Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Finanse w transporcie rozpalają do czerwoności. Problemy polskiego przewoźnika

Utworzona: 2023-11-28


Temat finansów w transporcie zawsze budzi wiele emocji. Wystarczy poruszyć go w jakimkolwiek wątku, na stronach dowolnego forum branżowego i od razu wywołuje lawinę komentarzy, zarzutów, oskarżeń, a nawet inwektyw. Dlaczego tak jest?

Przewoźnicy mają wiele żalu do systemu, który uniemożliwia im bezstresowe zarabianie pieniędzy na tym, co potrafią robić najlepiej. Ciężko im się dziwić - zamiast skoncentrować się na przewożeniu towarów, nierzadko stają przed problemem upominania się o zarobione przez siebie pieniądze i stale poszukują źródeł finansowania…

Już samo zjawisko przyspieszającej inflacji może przyprawić o poważny ból głowy. A to dopiero początek problemów. Rosnące koszty opłat drogowych, wzrost cen paliw, wydatki na utrzymanie floty, wynagrodzenia kierowców, a także regulacje środowiskowe stawiają przed firmami transportowymi szereg trudnych wyzwań. Niejednokrotnie są one zmuszone do podjęcia decyzji o zwiększeniu stawek czy wprowadzeniu dodatkowych opłat dla klientów, co z kolei może prowadzić do utraty konkurencyjności.

Niezmiennie obecna jest także kwestia płynności finansowej. Często firmy transportowe, pomimo intensywnego obrotu gotówką, zmagają się z opóźnieniami płatności od klientów. To zjawisko wynikające z rozmaitych przyczyn, takich jak zbyt długie terminy płatności, biurokratyczne utrudnienia czy problemy finansowe samych klientów. Skutki są jednak jednoznaczne - utrudnienia w bieżącym finansowaniu operacji i utrzymaniu płynności.

Jeszcze w pierwszej połowie tego roku wiadomo było, że wysokie koszty prowadzonej działalności i coraz częstsze zatory płatnicze przyniosły branży rekordowy wzrost niewypłacalności wśród przewoźników. O niechlubnej dynamice tego wzrostu wiele mówi fakt, że liczba niewypłacalnych podmiotów w całej gospodarce w pierwszym kwartale 2023 wzrosła o blisko 140%, podczas gdy w samym transporcie jest to aż 230%! Jak podaje Allianz Trade, liczba niewypłacalnych firm transportowych w pierwszym kwartale 2023 wyniosła aż 110, podczas gdy w poprzednim roku było ich tylko 34.

Jak wynikało z badania Skaner MŚP, wykonanego dla BIG InfoMonitor, opóźnione o ponad miesiąc płatności dotykały w połowie tego roku aż 62% przedsiębiorstw. Dla przewoźników zatory płatnicze mogą być bardzo uciążliwe, wręcz zabójcze. Nie dziwią więc emocje, jakie wzbudza temat braku środków na prowadzenie codziennej działalności. Ponad 313 tys. firm w naszym kraju ma stałe problemy z terminowym regulowaniem płatności. Dla niemal 70% firm zatory płatnicze są barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej, a co 5. podmiot nie jest w stanie zapłacić swoim kontrahentom w terminie, tylko dlatego, że sam nie otrzymał zapłaty od swoich klientów.

Jak widać, nie jest to łatwy kawałek chleba i przewoźnikom należy się zrozumienie z tytułu ciężkiej przeprawy z wadliwym systemem. Ale przecież nie musi tak być, że przedsiębiorca transportowy pozostawiony jest z tym tematem sam na sam, bez żadnego realnego wsparcia. Z dobrym, sprawdzonym partnerem finansowym działalność może być znacznie mniej uciążliwa, a praca łatwiejsza i pozbawiona tylu problemów.

