
Na pierwszy ogień furgon z wysokim dachem
W pierwszej kolejności do salonów trafi długi furgon z wysokim dachem, wyposażony w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh. Kubatura ładowni wynosi 14 m3, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 4,25 tony. Producent deklaruje zasięg, oparty na symulacji cyklu WLTP , do 400 km. Symulowany zasięg oparty na cyklu miejskim WLTP wyniesie, według zapewnień, do 500 km.
Oczywiście trzeba pamiętać, że rzeczywisty zasięg zależy od różnych czynników, w tym konfiguracji pojazdu (ogranicznik prędkości, typ nadwozia, rozmiar akumulatora, poziom wyposażenia, zastosowane ogumienie itp.), stylu jazdy, warunków drogowych, temperatury zewnętrznej, korzystania z klimatyzacji/ogrzewania itp.

Koncepcja trzech modułów
Samochód opiera się na koncepcji trzech modułów, co zapewnia dużą swobodę w tworzeniu i projektowaniu różnych modyfikacji i zabudów. Moduł przedni, zawierający komponenty wysokonapięciowe, może być łączony bez modyfikacji ze wszystkimi wariantami pojazdu, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora.
Moduł środkowy baterii wysokonapięciowej znajduje się w podwoziu. Umiejscowienie akumulatora między osiami skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie auta i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Tylny moduł z silnikiem i elektrycznie napędzaną tylną osią jest stosowany we wszystkich wariantach auta.
Układ napędowy eATS
Głównymi komponentami układu eATS są: wydajny silnik i elektryczna oś tylna (ta ostatnia dostępna jest zarówno w furgonie, jak i podwoziu z kabiną). Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży ok. 130 kg, charakteryzuje się wysoką sprawnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Jednostka jest dostępna w dwóch poziomach mocy (z mocą szczytową 100 lub 150 kW) i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm.
Akumulator wysokiego napięcia i ładowanie
Nabywcy pojazdu mogą wybrać spośród trzech akumulatorów, w zależności od zapotrzebowania na zasięg i ładowność: są to baterie o pojemności użytkowej 56, 81 lub 113 kWh. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) są wolne od kobaltu i niklu, a aktywne zarządzanie temperaturą zapewnia ich maksymalną wydajność.
Podobnie jak wszystkie elektryczne vany marki z gwiazdą, nowy eSprinter może być ładowany zarówno prądem przemiennym (AC), jak i stałym (DC). Ładowarka pokładowa ma maksymalną moc wyjściową 11 kW. Na stacjach szybkiego ładowania auto można ładować z mocą do 115 kW, co oznacza osiągnięcie od 10 do 80% pełnej pojemności w czasie ok. 28 minut dla akumulatora 56 kWh i ok. 42 minut dla baterii 113 kWh (minimalny czas ładowania w optymalnych warunkach na stacji ładowania DC o napięciu zasilania 400 V, 300 A).
Cyfryzacja i inforozrywka
Pojazd jest wyposażony w Mercedes-Benz User Experience (MBUX) z najnowszą generacją oprogramowania, znaną wcześniej z samochodów osobowych tej marki. Liczne funkcje i usługi ułatwiają codzienne życie z pojazdem elektrycznym.
Nawigacja z funkcją Electric Intelligence pokazuje aktualny zasięg w czasie rzeczywistym, w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii trasy. Oblicza również najlepszą strategię ładowania, aby umożliwić jak najszybsze dotarcie do miejsca docelowego lub uzyskanie pożądanego stanu naładowania (SoC) w miejscu docelowym. Inne zalety to rozbudowane opcje personalizacji i udoskonalony asystent sterowania głosowego Hej Mercedes.

Zrównoważony rozwój
Od 2025 roku wszystkie nowe modele MB Vans będą w pełni elektryczne. Zgadnie z założeniami producenta, do 2039 r. – 11 lat wcześniej niż wymagają tego przepisy UE – cała flota nowych samochodów osobowych i dostawczych ma być neutralna pod względem emisji CO2 (uwzględniając carbon offset), na wszystkich etapach łańcucha wartości.Źródło: Mercedes-Benz Polska