Prywatne parkingi oferują rozwiązania, które niwelują problem bezpieczeństwa kierowców samochodów ciężarowych, ale są one nieliczne i wiążą się ze znacznymi dodatkowymi kosztami dla operatorów i kierowców. W tym miejscu warto zauważyć, że państwa członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa kierowców na wszystkich parkingach i powinny dopilnować, aby nie stały się one siedliskiem przestępczości zorganizowanej, co ma miejsce obecnie. Członkowie zostali również poinformowani o tym, że zasoby organów ścigania są ograniczone i często niewystarczające. Dowiedzieli się o niektórych przyczynach wypadków drogowych i przestępczości na parkingach, a także o warunkach pracy kierowców i wyzwaniach stojących przed firmami transportowymi na rynku wewnętrznym.
Członkowie stwierdzili, że zapotrzebowanie na bezpieczne miejsca parkingowe znacznie przewyższa podaż. Na podstawie wizyty zespół sformułował następujące zalecenia dla odpowiednich organów i instytucji regionalnych, krajowych i europejskich:
- 1. Należy usunąć niespójności w obowiązkach spoczywających na kierowcach samochodów ciężarowych i operatorach autostrad w zakresie drogowego transportu towarowego.
- 2. Kierowcy powinni mieć możliwość odbycia normalnego tygodniowego odpoczynku trwającego przynajmniej 45 godzin w kabinie pojazdu, o ile znajduje się on na parkingu przeznaczonym dla pojazdów ciężarowych i zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa i usług.
- 3. Należy poprawić istniejącą infrastrukturę parkingów przy autostradach, poprzez zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, ogrodzenia, monitoringu CCTV, urządzeń oraz obecności policji.
- 4. Państwa członkowskie powinny przeznaczyć środki na budowę niezbędnej infrastruktury i zagwarantowania obecności policji.
- 5. Należy przeznaczyć wystarczającą ilość funduszy unijnych na budowę i eksploatację bezpiecznych parkingów.
- 6. Należy wdrożyć system skutecznej koordynacji działań między kierowcami, przewoźnikami i organami ścigania w celu ograniczenia ryzyka i sprawnego reagowania na przestępczość.
- 7. Należy stworzyć ogólnodostępną platformę informacyjną dla przewoźników na temat sieci bezpiecznych parkingów na terenie całej UE.
- 8. Należy wprowadzić obowiązek stworzenia wielojęzycznej obsługi połączeń alarmowych 112 w różnych państwach członkowskich, aby ułatwić korzystanie z pomocy przewoźnikom i zagranicznym kierowcom, którzy padli ofiarą wszelkiego rodzaju wypadków lub przestępstw.
- 9. Należy zacieśnić współpracę z Europolem w celu zagwarantowania spójnych i skoordynowanych działań oraz wsparcia operacyjnego i analitycznego w ramach wspólnych działań organów ścigania różnych państw członkowskich w celu opracowania i wdrożenia strategii likwidacji i ścigania międzynarodowej przestępczości.
- 10. Należy zachęcać do tworzenia partnerstw publiczno-prywatnych w celu zmiany przeznaczenia zaniedbanej i porzuconej infrastruktury i przekształcenia jej w bezpieczne parkingi.
- 11. Należy ułatwić wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi i ich władzami.
- 12. Europejskie agencje transportu drogowego powinny przekazywać informacji o ryzyku i przestępczości organom ścigania.
- 13. Należy ograniczyć wjazd samochodów osobowych i dostawczych na parkingi przeznaczone dla samochodów ciężarowych.
- 14. Należy zapewnić specjalne szkolenia dla funkcjonariuszy i organów ścigania z naciskiem na umiejętności językowe, rozwiązania informatyczne służące do przyjmowania zgłoszeń z miejsca zdarzenia i wymiany informacji.
Opinia współautora projektu 🖋️
Źródło: Parlament Europejski