Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Szósty zmysł w Actrosie - kierowca dowie się o zagrożeniu, zanim na nie wpadnie

Utworzona: 2025-03-09


Stefan Engelen, inżynier ds. rozwoju ADVANCED Engineering w Daimler Truck, odpowiedzialny za rozwój aplikacji łączności, odpowiada na dziesięć pytań dotyczących nowej funkcji Connected Traffic Warnings.

Nowa funkcja może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wykrywanie i przekazywanie ostrzeżeń o zagrożeniach. Jeśli usługa jest dostępna w pojeździe, kierowcy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz otrzymują informacje o aktualnych zdarzeniach drogowych na cyfrowej mapie lub jako okienko wyskakujące na tablicy wskaźników. Dodatkowo 10 sekund przed odpowiednim zdarzeniem rozlega się ostrzeżenie akustyczne. Moduł może ostrzegać przed różnymi rodzajami niebezpieczeństw, takimi jak wypadki, mgła, silne opady deszczu, roboty drogowe, kierowcy jeżdżący pod prąd i śliskie nawierzchnie.

1. Co dokładnie oznacza „Connected Traffic Warnings”?

To funkcja dostępna w naszych nowych samochodach ciężarowych za pośrednictwem usługi TruckLive. Pojazdy połączone za pośrednictwem chmury lub odpowiednich operatorów infrastruktury, np. Autobahn GmbH w Niemczech, mogą ostrzegać się wzajemnie o niebezpiecznych sytuacjach na aktualnej trasie. Działa to również wtedy, gdy nie znajdują się one jeszcze w polu widzenia kierowcy (np. za zakrętem, na szczycie wzgórza lub we mgle).

2. Jak to działa?

Na podstawie wewnętrznych sygnałów nasza usługa może automatycznie wykrywać niebezpieczne sytuacje w pojeździe, na przykład wypadek, a następnie przesyłać te informacje do chmury Connected Traffic Warnings Cloud. W ten sposób komunikaty o zagrożeniach są rozsyłane do wszystkich pojazdów poruszających się w pobliżu i mogących odbierać informacje o zdarzeniu. Ostrzeżenie o niebezpieczeństwie jest wyświetlane na mapie nawigacyjnej w pojeździe, a jeśli zagrożenie znajduje się na aktualnej trasie, kierowca jest dodatkowo ostrzegany komunikatem ostrzegawczym w zestawie wskaźników i komunikatem głosowym. Dodatkowym źródłem danych jest wymiana komunikatów ostrzegawczych z usługodawcami zewnętrznymi, takimi jak inni producenci pojazdów, operatorzy infrastruktury lub firmy budowlane.

3. Jakie warunki muszą być spełnione?

Aby korzystać z tej funkcji, klient potrzebuje Actrosa z nowym kokpitem Multimedia Cockpit Interactive 2 z usługą nawigacji i aktywną umową TruckLive. Komunikaty o zagrożeniach są wymieniane między pojazdem a chmurą Connected Traffic Warnings Cloud za pośrednictwem naszej platformy telematycznej i połączenia komórkowego.

4. W jakich niebezpiecznych sytuacjach system alarmuje?

System ostrzega obecnie przed następującymi sytuacjami niebezpiecznymi:
· wypadek
· uszkodzenie
· prace drogowe
· miejsce zagrożenia
· hamowanie awaryjne
· pojazdy jadące w niewłaściwym kierunku (samoostrzeżenie/ostrzeżenie zewnętrzne)
· ulewny deszcz
· śliska nawierzchnia
· mgła

5. W jaki sposób system pomaga zapobiegać wypadkom lub łagodzić ich skutki?

System może wcześnie ostrzegać kierowcę przed niebezpiecznymi sytuacjami, które nie znajdują się jeszcze w jego polu widzenia, na przykład tuż za następnym szczytem lub zakrętem. Dzięki temu kierowca może proaktywnie dostosować się do sytuacji i jeździć bezpieczniej i ekonomiczniej, w idealnym przypadku unikając hamowania awaryjnego.

6. Kto uczestniczył w procesie tworzenia produktu?

Międzydyscyplinarny, globalny zespół złożony z kolegów z działu ADVANCED ENGINEERING i Działu Rozwoju Pojazdów umożliwił nam stworzenie produktu seryjnego. Cały zespół ciężko pracuje nad dalszym rozwojem aplikacji po tym pierwszym etapie.

7. Czy Connected Traffic Warnings działa z pojazdami innych producentów?

System jest otwarty i kompatybilny z pojazdami innych producentów. Budowy na autostradach są również integrowane poprzez połączenie z operatorami infrastruktury, takimi jak Autobahn GmbH.

8. Czy jest to już dostępne dla konkurencji/samochodów osobowych?

Według naszej wiedzy jesteśmy pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który oferuje taki system. Porównywalne systemy są już powszechnie stosowane w samochodach osobowych. Dzielimy się z nimi informacjami o zagrożeniach.

9. Jakie możliwości zapewni system w przyszłości?

Wczesne informacje o niebezpiecznych obszarach na drodze dają wiele możliwości dalszego rozwoju wizji bezwypadkowej jazdy. W ten sposób możemy lepiej przygotować kierowców i pojazdy do różnych niebezpieczeństw i w najlepszym przypadku uniknąć hamowania awaryjnego.

10. Ile to kosztuje?

Korzystanie z Connected Traffic Warning System jest wliczone w cenę systemu nawigacyjnego przez 3 lata. Następnie istnieje możliwość rocznego przedłużenia.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels