Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Eco-driving w ciężarówce – jak oszczędzić nawet 80 tysięcy rocznie?

Utworzona: 2020-11-09


Paliwo to temat, który budzi wiele emocji w branży transportowej. Nic dziwnego, w końcu stanowi średnio 30% kosztów każdego przewoźnika, a im więcej pojazdów, tym większa skala kosztów.

Elementem nieodłącznie związanym z paliwem jest Ecodriving – pojęcie, które zagościło na stałe w branżowym słowniku. Ecodriving wbrew pozorom jest dziedziną bardzo rozbudowaną i niezmiennie dąży do jednego – ograniczenia kosztów i poprawy rentowności.

Moduł Eco-driving, dostępny dla zestawów GBox, jest nowym punktem na mapie produktów i usług Grupy Inelo, którego podstawowym założeniem jest wymuszenie zmiany w podejściu do ekonomiki jazdy, poprzez zwiększenie świadomości w obszarach, które generują zbędne koszty.

Aby analizować styl jazdy kierowców i przedstawiać go w formie rankingu, należy dostarczyć do systemu dane odpowiedniej jakości. Pozwala na to telematyka wykorzystująca informacje udostępniane przez szynę CAN pojazdu, do której poprzez interfejs FMS najczęściej podłączany jest system GBox. Parametry, jakie możemy uzyskać, to między innymi aktualne obroty silnika, prędkość, nacisk na pedał gazu oraz przede wszystkim dane dotyczące paliwa – jego poziom, czy ilość, która „przepłynęła przez wtryski”. Na podstawie danych, przetwarzanych za pomocą odpowiednich algorytmów, użytkownik systemu otrzymuje gotowe analizy oraz wykresy wartości w czasie.

Ranking kierowców

Ranking kierowców stanowi główny element nowego modułu – dzięki wstępnej konfiguracji przez użytkowania, na jego podstawie można określić normę spalania dla floty, ekonomiczne zakresy obrotów oraz maksymalne dopuszczalne prędkości, a także szybko ocenić styl jazdy kierowców oraz sprawdzić jego wpływ na oszczędność, bądź zbędny przepał paliwa. Mocno obrazowym wskaźnikiem jest średnia spalania dla całej floty, zestawiona z wynikami poszczególnych kierowców. Na podstawie łącznego przebiegu floty jesteśmy w stanie stwierdzić, jak wykorzystywany jest potencjał drzemiący w naszych pojazdach, przy czym należy zaznaczyć, że duża w tym zasługa spedytorów, którzy układają pracę kierowców tak, aby optymalnie wykorzystać ich czas pracy.

Ranking kierowców wzbudza również nutkę eco rywalizacji wśród kierowców. Nikt nie chce być w ogonie stawki, a dodatkowo wielu pracodawców premiuje kierowców za utrzymywanie wcześniej określonych norm spalania. Dane i analizy pomagają w indywidualnej pracy z kierowcami, aby eliminować błędy i podnosić umiejętności. Niejednokrotnie rozmowa motywacyjna, wraz z pokazaniem obszarów do poprawy, daje wymierne efekty i pozwala zrozumieć pracownikowi popełniane błędy. Uzupełnieniem mogą być warsztaty dla kierowców z ekonomicznej i defensywnej jazdy, oferowane często przez dealerów pojazdów.

Od ogółu do szczegółu

W myśl zasady od ogółu do szczegółu, dzięki licznym wykresom i podsumowaniom, możemy przejść do dokładnej analizy wszystkich parametrów na podstawie jazdy kierowcy.


Przedstawiony wykres pokazuje, jaki procent przejechanego dystansu kierowca pokonał w ekonomicznym zakresie obrotów. Producent każdego z pojazdów udostępnia wykres momentu obrotowego, dzięki temu wiemy, w którym momencie pojazd optymalnie wykorzystuje spalane paliwo. Dla ciągników siodłowych jest to zazwyczaj zakres od 1000 do 1400 obrotów, dla aut osobowych zasilanych silnikiem Diesla zakres od 1500 do 3000 obrotów na minutę. Utrzymywanie pojazdu w tym zakresie obrotów gwarantuje optymalne i efektywne spalanie mieszanki, co wpływa na średnie spalanie. Jazda poza tym zakresem wcale nie musi poprawić dynamiki pojazdu, szczególnie w silnikach turbodoładowanych, o czym wielu kierowców zapomina.


Efektywne wykorzystanie pojazdu ma bezpośredni wpływ na ekonomię, co obrazowo pokazuje wykres korelujący zużyte paliwo z przebytym dystansem. Już na pierwszy rzut oka możemy ocenić, w które dni pojazd pokonał mniejszy dystans niż zwykle i zadać sobie pytania - co miało na to wpływ? Czy był, to wymagany odpoczynek tygodniowy, a może problemy ze znalezieniem ładunku na giełdzie? Czemu 23 września pojazd przejechał połowę dystansu z dnia poprzedniego? Postawione pytania zaprowadzą nas do spedytora i kierowcy, którzy przedstawią sytuację. Jeżeli jesteśmy wyposażeni w system TMS, z łatwością możemy sprawdzić, jak dana sytuacja wpływa na rentowność naszych zleceń i pojazdów. Dodatkowo jesteśmy w stanie dokonać analizy, dotyczącej wpływu jazdy w górzystym terenie na ilość spalonego paliwa. W ten sposób zauważymy, jak przejazd w jednym dniu przez Austrię i południowe Niemcy będzie się diametralnie różnił od tego po krajach Beneluxu.


Ecodriving a bezpieczeństwo

Pod pojęciem ecodrivingu, kryje się również kwestia bezpieczeństwa, na które bezpośredni wpływ ma prędkość pojazdu. Jazda defensywna i przewidująca pozwala ograniczyć średnie spalanie i unikać gwałtownych hamowań. Towar znajdujący się w przestrzeni ładunkowej nie zawsze da się idealnie zabezpieczyć. Nie ma nic gorszego niż płacenie kar za uszkodzony towar lub strata czasu na układanie od nowa na przykład pochylonych palet z wodą mineralną. Częste przekroczenie prędkości jest kolejnym wskaźnikiem mówiącym sporo o kulturze jazdy kierowcy i jego temperamencie, a ten, jeżeli jest zbyt wysoki, przekłada się na niechcianą korespondencję ze zdjęciami z radarów. Eco trendy i oszczędności generowane dzięki niższym prędkościom można coraz częściej zaobserwować na drogach. Wyraźnie zauważalnym kierunkiem wśród firm, które odbierają nowe ciągniki siodłowe, jest rezygnacja ze zmiany prędkości w ograniczniku ze słynnych 89km/h, na rzecz 85km/h, a nawet niższych wartości. Zmniejszenie prędkości z 89 km/h do 85 km/h może przynieść nawet 1,5 l oszczędności na 100 kilometrów. Proste obliczenie pozwala zauważyć, że przy przebiegu 10.000 km daje to 150 litrów paliwa miesięcznie, a rocznie to ponad 1800 litrów per pojazd. Jeśli nasza flota liczy 10 pojazdów, to otrzymujemy 18.000 litrów paliwa, które kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Ecodriving – zadbaj o stan techniczny pojazdu

Stałym elementem każdego szkolenia kierowców z ecodrivingu jest unikanie zbędnych postojów na włączonym silniku. Wielu kierowców ma swoje przyzwyczajenia i nie jest świadoma, ile litrów paliwa rocznie marnowana jest na postojach. Nowe auta mają bardzo wydajne sprężarki, a postoje w celu nabicia powietrza do układu przy sprawnym aucie, to strata czasu i pieniędzy. Istotna jest kontrola stanu technicznego pojazdu, gdyż wypuszczenie w trasę samochodu ze słabymi akumulatorami może skończyć się tym, że przez cały tygodniowy wyjazd kierowca praktycznie nie wyłączy silnika. To samo dotyczy wysyłania pojazdów bez klimatyzacji postojowej w środku lata do krajów takich, jak Hiszpania czy Portugalia, ponieważ kierowca, żeby zapewnić sobie minimalny komfort w wysokich temperaturach będzie zmuszony schładzać kabinę na włączonym silniku.


By osiągnąć dobry wynik, trzeba pilnować wielu szczegółów - kierowca powinien regularnie dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach, co pozwoli wydłużyć przebieg opon oraz ograniczyć spalanie. Gdy pojazd ciągnie naczepę kurtynową – warto dobrze napiąć plandekę, aby polepszyć aerodynamikę. Jeżeli naczepa ma opcję ustawienia poziomu dachu do jazdy, a nie potrzebujemy pełnej wysokości, ustawmy najniższą wartość. Owiewka na dachu ciągnika siodłowego również ma regulację, która w zależności od wysokości naczepy powinna być regulowana. Warto regularnie kontrolować stan układu hamulcowego – źle działający układ potrafi generować zbędny opór, a w najgorszym scenariuszu może doprowadzić nawet do wystrzału opony z powodu przegrzania.

Dobrze zaplanowana trasa to podstawa ecodrivingu

Oprócz dążenia do perfekcjonizmu i dbania o detale po stronie kierowcy, należy podkreślić istotę i wagę pracy spedytora oraz osób planujących jego pracę, którzy są odpowiedzialni za optymalne planowanie załadunków, rozładunków oraz innych wymaganych czynności w czasie. Brak podstawowej wiedzy nt. trasy sprawi, że kierowca najczęściej będzie gnał na złamanie karku, na odcięciu 89km/h, żeby jak najszybciej się rozładować. Pomocne w tym zakresie jest wykorzystanie dostępnych w systemie Easy TMS lub Nawigator zleceń, w postaci grafiku, dzięki którym możemy łatwo śledzić postępy realizacji zadań. Takie profesjonalne narzędzia planistyczne zastępują obecnie zapisywanie pracy pojazdów w arkuszach kalkulacyjnych, czy na „białych tablicach”. Warto pamiętać, że przy odpowiednim planowaniu i przepływie informacji, kierowca może pozwolić sobie na jazdę 85km/h, oszczędzając wiele litrów paliwa, gdyż wie, jakie są planowane następne kroki jego zadań.

Inwestycja w cyfryzację

Inwestycja w cyfryzację, systemy telematyczne i TMS to dzisiaj podstawowe narzędzia, budujące przewagę konkurencyjną. Idealnym przykładem jest nowy moduł Ecodrivingu, który wprowadzi użytkowników GBox na nowy wyższy poziom świadomości. Uzupełnienie wiedzy o analizy rentowności z systemu Easy TMS oraz rozliczenie paliwa za pomocą elektronicznych kart drogowych, prowadzonych za pomocą komputera pokładowego GBox Assist, pozwoli na zwiększenie konkurencyjności oraz maksymalizację zysków przewoźnika.

Trwająca pandemia, podwyżki płac minimalnych, pakiet mobilności czy zapisy uderzające w Gre-en Deal, skłaniają przewoźników do poszukiwania narzędzi i rozwiązań, które pozwolą utrzymać rentowność firmy i efektywnie zarządzać swoją flotą. Sprawdź już 17 listopada o godz. 10:00, co możesz zrobić, aby zwiększyć oszczędności w Twoim biznesie.



Gdzie? Webinar online na platformie Zoom
Kiedy? 17 listopada o godz. 10:00
Czas trwania: 60 minut
Koszt: bezpłatne
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels