System ma rozpocząć działanie wiosną 2026 roku, a celem projektu jest ochrona infrastruktury drogowej, poprawa bezpieczeństwa i ograniczenie emisji związanej z przeciążonym transportem drogowym. Porozumienie między BALM a Autobahn GmbH zakłada budowę 16 stacjonarnych punktów kontrolnych wagi na autostradach w całym kraju. Każdy punkt zostanie wyposażony w technologię umożliwiającą automatyczne wykrywanie przeciążonych pojazdów, ich selekcję w ruchu oraz kierowanie ich na specjalnie przygotowane stanowiska ważenia. Autobahn GmbH odpowiada za budowę i utrzymanie infrastruktury technicznej, natomiast samą kontrolę przeprowadzi BALM – odpowiednik polskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
Pierwszy punkt kontrolny powstaje na strategicznej trasie A4, łączącej m.in. porty w Antwerpii i Rotterdamie z niemieckim zapleczem logistycznym. W pobliżu znajduje się również największy terminal kontenerowy w Niemczech – Köln-Eifeltor, co czyni lokalizację idealną do testowania nowego rozwiązania. Na etapie wjazdu do strefy kontroli system zainstaluje czujniki pomiaru nacisku na oś (tzw. preselektor). Pojazdy z przekroczoną dopuszczalną masą całkowitą zostaną automatycznie wyselekcjonowane i skierowane na MOP, gdzie znajdować się będzie pas z wbudowaną wagą.
Stanowisko ważące będzie wyposażone w dwie zintegrowane technologie:
◾ wagę statyczną (niesamoczynną),
◾ wagę dynamiczną (samoczynną, działającą podczas przejazdu).
W przypadku stwierdzenia przekroczenia masy, kierowcy będą zobowiązani do rozładunku lub przeładunku towaru, a wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie w sprawie wykroczenia administracyjnego.
Źródło: BALM
Utworzona: 2025-05-18