Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

90% mniej CO2, cicha praca i wysoki zasięg

Utworzona: 2023-12-08


DAF XD to nie tylko najlepsze rozwiązanie dla branży dystrybucyjnej. Podwozia nowej generacji to także świetna baza do budowy pojazdów, które już dziś pozwalają na znaczne ograniczenie emisji CO2 i hałasu, a jednocześnie są zrównoważoną kosztowo i bardzo uniwersalną propozycją.

Redukcja emisji szkodliwych substancji i hałasu są szczególnie ważne w przypadku pojazdów dystrybucyjnych, operujących w gęsto zaludnionych obszarach, w tym również w godzinach wieczornych i nocnych. Przykładem pojazdu, który doskonale wpisuje się w te wymogi jest DAF XD 450 z trzecią osią skrętną, wysoką kabiną sypialną i zabudową chłodniczą, którego już testują firmy dystrybucyjne z całej Polski. Pojazd jest efektem współpracy Grupy DBK (dealer marki DAF) z firmami Ecoterm (dystrybutor nadwozi Igloocar i agregatów Carrier), Dhollandia (producent wind załadowczych) i Addvolt (dostawca rozwiązań do elektryfikacji transportu).

Zamontowana na podwoziu DAF-a XD zabudowa firmy Igloocar spełnia wymogi konwencji ATP. Legitymuje się również certyfikatem FDA (amerykańska Agencja Żywności i Leków), co potwierdza, że można ją wykorzystywać również do transportu farmaceutycznego. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury w ładowni odpowiada hybrydowy agregat firmy Carrier, który może być zasilany zarówno olejem napędowym, jak i energią elektryczną, co pozwala znacząco ograniczyć poziom hałasu. Prąd do agregatu dostarcza inteligentna instalacja firmy Addvolt, złożona z magazynu energii i generatora kinetycznego. Akumulatory umożliwiają nawet na 8 godzin cichej pracy i mogą być ładowane zarówno podczas jazdy – przez generator kinetyczny, jak i w trakcie postoju – ze zwykłego gniazdka lub szybkiej ładowarki.

Rozwiązania, które zastosowaliśmy w tym pojeździe są wiodące w skali europejskiej. Zabudowa oraz agregat pozwalają uzyskiwać różnice temperatur rzędu 50 stopni i użytkować tę ciężarówkę od północnych krańców Skandynawii po południowe regiony Hiszpanii czy Włoch tłumaczy Tomasz Ostrowski z firmy Ecoterm, która wykonała zabudowę i instalację chłodniczą.

Korzyści i uniwersalność

Naszym celem było wykorzystanie najnowocześniejszego i najbardziej wydajnego samochodu w tym segmencie, by stworzyć pojazd, będący idealnym rozwiązaniem dla firm dystrybucyjnych, które chcą mocno zredukować wpływ ich działalności na środowisko, ale z różnych powodów nie mogą zdecydować się na auto elektryczne. DAF XD doskonale nadaje się do dystrybucji. Zapewnia doskonałą zwrotność, widoczność i poręczność, wysoki komfort i przestronność, a także wiodącą wydajność, dzięki czemu świetnie sprawdza się zarówno w miastach, jak i na długich trasach. Z kolei instalacja Addvolt i hybrydowy agregat wyraźnie obniżają poziom hałasu i zużycie oleju napędowego, umożliwiając jednocześnie ciągłą pracę układu chłodniczego nawet na postoju mówi Zbigniew Myśkiewicz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w Grupie DBK.


Okazuje się, że wielu użytkowników testujących tego DAF-a praktycznie w ogóle nie zużywa oleju napędowego do zasilania agregatu chłodniczego. Naturalnie oszczędności na oleju napędowym zależą od pokonywanych tras, a także wymaganego czasu pracy agregatu, ale jeden z testujących nasze rozwiązanie tylko w sierpniu zaoszczędził ponad 520 l ON. Zredukowanie liczby motogodzin na oleju napędowym praktycznie do zera daje odczuwalne oszczędności w skali roku, a nawet miesiąca zauważa Luis Azevedo, Sales & Business Development Poland w Addvolt.
Opisywany egzemplarz DAF-a XD pozwala na zabranie nawet 20 europalet towaru przy ścisłej kontroli warunków panujących w przestrzeni ładunkowej. Na podwoziu o rozstawie osi 530 cm, ze zwisem tylnym wynoszącym 315 cm, zamontowano zabudowę o wymiarach wewnętrznych (dł. x szer. x wys.) 815 x 245 x 260 cm i objętości 53 m3. Ładowność pojazdu wynosi 13 800 kg. Samochód jest napędzany 11-litrowym silnikiem Paccar MX-11 o mocy 330 kW (449 KM), przenoszonej na oś napędową za pośrednictwem zautomatyzowanej, 12-stopniowej przekładni TraXon. Komfort pracy kierowcy podnoszą m.in. fotel Luxury Air oraz łóżko z regulowanym materacem Xtra Comfort.


Źródło: DAF Trucks Polska
zdjęcia: Piotr Kowalski
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels