Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Co zwiększa atrakcyjność zawodu kierowcy?
Utworzona: 2022-10-01

W najnowszym komunikacie Girteka poinformowała, że jest nią np. lepsza infrastruktura w centrach logistycznych.

Dzięki rozwiązaniom cyfrowym, najnowocześniejszym ciężarówkom i wsparciu firmy macierzystej kierowcy mogą się skupić na dostarczaniu towarów i produktów na czas. Jednak codzienność kierowcy nie ogranicza się do prowadzenia pojazdu. Przerwy na odpoczynek i oczekiwanie na załadunek lub rozładunek stają się coraz ważniejsza częścią ich pracy. Co można zrobić, aby zapewnić kierowcom jak najlepsze warunki w tym zakresie?

Badanie Komisji Europejskiej dotyczące bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych dla ciężarówek pokazuje, że odpowiednio rozmieszczona i gęstsza sieć bezpiecznych i chronionych parkingów (SSTPA) to jeden ze sposobów poprawy atrakcyjności zawodu kierowcy. Zgodnie z prawem europejskim kierowcy ciężarówek muszą mieć możliwość odpoczynku w bezpiecznym środowisku zapewniającym minimalny poziom usług. Ale co należy rozumieć przez „minimalny poziom usług”?

Według wspomnianego raportu określenie to obejmuje:

• działające i regularnie czyszczone toalety i prysznice (zarówno męskie, jak i damskie)
• regularny wywóz odpadów
• odpowiednie oznakowanie wszystkich mediów, kierunków jazdy i telefonów alarmowych
• dostęp do sieci elektrycznej i Internetu
• możliwość zakupu posiłków i napojów przez całą dobę.

Wytyczne z UE to wymagania minimalne. Zwiększenie tych wymagań pomoże w rozwoju sektora logistycznego, który boryka się z wieloma problemami, do których można zaliczyć niedobór kierowców, niewystarczająca liczba wykwalifikowanych kierowców samochodów ciężarowych, rosnący przeciętny wiek kierowcy oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem i łącznością. Według raportu dominującym środkiem transportu w handlu i logistyce wewnątrzeuropejskiej są pojazdy ciężarowe, które odpowiadają za blisko 50% wszystkich tonokilometrów i 75% frachtu śródlądowego.

W ostatnich latach można zaobserwować ogromny postęp w zakresie infrastruktury drogowej, zwłaszcza we wschodniej części Europy. Niestety nie wszystkie udogodnienia dla kierowców są dostępne i mają określony poziom jakości. Powoduje to duże napięcie na rynku, zwiększa koszty kierowców, które przekładają się na koszty usług logistycznych mówi Mindaugas Paulauskas, prezes Girteka Transport.
W firmie Expeditors skupiamy się na dobrym samopoczuciu kierowców, na którym zależy nam w takim samym stopniu jak na dobrym samopoczuciu naszych klientów i pracowników. Doświadczenie pokazuje, że najnowocześniejsze obiekty dla kierowców są korzystne dla efektywności biznesowej. Kierowcy są nie tylko usatysfakcjonowani i chętniej pracują dla firm, które zapewniają im gościnne przyjęcie i dobre udogodnienia dodaje Bart Bak, dyrektor sieci naziemnej w Expeditors Europe.
Zapewnienie dobrej infrastruktury dla kierowców jest częścią inwestycji biznesowej dla wszystkich producentów i klientów usług logistycznych. Ponieważ największe firmy logistyczne dokonały już wiele inwestycji w rozbudowę zaplecza socjalnego dla kierowców w swoich centrach logistycznych, teraz mogą czerpać korzyści z tego płynące i kontynuować te działania m.in. przez poprawę bezpieczeństwa, dobrego samopoczucia i minimalnego poziomu usług dla kierowców w miejscach załadunku/rozładunku.

Brak kierowców wraz ze wzrostem cen paliw to główne przyczyny niedawnego wzrostu cen usług transportowych. Według IRU Global Drivers Shortage Report 2022 w Europie brakuje 380 tys. kierowców, a prognozy na rok 2022 są jeszcze bardziej pesymistyczne – aż 14% stanowisk kierowców ciężarówek pozostanie nieobsadzonych, o czym pisaliśmy w materiałach Rosną niedobory kierowców zawodowych! oraz Co dziesiąte stanowisko kierowcy ciężarówek w Europie jest nieobsadzone. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy może zwiększyć atrakcyjność pracy kierowcy.

Źródło: Girteka
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels