Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze
Utworzona: 2021-06-10

Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego był jednym z priorytetów specjalistów zaangażowanych do opracowania nowej generacji pojazdów DAF. Skupili się na wielu aspektach bezpieczeństwa - od widoczności z miejsca kierowcy, przez systemy kamer i wspomagania jazdy do kabiny solidnej konstrukcji ze strefami zgniotu.

REKLAMA
Nowe modele XF, XG i XG+ są wyposażone w dużą szybę przednią (powierzchnia 2,3 m kw.), która została umieszczona wyjątkowo nisko, zapewniając doskonałą widoczność bezpośrednią z miejsca kierowcy.


Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno zapewniające widok na krawężnik i chodnik, co w połączeniu ze składanym fotelem zapewnia kierowcy możliwość dostrzeżenia pieszych i rowerzystów przebywających tuż obok ciężarówki. Zadbano również o to, aby lusterka boczne o smukłych kształtach zasłaniały jak najmniej i nie ograniczały zanadto bezpośredniej widoczności.

Kamery zamiast lusterek

Zresztą, kto chce, może zrezygnować z lusterek. Opcjonalnie dostępny jest cyfrowy system DAF Digital Vision, składający się z kamer i zamontowanych wewnątrz wyświetlaczy, zastępujący lusterka główne i szerokokątne. Kamery zwiększają bezpośredni zakres widzenia, a jednocześnie poprawiają aerodynamikę i przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa.


Dodatkowe funkcje obejmują automatyczne panoramowanie (podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu) i wyświetlenie dodatkowych informacji na temat długości pojazdu (nakładanie znaczników), co jest przydatne np. podczas manewrowania i wyprzedzania. Ogrzewane kamery zapewniają wyraźny obraz nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w branży zastosowano elektrycznie chowane kamery.

System DAF Corner View to opcja zastępująca lusterka krawężnikowe i przednie, która przewyższa standardowe rozwiązanie pod względem wielkości pola widzenia (wyświetlacz jest zamontowany na słupku A pasażera). To ważne zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg, np. pieszych czy rowerzystów.

Pełne oświetlenie LED

Każdy z nowych modeli jest wyposażony w pełne oświetlenie LED: światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe, doświetlające zakręty i manewrowe, górne światła Skylights i boczne obrysowe, a także opcjonalne przednie przeciwmgielne.


Diody LED charakteryzują się niskim zużyciem energii i wyjątkową trwałością, co oznacza w praktyce nie tylko doskonałą jakość światła, ale również obniżenie kosztów eksploatacji ciężarówki. Funkcja automatycznego wyboru oświetlenia bez udziału kierowcy włącza światła główne po zapadnięciu zmroku i przy deszczowej pogodzie.

Bezpieczeństwo pasywne

Nowa konstrukcja kabiny typu „body-in-white” charakteryzuje się lekkim, a jednocześnie wyjątkowo solidnym wykonaniem. Na przegrodzie czołowej znajdują się elementy pochłaniające energię uderzenia, a z tyłem kabiny zintegrowane są strefy zgniotu, które zapewniają ochronę kierowcy lub załogi przed przemieszczającymi się ładunkami po zderzeniu.

Nowe modele zostały również wyposażone w opatentowany przez DAF-a system ProCaDis, który w razie wypadku zapewnia kontrolowane przesunięcie kabiny na podwoziu o 400 mm w celu zapobieżenia jej odłączeniu i pochłonięcia energii uderzenia. Innymi słowy, system ProCaDis gwarantuje zachowanie struktury kabiny i maksymalizuje przestrzeń przeżycia osób znajdujących się w pojeździe.

Funkcje aktywnej ochrony

W prezentowanych pojazdach dostępne są zaawansowane systemy zapewniające bezpieczeństwo aktywne, jak np. układ wspomagania hamowania, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i awaryjne światła hamowania. Najnowsza wersja układu hamulcowego AEBS-3 może zapewnić w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć kolizji zarówno z pojazdami nieporuszającymi się, jak i jadącymi z prędkością do 80 km/h. System City Turn Assist wykrywa użytkowników dróg lub obiekty po stronie pasażera.

Opcjonalnie dostępny jest nowy elektroniczny hamulec postojowy, który włącza hamulce automatycznie po wyłączeniu silnika. Równocześnie aktywowany jest asystent hamulca postojowego, który gwarantuje, że pojazd nie poruszy się podczas załadunku lub rozładunku przy użyciu żurawia lub podczas obsługi wywrotki. System hamulca pojazdu ciągnionego przy niskiej prędkości włącza niezależnie hamulce naczepy/przyczepy, aby zapewnić jej bezpieczne podłączenie i odłączenie.

Intuicyjna obsługa systemów

Jeśli chodzi o ergonomię stanowiska pracy kierowcy, filozofia firmy DAF pozostaje niezmienna: dłonie na kierownicy, wzrok na drodze.


Dlatego w pojazdach nowych serii wszystkie funkcje związane z jazdą są obsługiwane z poziomu kierownicy i za pomocą dźwigni pod nią, podobnie jak menu wyświetlacza cyfrowego, zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon oraz funkcje systemu audio i telefonu. Dodatkowe funkcje związane z prowadzeniem pojazdu są obsługiwane za pomocą łatwych w obsłudze przełączników, które są logicznie rozmieszczone na desce rozdzielczej.

Źródło: DAF
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels