Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niemcy już podnieśli, teraz czas na Austrię. Nowe stawki myta

Utworzona: 2023-12-30


Austria jako drugi z 3 krajów (Niemcy Austria i Czechy) wdrożyła wymagania dyrektywy UE w sprawie kosztów infrastruktury wraz z nowelizacją ustawy o opłatach drogowych.

W przyszłości w opłatach za przejazd ciężarówkami będą uwzględniane nie tylko koszty infrastruktury i koszty związane z ruchem drogowym wynikające z zanieczyszczenia powietrza i hałasu, ale uwzględniona została również emisja CO2. Nowy system opłat za przejechany kilometr w Austrii dotyczy pojazdów o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i będzie wprowadzany stopniowo w latach 2024-2026. Im więcej CO2 emituje ciężarówka, tym wyższe zanieczyszczenie dla środowiska i tym wyższe będą opłaty za przejazd. System ten preferuje wdrażanie pojazdów o niskiej klasie emisji CO2. Wyróżnia się pięć klas emisji, przy czym klasa 5 obejmuje pojazdy zeroemisyjne, a klasa 1 obejmuje wszystkie pojazdy, które ze względu na wymagania dotyczące CO2 nie spełniają wymagań pozostałych klas emisji.

W obecnym czasie w przypadku większości pojazdów nie są wymagane żadne działania – jeżeli chodzi o wprowadzenie danych dla pojazdów o ilość emisji CO2. Ponad 95 procent wszystkich pojazdów w Europie należy do 1 klasy emisji CO2, która jest najdroższą, za którą naliczone zostaną od 1 stycznia 2024 roku najwyższe stawki opłat za myto. Wszystkie pojazdy w pierwszym etapie są klasyfikowane do 1. klasy emisji CO2. Pojazdy, które zostały po raz pierwszy zarejestrowane do ruchu drogowego przed 1 lipca 2019 r., automatycznie pozostają w 1. klasie emisji, ponieważ ze względu na przepisy prawne nie można ich przypisać do wyższej klasy emisji. W przypadku pojazdów zarejestrowanych od 1 lipca 2019 r. odpowiednią lepszą klasę emisji CO2 można ustalić, wpisując odpowiednie wartości do kalkulatora CO2 ASFINAG.

Nowy system taryfowy opłat za przejechany kilometr

Koszt opłaty drogowej zależy od przejechanego dystansu, liczby osi, klasy emisji silnika i emisji CO2 przez silnik. Wyższe stawki obowiązują na oznaczonych trasach płatnych.Grupa taryfowa Klasy emisji Euro E- Pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym lub z napędem wykorzystującym wyłącznie wodorowe ogniwa paliwowe A Euro 6 B Euro 5 i EEV C Euro 4 D Euro 0 do 3

Wysokość opłaty Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują następujące stawki opłat drogowych w centach za kilometr (bez 20% VATu):



Uwaga: na specjalnych odcinkach dróg płatnych obowiązują podwyższone stawki (A 13 Brenner Autobahn, S 16 Tunnel Arlberg, A 9 Gleinalm lub Bosruck Tunnel, A 10 Tauern Tunnel, A 11 Karawanken Tunnel). Zwiększone opłaty na autostradach A 13 i A 12 pomiędzy Kufstein i Innsbruck W ramach współfinansowania budowy tunelu bazowego Brenner na autostradach A 13 Brenner Autobahn i A 12 Inntal Autobahn od granicy państwa w Kufstein do Innsbrucka naliczana jest dopłata w wysokości do 25% wyższa niż w podanych taryfach od kilometra bazowego Węzeł /Amras.

❗Uwaga nowość!!!

Od 1 grudnia 2023 r. o obowiązku uiszczenia opłaty drogowej nie będzie już decydować maksymalna dopuszczalna masa całkowita (hzG), ale technicznie dopuszczalna masa całkowita (tzGm). Pojazdy o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podlegają opłatom uzależnionym od ilości przejechanych kilometrów. Pojazdy takie muszą posiadać urządzenie GO box lub inne np. EETS Box, które zostało aktywowane dla opłat drogowych w Austrii. Technicznie dopuszczalną masę całkowitą można znaleźć w polu F.1 w dowodzie rejestracyjnym.

Okres przejściowy obejmuje pojazdy, których pierwsza rejestracja nastąpiła przed 1 grudnia 2023 r., dla których przed 1 grudnia 2023 r. ustalono dopuszczalną masę całkowitą nie większą niż 3,5 t, podlegają obowiązkowi posiadania winiety do 31 stycznia 2029 r. Pojazdy silnikowe, których pierwsza rejestracja przypada na dzień 1 grudnia 2023 r., muszą uiścić opłatę drogową zależną od przejechanych kilometrów.

Należy sprawdzić informację o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej w dowodzie rejestracyjnym w polu F.1 i w razie potrzeby zaopatrzyć pojazd w GO-Box lub inne urządzenie pojazdu, które jest aktywowane do opłat drogowych w Austrii.

Źródło: HGA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels