Projekt DOLPHIN (skrót od: Development Original Truck Lab for PHysical Integration) jest prowadzony przez Renault Trucks wraz z konsorcjum partnerów przemysłowych i akademickich z regionu Owernia-Rodan-Alpy. W skład konsorcjum wchodzi Lamberet, producent naczep chłodniczych, Safety Tech – spółka specjalizująca się w rozwiązaniach w zakresie komfortu jazdy i bezpieczeństwa dla pojazdów użytkowych, Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique (Laboratorium Mechaniki Płynów i Akustyki), Laboratoire Ampère (Laboratorium Amper), Laboratoire de Mécanique des Contacts et des Structures (Laboratorium Mechaniki Kontaktów i Konstrukcji) oraz Laboratoire de Psychologie Sociale et Cognitive (Laboratorium Psychologii Społecznej i Poznawczej).
W ramach przedsięwzięcia powstanie pojazd demonstracyjny z napędęm bateryjno-elektrycznym, w którym zostaną przetestowane i ocenione innowacje techniczne w trzech obszarach badawczych.
Pierwszy to optymalizacja energetyczna i środowiskowa, z naciskiem na dopracowanie aerodynamiki pojazdu, co przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej całego zestawu ciężarowego. Drugi obszar badawczy obejmuje bezpieczeństwo na drodze, które ma wzrosnąć za sprawą urządzeń i systemów mających na celu skuteczne wykrywanie innych użytkowników dróg. Trzecim obszarem zainteresowania specjalistów jest ergonomia i komfort w kabinie (z naciskiem na samopoczucie kierowcy), które zostaną podniesione na wyższy poziom dzięki całkowicie przeprojektowanej tablicy wskaźników i nowym elementom wyposażeniem wnętrza. Ponadto testowane będą nowe aplikacje mobilne w celu optymalizacji zarządzania wyposażeniem nadwozia ciężarówki.
Produkcja ciężarówki laboratoryjnej rozpocznie się wiosną 2024 roku. Renault Trucks widzi tu szansę zbadania możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technicznych oraz ich dopracowania w celu późniejszego zastosowania w elektrycznych samochodach ciężarowych przyszłych generacji. DOLPHIN został nagrodzony w konkursie „CORAM 2022”, który wspiera innowacyjne projekty przyspieszające transformację środków transportu. Został on sfinansowany ze środków państwowych w ramach programu France 2030 oraz przez Unię Europejską – Next Generation EU.
Źródło: Renault Trucks
Utworzona: 2024-01-13