Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kradzieże i kopiowanie kart – jak zmniejszyć ryzyko?

Utworzona: 2021-06-16


Przewoźnicy często przekazują niepokojące informacje o zjawisku kopiowania i kradzieży kart paliwowych, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, co może przynieść firmie transportowej duże straty finansowe. Na co trzeba zwrócić uwagę, aby zmniejszyć ryzyko?

Są dwa rodzaje przestępstw związanych z kartami paliwowymi. Najpopularniejszym i najtrudniejszym do uniknięcia jest proceder kopiowania pasków magnetycznych znajdujących się na kartach. Skopiowana karta, wraz z kodem PIN, pozwala na dowolne jej użycie w pełnym zakresie możliwości. Tylko od dobrej woli osoby przyjmującej płatność kartą zależy jej weryfikacja. Takie ryzyko jest bardzo trudne do zminimalizowania przez kierowcę. Skimmery, czyli urządzenia kopiujące dane z paska magnetycznego, nakładane przez przestępców na terminale płatnicze, są bardzo trudne do rozpoznania, gdyż nie zmieniają wyglądu terminala. Po skopiowaniu paska magnetycznego i zdobyciu kodu PIN, przestępcy udają się na stacje i dokonują płatności "sklonowaną" kartą.

Drugim typem przestępstw związanych z kartami paliwowymi są ich kradzieże. W tym przypadku przestępcy włamują się do kabin pojazdów, jednak zanim to zrobią – obserwują kierowcę. Jako ofiary typowane są przede wszystkim te osoby, które w pobliżu karty przechowują kod PIN np. zapisany na samoprzylepnej karteczce. Często okradzeni kierowcy mają kłopot z ustaleniem, co właściwie zginęło po włamaniu do kabiny. W miejsce zabranej karty złodzieje bowiem zostawiają inną, tego samego operatora, wcześniej wykorzystaną, która została zablokowana. Daje to oszustom czas na dokonanie transakcji i pozostawia kierowcę w niewiedzy do czasu kolejnego tankowania, kiedy bezskutecznie próbuje użyć podmienionej karty. Nawet jeśli wcześniej kierowca zajrzy do portfela, to znajdzie w nim kartę z dobrze mu znanym wzorem graficznym – zapewne nie przyjdzie mu do głowy, aby sprawdzać czy wybite na niej dane są prawidłowe.

Sklonowana karta jest trudna do zablokowania i wykrycia. Istnieje duże ryzyko, że przestępcy wygenerują znaczne straty dla firmy – w związku z możliwością użycia karty w kilku miejscach jednocześnie. W przypadku karty skradzionej i podmienionej zazwyczaj wykonywane są mniejsze transakcje do chwili, gdy płatności zostaną wykryte, a karta zablokowana.

Można wskazać kilka uniwersalnych zasad, których należy przestrzegać, aby zminimalizować ryzyko wykorzystania karty przez nieuprawnioną osobę:

1. Nigdy nie przechowuj kodu PIN w widocznym miejscu, a w szczególności przy samej karcie.
2. Jeśli operator daje taką możliwość, określ limity i ustaw powiadomienia w zakresie nieprawidłowego wykorzystania karty.
3. Regularnie przypominaj kierowcom o zachowaniu podstawowej ostrożności co do przechowywania kodów PIN.
4. Staraj się na bieżąco śledzić transakcje swoich kierowców i natychmiast, bez wahania, reaguj na wszelkie nieprawidłowości.

Wykorzystanie wszystkich możliwych zabezpieczeń jest szczególnie istotne w kontekście zapobiegania kopiowaniu kart paliwowych. Niemniej, sama konstrukcja karty jest bardzo ważna. Jako przykład może posłużyć karta AS24, której budowa nie pozwala na wykorzystanie paska magnetycznego. Na stacjach AS24 odczytywany jest chip z karty, którego nie da się skopiować. Podczas próby użycia takiej karty urządzenie autoryzujące sygnalizuje błąd odczytu chipu i nie pozwala na dokonanie transakcji
– mówi Filip Mikosz z AS 24 Polska.
Kontrola transakcji w czasie rzeczywistym to podstawowa forma zabezpieczenia przed przestępcami. Dzięki temu można szybko wychwycić wszelkie anomalie. Istotne jest jednak opóźnienie, po którym osoba uprawniona w firmie widzi transakcje. Posługując się przykładem AS24 można zauważyć, że stacje funkcjonujące w ramach jednego systemu umożliwiają praktycznie natychmiastowy dostęp do transakcji, co skraca czas reakcji i ogranicza potencjalne straty. Korzystanie ze stacji i kart w ramach systemów partnerskich może wiązać się z opóźnieniem wynikającym z konieczności pobrania danych transakcji do systemu operatora karty paliwowej.

Dodatkowym narzędziem, które pomaga uniknąć oszustwa, są możliwości ustawiania blokad i powiadomień – uzależnione od typu karty i możliwości poszczególnych operatorów. W ramach CardAlert AS24 oferuje swoim klientom alarmy dotyczące np. użycia karty poza wyznaczoną siatką stacji oraz niepokojących, w stosunku do normalnych, ilości tankowanego paliwa. W ramach usługi CardControl klienci mają również możliwość wprowadzania różnego rodzaju blokad tankowania, np. w wybranych krajach a nawet na poszczególnych stacjach, ustawiania limitów ilościowych (dobowych lub np. tygodniowych), a także wskazywania dni tygodnia oraz pory dnia, kiedy karty mogą być używane (z dokładnością do pół godziny).

W celu maksymalnego ograniczenia ryzyka nieuprawnionego użycia karty niektórzy klienci decydują się na ich stałe zawieszenie – odwieszenie poprzez aplikację mobilną bądź panel klienta na stronie internetowej następuje tylko na czas tankowania. W takim przypadku kierowca musi poinformować osobę odpowiedzialną w firmie (np. spedytora) o chęci zatankowania paliwa i poczekać na odwieszenie karty. Możliwość zawieszenia karty może być również przydatna, gdy zauważymy podejrzaną transakcję i będziemy chcieli zablokować możliwość użycia karty do czasu wyjaśnienia sprawy. Zawieszoną kartę można bowiem uruchomić ponownie bez konieczności wymiany.

Kontrola i weryfikacja transakcji z użyciem kart paliwowych może być jednak trudna do zrealizowania w firmach zarządzających większymi flotami pojazdów. Przydatnym rozwiązaniem jest w tym przypadku system karty podwójnej, który pozwala na bardzo dokładną weryfikację wszystkich tankowań w zakresie pojazdu oraz kierowcy dokonującego tej czynności. Jest to jednocześnie najlepsze zabezpieczenie na wypadek kradzieży, gdyż nawet karta skradziona kierowcy z kodem PIN nie zadziała na stacji bez karty pojazdu
– dodaje Filip Mikosz.
W systemie karty podwójnej AS24 następuje jej rozbicie na dwie osobne – kierowcy i pojazdu. Na stacji należy użyć dwóch kart, z których jedna jest zabezpieczona kodem PIN. Oznacza to, że przestępcy, którzy wejdą w posiadanie karty kierowcy z kodem PIN, muszą dysponować również kartą pojazdu przypisaną do tego samego klienta – w przeciwnym razie nie dokonają transakcji. AS24 oferuje również możliwość powiązania karty paliwowej z czytnikiem PASSango zawierającym lokalizator GPS. W przypadku nieuprawnionego użycia klient otrzymuje powiadomienie o dysproporcji w zakresie pozycji pojazdu i karty w trakcie tankowania, co pozwala na wychwycenie skradzionej karty.

Źródło i grafika: AS24
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels