Warunki jakie muszą zostać spełnione
Poniżej cztery kluczowe aspekty:🚩Wystarczająca ilości akumulatorów, (plug-in) hybrydowych i wodorowych ciężarówek,
🚩rozwinięta infrastruktura ładowania i tankowania
🚩 poprawa dostępności zielonej energii elektrycznej i wodorowej
🚩 odpowiednia polityka rządowa, wspierająca inwestycje m.in. we wzmacnianie sieci energetycznej oraz infrastrukturę ładowania i tankowania.
Nie ma wiążących przepisów dotyczących powyższych warunków. Są normy i kary, gdy chociażby ciężarówki emitują zbyt dużo. Należy pamiętać, że europejskie przepisy dotyczące infrastruktury ładowania i tankowania (AFIR) są całkowicie niewiążące dla państw członkowskich. Jeśli przewoźnik nie będzie w stanie naładować lub zatankować pojazdu a obecne przeciążenie sieci będzie się utrzymywać lub pogłębiać, to po prostu nie kupi on ciężarówki ZE. Dlatego też, holenderskie stowarzyszenie RAI opowiedziało się, za szybszym, inteligentniejszym projektem sieci energetycznej dla samochodów ciężarowych. Potrzeba dużo pracy, aby uporządkować warunki dotyczące pojazdów ZE, tak by do 2050 roku uczynić Europę bezemisyjną.