Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Drugie życie zużytych opon

Utworzona: 2021-08-04


Gdańska spółka LOTOS Asfalt od wielu lat wdraża ekologiczne produkty do budowy nawierzchni dróg. Obecnie, wspólnie z Politechniką Gdańską tworzy asfalt, który przyczyni się do ograniczenia smogu w miastach.

Redukcja zużycia energii i ograniczenie negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko jest jednym z najbardziej aktualnych trendów technologicznych wpisujących się w politykę Europejskiego Zielonego Ładu. Należąca do Grupy Kapitałowej LOTOS spółka LOTOS Asfalt, chcąc dbać o środowisko naturalne i politykę zrównoważonego rozwoju, od wielu lat produkuje, wdraża i promuje innowacyjne i ekologiczne produkty do budowy dróg.


Wybór technologii asfaltowych oznacza wielowymiarowe korzyści – zarówno dla inwestora, jak i dla środowiska naturalnego. Oprócz oszczędności energii i redukcji śladu węglowego, są nimi możliwość ponownego wykorzystania w 100% materiału z recyklingu do budowy nawierzchni drogowych czy neutralność dla środowiska wodnego.

Asfalt z dodatkiem gumy z recyklingu opon

Już w 2013 roku LOTOS Asfalt jako pierwszy producent w Polsce opracował oraz uruchomił produkcję i sprzedaż asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych. Dzięki temu powstał produkt o podwyższonych właściwościach użytkowych i zwiększonej odporności na starzenie przeznaczony do budowy trwałych i cichych nawierzchni asfaltowych. Przyczynił się on nie tylko do ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem, ale również do redukcji śladu węglowego. Ekologiczne zagospodarowanie starych opon jest globalnym problemem. W każdej autocysternie tego asfaltu udało się „utopić” 400 zużytych opon.

Niższy ślad węglowy

Kolejnym innowacyjnym produktem niezwykle przyjaznym dla środowiska jest wdrożony przez spółkę w 2014 roku asfalt do technologii „na ciepło” o nazwie WMA (Warm Mix Asfalt). To ekologiczny materiał wpisujący się w trend zrównoważonego rozwoju. Jedną z korzyści jest możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni nawet o 30 stopni Celsjusza. Efektem jest ograniczenie wpływu na środowisko, oszczędność energii i redukcja oparów przy wbudowaniu. Ślad węglowy jest niższy niż w przypadku tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a w porównaniu dróg z cementu nawet kilkukrotnie niższy.

Zmniejszenie temperatur produkcji i wbudowania wpływa też korzystnie na trwałość nawierzchni, ograniczając procesy jej starzenia i wydłużając jej żywotność. Nawierzchnia jest bardziej odporna na spękania termiczne i zmęczenie. Zmniejszają się więc koszty utrzymania drogi.

Długowieczne asfalty

Podwyższona trwałość i większa odporność na działanie czynników klimatycznych, a co za tym idzie oszczędność w utrzymaniu drogi, ograniczenie częstotliwości zabiegów utrzymaniowych i powiązanej z tym ingerencji w środowisko naturalne charakteryzują też inną grupę produktów wytwarzanych przez LOTOS Asfalt: asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA. Są one stosowane w Polsce z pozytywnym skutkiem od kilku lat. Lepiszcza te stosowane są się w nawierzchniach długowiecznych o trwałości przekraczającej 50 lat. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom, pozwalają na optymalizację konstrukcji i obniżenie kosztów budowy. Trwałość nawierzchni modyfikowanej polimerami gwarantuje również oszczędności w nakładach na prace remontowo-utrzymaniowe i znaczną redukcję śladu węglowego.

Asfalt pomoże w ograniczeniu smogu

Mimo że w portfolio LOTOS Asfalt już dziś znajduje się wiele produktów przyjaznych środowisku, w firmie trwają prace nad opracowaniem nowych materiałów pozwalających na poprawę jakości życia i zdrowia każdego z nas. Wspólnie z Politechniką Gdańską spółka tworzy nowy ekologiczny produkt asfaltowy oparty o technologię fotokalizatorów hybrydowych. Pozwoli on na redukcję zanieczyszczeń powietrza w rejonie pasa drogowego. Nowe lepiszcze w istotny sposób przyczyni się do ograniczenia smogu w miastach.

Źródło: LOTOS Asfalt
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels