Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Mały wóz z wielkim potencjałem

Utworzona: 2018-09-03


Fuso Canter ma więcej zalet niż można by się spodziewać patrząc na tę lekką, niepozorną ciężarówkę. Wysoka ładowność, duża zwrotność, solidna konstrukcja, trwałe podzespoły, niskie zużycie paliwa - to tylko najważniejsze z nich. Samochód dostępny jest w wielu wariantach, co umożliwia idealne dopasowanie do potrzeb transportowych niemal każdego użytkownika.

Fuso Canter występuje w czterech klasach tonażowych: 3,5; 6,0; 7,5 i 8,55 t dopuszczalnej masy całkowitej. Do tego marka będąca częścią koncernu Daimler oferuje wersje specjalne z napędem 4x4, hybrydowym (Eco Hybrid), a także w pełni elektrycznym (eCanter). Trzy typy kabiny, sześć rozstawów osi (przy czym w każdej klasie tonażowej od trzech do pięciu), bardzo duża ładowność oraz optymalna średnica zawracania i łatwość wykonywania manewrów w wąskiej przestrzeni - wszystko to sprawa, że ciężarówka może być wołem roboczym w wielu branżach, m.in. budowlanej, komunalnej, ogrodniczej, leśnej i szeroko rozumianych usługach. Doskonale się sprawdza zarówno w centrach miast o zwartej zabudowie, jak i poza utwardzonymi drogami.

Solidna podstawa

Kręgosłup pojazdu tworzy wytrzymała rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość zostały dopasowane do różnych kategorii tonażowych. Stały układ otworów montażowych na całej długości ramy zapewnia łatwość instalacji różnego typu zabudów (fabrycznie oferowane są skrzynie i wywrotki). Wysokie dopuszczalne obciążenia osi tworzą rezerwę dla nierównomiernego rozkładu ładunku lub montażu ciężkich nadwozi. Wybór odpowiedniego do potrzeb wariantu ułatwia sześć rozstawów osi: 2500, 2800, 3400, 3850, 4300 i ekstradługi 4750 mm. W ostatnim przypadku na ramie można zamontować nadwozie o długości do 7,2 m. Uniwersalność pojazdu zwiększają opcjonalnie dostępne złącze 24 V i fabrycznie montowane przystawki odbioru mocy (maks. 62 kW) do napędzania pompy hydraulicznej czy sprężarki. Podwójne ogumienie tylnej osi jest widocznym potwierdzeniem dużych możliwości transportowych samochodu.


Cantera wyróżnia duża ładowność, która w klasie tonażowej 3,5 t może wynosić do 1600 kg, a w kategorii 7,5 t nawet 5045 kg. Najcięższy w stawce wariant 8,55-tonowy oferuje nawet 6 t ładowności, jaką u konkurencji można znaleźć w pojazdach o DMC 10 ton. W najlżejszej odmianie zastosowano niezależne zawieszenie kół przednich zapewniające wysoką stabilność toru jazdy i precyzję układu kierowniczego bez straty dla ładowności.

Trzy poziomy mocy

Sercem ciężarówki jest 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 3 litrów, wyposażony w szynę common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, cztery zawory na cylinder, dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu w głowicy i układ doładowania z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek (VTG). Do wyboru są trzy wersje jednostki: 96 kW (130 KM) generująca 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a także 110 kW (150 KM), 370 Nm i najmocniejsza 129 kW (175 KM), 430 Nm. Niezależnie od wersji, maksymalny moment dostępny jest przy bardzo niskich obrotach i w szerokim zakresie prędkości obrotowej.

Zwiększający wydajność pakiet ECOFFICIENCY zapewnia do 9% niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednikiem. We wszystkich wariantach zgodność z normą Euro 6 osiągana jest za pomocą układu SCR i wtrysku AdBlue, a także układu recyrkulacji spalin (AGR) i filtra DPF. Zbiornik AdBlue o pojemności 12 litrów umożliwia pokonanie nawet 4000 km, a wyświetlacz na desce rozdzielczej informuje o aktualnym poziomie płynu w zbiorniku. Interwały wymiany oleju wynoszą 40.000 km.