W obliczu omawianych trudności, coraz więcej firm transportowych zwraca się ku faktoringowi jako strategicznemu narzędziu zarządzania finansami. Faktoring pozwala bowiem na szybkie uzyskanie środków finansowych poprzez zbycie nieuregulowanych faktur. Jest to szczególnie korzystne dla branży transportowej, gdzie płatności od klientów mogą być opóźnione lub zagrożone brakiem zapłaty, a przedsiębiorstwa muszą utrzymać płynność finansową, aby skutecznie funkcjonować.

Analiza ofert firm finansujących przedsiębiorców transportowych w Polsce skłania jednak do sformułowania wniosku, że nie wszystkie są korzystne dla przewoźników. Jeden z faktorów się jednak wyróżnia, zarówno tym, jak sformułowana jest jego oferta, jak i sposobem podejścia do klientów. JITpay, bo o nim mowa, jest na polskim rynku ewenementem, jeśli chodzi o finansowanie przedsiębiorstw transportowych. Firma potwierdza, że do przewoźników należy mówić ich językiem, a szacunek do klienta i uczciwie sformułowana umowa pozwalają stworzyć właściwe relacje, z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych. Faktor podkreśla, że stara się tworzyć dobrą atmosferę do budowania długoletniej współpracy z klientami poszukującymi źródła finansowania. Tego nie da się zdziałać bez wzajemnego zaufania i przejrzystości zapisów w dokumentach finansowych.

Naszego klienta nie zaskakuje cena usługi. Jej wartość poznaje przed wykonaniem, a nie po fakcie. Nie ma więc mowy o niespodziance i „złej krwi” na linii my-klient. Tylko w ten sposób chcemy budować biznes, licząc na to, że zadowolony klient wróci ponownie
tłumaczy Marcin Wawrzkiewicz, dyrektor zarządzający JITpay.
I faktycznie, oferta firmy zdaje się potwierdzać jej chęć do budowania wizerunku opartego na konkretnych benefitach dla przewoźników, atmosferze zaufania i obopólnej lojalności. JITpay nie tylko oferuje natychmiastowe płatności za faktury od klientów, ale także wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań, odpowiadając na specyficzne potrzeby branży transportowej. Przyjrzymy się zatem szczegółom, bo w nich znajdziemy przyczynę rynkowego sukcesu firmy.

Przejrzyste zasady współpracy eliminują możliwość zaskoczenia przewoźnika kosztem, który pojawia się niespodziewanie. Wszystko ustalone jest z góry, jasno i klarownie. Faktor kładzie duży nacisk na przejrzystość i uczciwość w relacji z klientami, deklaruje brak ukrytych kosztów obsługi, co stanowi solidną podstawę zaufania między partnerami biznesowymi.

Co może budzić obawy klienta do faktoringu? Niechęć może wynikać z wcześniejszych doświadczeń i problemów z wypłatą należnych środków pomniejszonych o koszty, których przewoźnik się nie spodziewał, zwłaszcza jeśli chodzi o potrącenia przy wypłacie środków w EUR. W JITpay wypłata realizowana jest w EUR, do tego w ciągu jednego dnia od przesłania potwierdzenia dostawy. To rozwiązanie eliminuje ryzyko związane z fluktuacjami kursów walutowych, dając firmom pewność co do stabilności finansowej.

Branża transportowa, choć pełna wyzwań, może znaleźć oazę stabilności finansowej w postaci faktoringu. To nowoczesne rozwiązanie reaguje na bieżące potrzeby firm transportowych, pomaga w planowaniu, umożliwia koncentrację na tym, co robią najlepiej - dostarczaniu towarów na czas, bez zbędnych zmartwień finansowych. W dobie dynamicznych zmian rynkowych, faktoring staje się kluczowym elementem strategii finansowej firm transportowych, pomagając im stabilnie utrzymać właściwy kurs.
Jak widać, są na rynku partnerzy, którzy pomagają studzić niepotrzebne emocje przewoźników stających przed koniecznością poszukiwania dróg finansowania. Z reakcji przewoźników można wnioskować, że doceniają to podejście.

Źródło: JITpay
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels