Infrastrukturę ładowania uznaje się zwykle za jeden z głównych (nie jedyny) problemów elektromobilności towarowej. Powodzenie elektryfikacji komercyjnego transportu drogowego zależy zatem w dużej mierze od dostępności sieci ładowania, jej wydajności, niezawodności i innych zmiennych. Niewielu przewoźników jest skłonnych zaryzykować ogromne inwestycje w elektryfikację, bez pewności, że elektryczne ciężarówki będą mogły być bezproblemowo ładowane w trasie. Z tego względu większość obecnych projektów elektryfikacji transportu towarowego dotyczy zastosowań, które umożliwiają ładowanie w zajezdni, bez konieczności ładowania na drodze.
Wymagania dotyczące ładowania w transporcie towarowym
Stacje ładowania dla ciężarówek zasilanych akumulatorami muszą spełniać szczególne wymagania. Przede wszystkim muszą być odpowiedniej wielkości oraz dysponować odpowiednią mocą (optymalnie 350 kW lub więcej). Ponadto powinny znajdować się wzdłuż korytarzy transeuropejskiej sieci transportowa. Muszą też być niezawodne ponieważ w branży, w której istnieje ciągła presja czasu, nikt nie może sobie pozwolić na opóźnienia z powodu wadliwego działania ładowarki.Niedawne badanie przeprowadzone przez Eurowag dostarcza interesujących informacji na temat tego, jak kraje europejskie radzą sobie pod względem infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Norwegia na czele, Polska w samym środku rankingu
Kraje na szczycie rankingu znajdują się głównie w Europie Północnej i Zachodniej. Krajem najbardziej gotowym na zelektryfikowany transport towarowy jest Norwegia, tuż za nią plasują się Holandia i Szwajcaria. W pierwszej piątce znajdują się także Szwecja i Niemcy. Do pierwszej piętnastki zaliczają się także kraje południowej Europy – Włochy, Portugalia, Hiszpania i Francja. Czechy zajęły 21. miejsce, między Słowacją (20.) a Polską (22.). Ogólnie rzecz biorąc, indeks opisuje Czechy jako kraj średnio przygotowany do eksploatacji samochodów elektrycznych. Na końcu rankingu znajdują się kraje Europy Wschodniej, w których gotowość do elektryfikacji jest albo niewystarczająca, albo brak odpowiednich danych (dotyczy to Bośni i Hercegowiny, Albanii i Macedonii Północnej).Infrastruktura wymaga inwestycji i kompleksowych rozwiązań
Należy zauważyć, że dziedzina elektromobilności szybko ewoluuje, podobnie jak gęstość infrastruktury ładowania. Podczas gdy rok temu w całej Europie było mniej niż 3600 punktów ładowania o mocy odpowiedniej dla samochodów ciężarowych (powyżej 350 kW), w tym roku jest ich 6008. Dla przyszłości zelektryfikowanego transportu towarowego istotna będzie nie tylko budowa infrastruktury spełniającej wymagania ciężarówek elektrycznych, ale także inne rozwiązania technologiczne, które pozwolą łatwo znaleźć odpowiednie punkty ładowania, łatwo za nie zapłacić i w razie potrzeby zarezerwować miejsce. Będzie to wymagało rozwiązań ze strony firm prywatnych, takich jak Eurowag, nowych partnerstw, a przede wszystkim zachęt i dotacji zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim.Pełne wyniki indeksu Eurowag dostępne są w raporcie „Elektromobilność w segmencie towarowych przewozów towarowych”.
Źródło: Eurowag