Przeniesienie napędu

Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada 5-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów z dźwignią w kształcie joysticka zamontowaną na tablicy rozdzielczej. Na życzenie do większości modeli oferowana jest zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa Duonic, fabrycznie montowana w wersji o DMC 8,55 t. "Automat" zmienia biegi płynnie i bez przerw w dostawie momentu obrotowego, zmniejszając obciążenie kierowcy, który może bardziej się skupić na obserwacji otoczenia pojazdu. Skrzynię Duonic wyposażono w funkcje parkowania i pełzania. Ta ostatnia przydatna jest zwłaszcza podczas jazdy w ulicznych korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach. Oferowany w standardzie tryb Eco dodatkowo wspomaga ekonomiczną jazdę. Temu samemu celowi służy standardowa funkcja Start-Stop, która wyłącza silnik na czas postoju pojazdu np. przed sygnalizacją świetlną. Oczywiście w każdej chwili kierowca ma możliwość powrotu do manualnego przełączania biegów.

Kabiny do wyboru

Do wyboru są trzy wersje kabiny. We wszystkich klasach tonażowych można zamówić kabinę typu Comfort o szerokości 2 metrów, a Cantera reprezentującego segmenty 3,5 lub 6,0 t z wąską kabiną pojedynczą o szerokości 1,7 m. Ofertę uzupełnia kabina załogowa dla maksymalnie siedmiu osób.


Fotel kierowcy marki Isringhausen z regulacją części lędźwiowej (opcjonalnie amortyzowany) jest bardzo wygodny i zapewnia doskonałe podparcie. Wysokość i nachylenie kierownicy są regulowane bezstopniowo, co umożliwia zajęcie optymalnej pozycji siedzącej nawet wysokim i dobrze zbudowanym kierowcom. Płaska na całej powierzchni podłoga kabiny oraz dźwignia zmiany biegów zintegrowana z deską rozdzielczą ułatwiają przemieszczanie się we wnętrzu. Ten kto musi często wsiadać i wysiadać, z pewnością doceni niskie, jednostopniowe wejście.

Kabina kierowcy jest dobrze wyciszona i amortyzowana, a przełączniki ergonomicznie rozmieszczone. Przy kierownicy, z obu stron, umieszczono dwie dźwignie wielofunkcyjne (prawa obsługuje m.in. standardowy hamulec silnikowy). Schowki i półki są rozmieszczone w zasięgu ręki - pod deską rozdzielczą, w kieszeniach drzwiowych, nad przednią szybą, a także obok podwójnej wnęki na radioodbiornik i tachograf. Ponadto standardem wyposażenia jest zamykany schowek w desce rozdzielczej i uchwyt na kubki lub puszki z napojami. Oparcie środkowego fotela pasażera jest składane i wyposażone w półkę na dokumenty. Opcjonalnie dostępna jest klimatyzacja automatyczna. W przypadku zamówienia czterodrzwiowej kabiny załogowej dodatkowe nawiewy zapewniają rześki chłodek również w tylnym rzędzie. Pod siedzeniem tylnego rzędu wygospodarowano miejsce na duży schowek.


Systemy ABS i ESP oferowane są w standardowej kompletacji każdego pojazdu z napędem na jedną oś. Bezpieczeństwo czynne zwiększają również system RISE (Realized Impact Safety Evolution) ze zintegrowaną osłoną przeciwwjazdową i zabezpieczeniem przed uderzeniami bocznymi oraz wymagane przepisami układy: asystent hamowania awaryjnego AEBS i asystent utrzymania pasa ruchu LDWS.

Warianty specjalne

Standardowe wyposażenie wersji 4x4 z dołączanym napędem przednich kół obejmuje samoblokującą blokadę dyferencjału tylnej osi i przekładnię redukcyjną - dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. W porównaniu z modelami 4x2 zwiększono też prześwit, maksymalnie do 320 mm. Do napędu Cantera 4x4 wykorzystywany jest topowy silnik o mocy 175 KM. Dopuszczalne obciążenie tylnej osi wynoszące 6 ton zapewnia odporność na przeciążenia w trudnych warunkach eksploatacyjnych.

Kolejnym szczególnym wariantem jest Canter Eco Hybrid - pierwsza produkowana seryjnie w Europie ciężarówka z napędem hybrydowym. Przy ruszaniu i w czasie jazdy z prędkością do 10 km/h wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny, który zapewnia też dodatkową siłę napędową gdy pojazd przyspiesza np. podczas wjazdu na wzniesienie. Równoległy układ hybrydowy składa się z Diesla o mocy 150 KM i silnika elektrycznego o mocy 40 kW. Do zasilania tego ostatniego wykorzystywana jest energia z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 2,0 kWh. Zespół hybrydowy o masie zaledwie 150 kg zapewnia redukcję zużycia paliwa do 23%.

Źródło: Daimler Trucks
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels