ID: 100542
Od kiedy liczy się czas pracy kierowcy.
ID: 100542
ID: 100542
Witam,
Mam pytanie odnośnie pracy kierowcy od jakiego momentu liczy się czas pracy czy od momentu włożenia karty kierowcy czy od momentu ruszenia autem?? ?
Witam,
Mam pytanie odnośnie pracy kierowcy od jakiego momentu liczy się czas pracy czy od momentu włożenia karty kierowcy czy od momentu ruszenia autem?? ?
~nnn*.8.253.15.ipv4.supernova.orange.pl
*.8.253.15.ipv4.supernova.orange.pl
Posty (100)
~Lena | Halo, słucham xD. | |||
~ktosik | caly czas mowie do ciebie. nie slyszysz, ale sluchasz.. sluchaj dalej | |||
~kierowca | KTOSIK a kto ci takich bzdur na opowiadał że tarczka nie może być dłużej w tacho jak 23h45m? jeżeli stoisz na pałzie? | |||
PrzPrz
| ~kierowca: Zgodnie z art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85: "Wykresówka (... ) nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. " Wykresówka jest przeznaczona do rejestracji 24 następujących po sobie godzin. Ani minuty więcej. 23h45m wynika z ostrożności kolegi o nicku ~ktosik. | 1 | ||
PrzPrz
| Działając w sposób ściśle zgodny z brzmieniem przytoczonego wyżej przepisu art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85, w sytuacji, gdy np. kierowca pierwszego dnia rozpoczął pracę o 07:00, zaś następnego miał rozpocząć pracę o 08:00 (ponieważ np. wieczorem przyjechał na miejsce rozładunku czynne od 08:00), to rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - najpóźniej o godzinie 07:00 kierowca powinien wymienić wykresówkę. Wymiana wykresówki wiąże się z jej wypełnieniem przez kierowcę. Okazanie przez kierowcę wykresówki, która nie zawiera wymaganych wpisów - podlega karze (dla kierowcy i przedsiębiorcy: 50 zł za brak każdego wpisu - odpowiednio poz. 13. 15 Zał. 1 do Uotd oraz poz. 6. 3. 6. Zał. nr 3 do Uotd, dla posiadacza CKZ: 2000 zł za "Dopuszczenie do naruszenia przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i odpoczynku oraz aktywności kierowcy" - poz. 16 Zał. 2 do Uotd). Zgodnie z art. 3 lit. a pkt 1 tiret pierwsze ppkt v Dyrektywy 2002/15/WE "„ czas pracy” oznacza (... ) każdą inną pracę zmierzającą do (... ) wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową (... ). " Według art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. b R3821/85: "„ inna praca” oznacza wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją z art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE (... ) ; są one rejestrowane pod symbolem [młotki] (... ). " Tym samym - wypełnienie wykresówki stanowi czynność rejestrowaną jako "inna praca", przerywającą odpoczynek. Powyższe sprawia, że rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może rozpocząć pracy później niż rozpoczął poprzedniego dnia. Oczywiście, jest mi znana praktyka stosowana w tym zakresie przez służby kontrolne, polegająca na nienakładaniu kar w sytuacji, gdy "przerwa" wchodzi na aktywności rejestrowane 24 godziny wcześniej - jednak praktyka ta jest sprzeczna z zacytowanym wyżej art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85. | |||
PrzPrz
| Powyższy problem dotyczy tachografu analogowego. W przypadku pojazdów wyposażonych w tachograf cyfrowy - problem pojawia się w nieco innym miejscu. Sytuacja: Kiero wca postanowił odebrać w kabinie odpoczynek dzienny regularny (dokonał takiego wyboru), więc wprowadził kraj zakończenia i przełączył tachograf na rejestrację "przerwy/odpoczynku" , po czym wziął prysznic, zjadł kolację i poszedł spać (odpoczynek rozpoczął w czwartek o 23:00; parkował na parkingu obok stacji paliw przy autostradzie). Następnego dnia rano o 07:00 kierowca postanowił opuścić pojazd i udać się do pobliskiego miasta na prywatne zakupy - miał do dyspozycji 5 godzin (pracę miał rozpocząć dopiero o 12:00). Pozostawienie karty w tachografie podczas przebywania kierowcy poza pojazdem nie jest właściwym działaniem (tak samo, jak zostawienie wewnątrz kabiny dowodu rejestracyjnego, wypisu z licencji i innych dokumentów), gdyż pod nieobecność kierowcy może dojść do kradzieży dokumentów lub całego pojazdu wraz z zawartością, a ponadto art. 15 ust. 2 zd. czwarte R3821/85 wprost określa, że w sytuacji oddalenia się od pojazdu - kierowca dokumentuje swoją aktywność wpisami ręcznymi na kartę bądź zapisami odręcznymi na wykresówce lub wydruku. Z kolei wyjęcie karty z tachografu implikuje konieczność ponownego wpisania kraju zakończenia - zaś ta czynność (identycznie, jak wypełnienie wykresówki) stanowi "inną pracę" przerywającą odpoczynek. Tym samym: w sytuacji dokonania przez kierowcę wyboru odbioru odpoczynku w kabinie i dokumentowania tegoż odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może później np. zmienić swojej decyzji i w trakcie trwającego odpoczynku oddalić się od pojazdu, gdyż albo ryzykuje utratę karty kierowcy (pozostałe dokumenty może zabrać ze sobą bez przeszkód), albo przerywa odpoczynek poprzez dokonanie wpisu w tachografie. W tym miejscu istnieje zatem oczywista sprzeczność z definicją z art. 4 lit. f Rozporządzenia 561/2006, w myśl której "„ odpoczynek” oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem". | |||
PrzPrz
| Rozwiązaniem obu tych problemów - jest właśnie odbieranie odpoczynku bez włożonej do tachografu wykresówki lub karty kierowcy, i to tylko wówczas, gdy wyjęcie nastąpiło z chwilą zakończenia pracy, na samym początku tegoż odpoczynku - a następnie wyrysowanie odpoczynku ręcznie na odwrocie wykresówki lub dokonanie wpisu manualnego w tachografie po rozpoczęciu kolejnego dnia pracy. Za słusznością tego poglądu przemawia ponadto brzmienie art. 15 ust. 2 zd. drugie R3821/85: "Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów" - z czego można wywodzić, że nie ma żadnych przeszkód, aby wyjąć wykresówkę lub kartę kierowcy po zakończeniu dziennego okresu pracy. W odniesieniu do odpoczynków tygodniowych są jednak jeszcze dodatkowe elementy, potwierdzające słuszność ich ręcznej rejestracji... Otóż zgodnie z: - art. 15 ust. 2 R3821/85: "Kierow cy stosują wykresówki lub karty kierowcy w każdym dniu, w którym prowadzą pojazd, począwszy od momentu, w którym go przejmują. Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów. Wykresówka lub karta kierowcy nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. (... ) " - art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. d) R3821/85: "Kierow cy (... ) obsługują przełączniki umożliwiające osobną i wyraźną rejestrację następujących okresów: (... ) d) pod symbolem [łóżko]: przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku. Czyli: - nie ma wymogu stosowania wykresówki lub karty kierowcy w dniach, w których pojazd nie był prowadzony; - wykresówkę lub kartę można wyjąć po zakończeniu dziennego okresu pracy; - wykresówkę trzeba wyjąć z tachografu najpóżniej po 24 godzinach od włożenia; - okresów odpoczynku tygodniowego nie rejestruje się przy pomocy przełączników tachografu. | |||
PrzPrz
| Pytanie zadane na wstępie brzmi "od kiedy liczy się czas pracy kierowcy". Odpowiedź jest prosta: od momentu, w którym kończy on odpoczynek, czyli od chwili rozpoczęcia pierwszej czynności kwalifikowanej według Dyrektywy 2002/15/WE jako "czas pracy" lub jako "czas gotowości". Jeżeli pierwszą czynnością kierowcy danego dnia będzie włożenie i zalogowanie karty lub wypełnienie i włożenie tarczki - to jest właśnie ten moment. Jeżeli natomiast pierwszą czynnością będzie np. dojazd kierowcy z miejsca zamieszkania do pojazdu znajdującego się poza bazą i poza miejscem zamieszkania kierowcy, to już rozpoczęcie tego dojazdu jest rozpoczęciem dnia pracy (dojazd nie może być liczony jako odpoczynek lub przerwa, chyba że odbywa się promem lub pociągiem, a kierowca ma do dyspozycji koję lub kuszetkę). | |||
~prowokator | PrzPrz to co piszesz i cytujesz jest nielogiczne. żle interpretujesz jak większość rzeczone przepisy. :) | |||
~prowokator | odnoszę się tylko do wykresówek a jak niektórzy mówią do szajb. |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...

Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.