Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Barcelona stawia na wodór

Utworzona: 2022-08-09


W rozpoczętej w 2020 roku Inicjatywie „Hydrogenizing Barcelona”, bierze udział międzynarodowe konsorcjum złożone z ponad 20 firm, instytutów badawczych i podmiotów publicznych, przy instytucjonalnym wsparciu portu w Barcelonie.

Celem projektu jest wdrożenia gospodarki wodorowej w obszarze metropolitalnym Barcelony oraz wywołanie szerszego oddźwięku w kraju i zagranicą. Zielony wodór oraz rozwój gospodarki wodorowej to kluczowe obszary Zielonego Ładu Unii Europejskiej, a inicjatywa ma przyspieszyć proces transformacji energetycznej.

Port w Barcelonie został uznany za idealną lokalizację do stworzenia długoterminowej strategii wodorowej jako kluczowego elementu transformacji energetycznej w samej Barcelonie i szerzej w Katalonii. Zielony wodór może znacznie przyspieszyć dekarbonizację kilku sektorów, w tym transportu ciężarowego, logistyki portowej i morskiej, powszechnego transportu w obszarze metropolitalnym, a także zastąpić szary wodór w przemyśle (uzyskiwany w procesie reformingu metanu lub zgazowania węgla) i zmniejszyć zawartość węgla w sieciach gazu ziemnego. W tych sektorach występuje silny popyt ukryty na ekologiczny wodór, dlatego partnerzy konsorcjum dążą do powiększenia i dostosowania tego zróżnicowanego ekosystemu odbiorców.

Wdrożenie inicjatywy nie tylko przyspieszy dekarbonizację, ale przyczyni się do poprawy jakości powietrza i będzie stymulować wzrost gospodarczy w regionie w miarę rozwoju nowej infrastruktury do produkcji wodoru, większej liczby pojazdów z ogniwami paliwowymi i związanego z nimi wyposażenia oraz odpowiedniego ekosystemu usług.

Ponieważ ekologiczny wodór jest wytwarzany z wody i energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, jego wykorzystanie zmniejsza zależność od paliw kopalnych, zwiększa bezpieczeństwo dostaw i wzmacnia krajowe i regionalne przemysłowe łańcuchy wartości.

Inicjatywa będzie realizowana w kilku etapach. Podczas pierwszego etapu, H2BCN, zostaną uruchomione elektrolizery typu PEM (H2B2), alkaliczne (John Cockerill) i AEM (Enapter) o łącznej mocy 20 MW, zasilane przez dachowe panele słoneczne (BayWa r.e.) na terenie Zona Franca na podstawie długoterminowych umów dostawy energii elektrycznej, które będą w stanie wyprodukować wystarczającą ilość zielonego wodoru dla około 200 ciężarówek z ogniwami paliwowymi (Hyzon) i innych marek. Pojazdy te zostaną wprowadzone do codziennego użytku przez operatorów logistycznych (Butransa & Primafrio Group). W grudniu 2020 r. promotorzy projektu przedstawili rządowi hiszpańskiemu dokument wyrażający zainteresowanie realizacją tej fazy.

W drugim etapie moce produkcyjne elektrolizerów zostaną zwiększone o 100 MW. Propozycja w tej sprawie pt. Project100 została złożona w lutym 2021 r. w ramach zaproszenia do składania ofert na projekty Zielonego Ładu. Propozycja jest koordynowana przez Resilient Group, jako współtwórcę elektrolizera i właściciela-operatora, wspólnie z firmą Kopala International oraz producentem elektrolizerów alkalicznych, firmą John Cockerill.

Wdrożenie Project100 przyniesie kilka innowacji w postaci znaczących ulepszeń elektrolizera, ulepszeń w zakresie technologii cyfrowych oraz wykorzystania koncepcji elektrowni wirtualnej w celu uzyskania znacznej elastyczności i optymalizacji.

Warto wspomnieć, że konsorcjum złożone z ponad 20 firm, instytutów badawczych i podmiotów publicznych zaprezentowało prototyp ciężarówki wodorowej Hyzon w terminalu Can Tunis w Barcelonie. Pojazd ma zasięg od 400 do 600 kilometrów i w najbliższym czasie będzie sprzedawany w Hiszpanii.

Źródło: Hydrogenizing BCN
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels