Pamiętać też trzeba, iż ryczałt może obejmować tylko nadgodziny w ilości do limitu dopuszczalnego prawem ( t.j. zasadniczo 8 nadgodzin tygodniowo ).
Każda nadgodzina przepracowana ponad ten ryczałt nie zawiera się w ryczałcie i powinna być płatna osobno, poza ryczałtem.
Z żalem stwierdzić trzeba, iż w wielu polskich przedsiębiorstwach transportowych ryczałt za nadgodziny jest kwotą symboliczną, która nawet w części nie pokrywa należnego kierowcom wynagrodzenia i dodatku za nadgodziny. Ponadto tylko wyjątkowo zdarza się, by regulamin wynagradzania określał, ile konkretnie nadgodzin obejmuje ryczałt. Zazwyczaj, niezgodnie z prawem pracy, regulaminy wynagradzania w ogóle nie stanowią, ile nadgodzin obejmuje ryczałt.W przypadkach takich pracownik ma prawo żądać wynagrodzenia za nadgodziny i dodatku za nadgodziny ponad ryczałt, w wysokości opartej o liczbę faktycznie przepracowanych nadgodzin w danym miesiącu.
Trzeba zauważyć, iż w przypadku kierowców pracujących comiesięcznie w znacznej ilości nadgodzin, daje to zaległości w kwocie kilkunastu tysięcy złotych w skali jednego roku.
Podstawa prawna: art. 1511 § 4 kodeksu pracy, Wyrok Sądu Najwyższego z 27 stycznia 2016 r, sygn. I PK 25/15; Wyrok Sądu Najwyższego z 12 września 2008 r., I BP 4/08; Wyrok Sądu Najwyższego z 17 czerwca 2008 r., I PK 307/07 ).
Sprawdź Zarobki Kierowcy