Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

KE rozważa złagodzenie zakazu odpoczynku w kabinie

Utworzona: 2025-07-02


Wspólne Biuro Transportu Drogowego (BGL, FNTR i NLA), FEBETRA oraz holenderska organizacja TLN ostrzegają przed kolejnym krokiem, który ich zdaniem może prowadzić do osłabienia Pakietu Mobilności.

Chodzi o kontrowersyjną propozycję zawartą w najnowszym raporcie ESPORG – Europejskiej Organizacji ds. Bezpiecznego Parkowania – która zakłada możliwość odbywania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu, o ile postój odbywa się na parkingu o najwyższym standardzie bezpieczeństwa (SSPA – Safe and Secure Parking Area), oznaczonym jako złoty lub platynowy.

Raport ESPORG został zaprezentowany w tym tygodniu podczas posiedzenia Komisji Transportu (TRAN) Parlamentu Europejskiego oraz Komitetu ds. Dialogu Społecznego w sektorze drogowym przy Komisji Europejskiej. Choć środowisko transportowe docenia działania podejmowane przez KE w celu poprawy dramatycznej sytuacji w zakresie infrastruktury parkingowej w Europie, stanowczo sprzeciwia się rozważanej opcji powrotu do tygodniowego odpoczynku w kabinie.

Zdaniem organizacji branżowych takie posunięcie byłoby poważnym krokiem wstecz. Po niedawnym unieważnieniu przez Trybunał Sprawiedliwości UE obowiązku powrotu pojazdu do kraju rejestracji co osiem tygodni, propozycja złagodzenia przepisów dotyczących odpoczynku w kabinie może zostać odebrana jako kolejna próba rozmontowania kluczowych zapisów Pakietu Mobilności. Organizacje podkreślają, że zamiast iść w kierunku ułatwień dla operatorów nierespektujących standardów pracy, Komisja powinna dążyć do poprawy warunków zatrudnienia kierowców i skutecznego egzekwowania przepisów.

To bardzo niepokojący sygnał. Komisja Europejska musi w obecnej sytuacji pokazać, że traktuje poważnie zarówno niedobór kierowców, jak i problem nieuczciwej konkurencji. Chcemy przyciągać kierowców do atrakcyjnego zawodu, a nie zamykać ich w systemie życia na drogach ostrzegają przedstawiciele BGL, FNTR, NLA, FEBETRA i TLN.
Branża przypomina, że trwała poprawa jakości pracy w transporcie drogowym jest warunkiem nie tylko zatrzymania obecnych kierowców, ale też pozyskania nowych – szczególnie w warunkach nasilającej się konkurencji o pracowników w całej Europie. Propozycje powrotu do odpoczynku w kabinie, nawet przy spełnieniu warunków infrastrukturalnych, podważają sens reform, które miały na celu uporządkowanie rynku i poprawę sytuacji socjalnej kierowców zawodowych.

Komisja Europejska zapowiedziała, że ostateczny raport dotyczący systemu bezpiecznych parkingów zostanie wkrótce przekazany Radzie UE i Parlamentowi Europejskiemu. Organizacje branżowe liczą, że finalne propozycje nie będą podważały ducha Pakietu Mobilności i będą wspierać jego skuteczne wdrażanie.

Źródło: FNTR
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels