziś, kiedy świętujemy urodziny i podsumowujemy trzy dekady działalności, mogę śmiało powiedzieć, że pomimo trudności z jakimi przyszło nam się zmierzyć, nie tylko mamy silną pozycję na rynku, ale również, a może przede wszystkim – silny i ambitny zespół. Nasza sieć dealerska, a w niej wysoko wykwalifikowani mechanicy i rozbudowane działy sprzedaży, stanowią fundament, na którym budujemy relacje z klientami.

Jakie znaczenie miał dla DAF Trucks rynek polski 3 dekady temu, a jakie ma dzisiaj?

Lata 90. to czasy transformacji gospodarczej Polski otwierającej się na nowe rynki, w tym państw Europy Zachodniej. Dla DAF Trucks ówczesna obecność na polskim rynku oznaczała dostęp do rosnącego sektora transportowego i możliwość budowania silnej pozycji w regionie Europy Środkowej. Dzisiaj, po trzech dekadach, rynek polski ma dla naszej marki zupełnie inne, znacznie większe znaczenie. Polska stała się dla niej jednym z kluczowych rynków, nie tylko ze względu na dalszy rozwój sektora transportowego, ale również jako ważny ośrodek produkcyjny i logistyczny. Nasz kraj ma strategiczne położenie na kontynencie, co umożliwia efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw oraz dystrybucję produktów i usług na inne rynki europejskie.

Czy na przestrzeni lat zmieniały się preferencje i oczekiwania polskich przewoźników, dotyczące nie tylko pojazdów, ale również usług serwisowych i wsparcia klienta – i jak na te potrzeby odpowiadano?

Oczywiście zmieniły się oczekiwania i preferencje klientów – głównie dlatego, że ewoluowały regulacje prawne i wymagania, zwłaszcza po roku 2004, kiedy Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. W 1995 roku, kiedy DAF otwierał swoją siedzibę w naszym kraju, obowiązującą normą emisji spalin było Euro 2, a dziś jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości. Troska o środowisko naturalne, ogromny nacisk na redukcję CO2 w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym wymusiło nie tylko na naszych klientach, ale przede wszystkim na producentach pojazdów ciężarowych wprowadzenie innowacji technicznych, które nie tylko spełniają, ale często przekraczają obowiązujące normy. Polscy przewoźnicy, działając w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku, zaczęli oczekiwać nie tylko niezawodnych pojazdów, ale też kompleksowego wsparcia, które pozwala na maksymalne wykorzystanie floty.

Marka DAF, wykorzystując znowelizowane przepisy UE w sprawie mas i wymiarów pojazdów, jako pierwsza wprowadziła nową, wydłużoną kabinę, która lepiej spełniała wymagania redukcji emisji CO2, oferując jednocześnie większą przestrzeń i komfort dla kierowców. Innowacyjna kabina nie tylko zapewniała lepsze warunki pracy, ale również przyczyniała się do zwiększenia efektywności operacyjnej i obniżenia kosztów transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej. Kolejne zmiany produktowe spowodowały, że znacznie zwiększono nacisk na poziom obsługi klientów przez sieć dealerską. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów zarówno zespoły sprzedażowe, jak i serwisowe każdego roku zwiększają swoje kompetencje, a nowe programy szkoleniowe, którymi DAF obejmuje m.in. mechaników czy pracowników magazynów, są nieustannie ulepszane i rozbudowywane. Wszystko po to, aby dostarczyć przewoźnikom usługi na najwyższym poziomie.

Co kierowcy i przewoźnicy cenią najbardziej w ciężarówkach DAF? W jakim stopniu ich opinie i sugestie były brane pod uwagę podczas prac projektowych nad pojazdami kolejnych generacji?

Ciężarówki DAF zawsze były projektowane z myślą o trasach długodystansowych. Już w latach 80. ubiegłego wieku ówczesna kabina Space Cab była w pełni przystosowana do transportu międzynarodowego. Dlatego też nasi kierowcy zdecydowanie najbardziej doceniają wygodę i przestrzeń w kabinie. Od końca lat 90. – kiedy wprowadziliśmy kabinę Super Space Cab – na dekady zdobyliśmy serca użytkowników. Natomiast pojazdy DAF nowej generacji zaoferowały i kierowcom, i przewoźnikom nie tylko jeszcze obszerniejszą i wygodniejszą kabinę, ale także jeszcze bardziej ekonomiczne i wydajne pojazdy ciężarowe. Silniki PACCAR, które umożliwiają odczuwalne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2, są szczególnie doceniane przez przewoźników zwracających uwagę na koszty operacyjne oraz aspekty środowiskowe.

Podczas prac projektowych nad pojazdami kolejnych generacji DAF Trucks zawsze bardzo poważnie traktował i nadal traktuje spostrzeżenia i opinie zarówno kierowców, jak i przewoźników. Firma regularnie przeprowadza badania wśród użytkowników swoich pojazdów, a także organizuje sesje testowe, podczas których kierowcy mogą wypróbować nowe modele i wyrazić swoje opinie na ich temat. Te informacje są kluczowe dla inżynierów i projektantów, ponieważ pozwalają na dostosowanie pojazdów do rzeczywistych potrzeb i oczekiwań użytkowników. DAF Trucks angażuje się również w długoterminowe partnerstwa z firmami transportowymi, co umożliwia ciągły dialog i wymianę informacji. To jeszcze bardziej ułatwia identyfikację obszarów do ulepszeń.

Jakie działania marketingowe lub wizerunkowe uznajecie Państwo za najbardziej trafione i skuteczne?

Wprawdzie w DAF Trucks Polska pracuję od prawie 10 lat, jednak w dziale marketingu jestem stosunkowo od niedawna, bo niespełna trzy lata. Trudno jest mi więc odnieść się czy ocenić strategie marketingowe wprowadzane wcześniej. Jestem jednak przekonana, że DAF działający na rynkach europejskich od prawie 100 lat ma przemyślaną strategię marketingową, zbudowaną na kluczowych wartościach firmy, takich jak wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowców. Te trzy filary stanowią fundament naszej wszechstronnej działalności. Chcemy być tam, gdzie są nasi klienci, słuchać ich potrzeb i dostarczać najlepszych rozwiązań. Nasze działania marketingowe są skoncentrowane na budowaniu z nimi długotrwałych relacji. Wspólnie z naszą siecią dealerską organizujemy liczne eventy, takie jak „dni otwarte”, aktywności „ride&drive”, czy testy pojazdów demo, które pozwalają potencjalnym klientom na bezpośrednie doświadczenie jakości i innowacyjności naszych ciężarówek. Uważamy, że bezpośredni kontakt z produktem jest najlepszym sposobem na przekonanie się o jego zaletach. Dążymy do tego, by nie tylko promować nasze produkty, ale także tworzyć wartość dodaną, oferując rozwiązania, które realnie wpływają na poprawę efektywności i komfortu pracy naszych klientów. W tym roku chcielibyśmy skupić się też na promowaniu wartości edukacyjnych, przekazywanych w sposób jak najbardziej dostępny dla osób, które są sercem naszej branży – kierowców zawodowych. Właśnie z myślą o nich powstaje nasz nowy projekt – podcast DAF. Więcej informacji o tym przedsięwzięciu przekażemy niebawem.

Rozmawiał: Cezary Bednarski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels