Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Elektrownia na kołach

Utworzona: 2021-06-19


Wiosną przyszłego roku w sprzedaży na rynku USA pojawi się w pełni elektryczny pick-up Forda, model F-150 Lightning. Napęd 4x4 z czterema trybami jazdy do wyboru, standardowy zasięg 370 km, przedni bagażnik o pojemności 400 litrów oraz możliwość zasilenia domu w energię z auta - to jego najkrótsza charakterystyka.

F-150 Lightning jest filarem, wartego 22 miliardy dolarów, planu Forda dotyczącego stopniowego wprowadzania na rynek pojazdów elektrycznych. Firma zaczyna od bezemisyjnych wersji swoich najpopularniejszych modeli, w tym Transita i F-150, i zapewnia, że z czasem pojawią się kolejne. Producent obiecuje, że cena elektrycznej wersji ze standardowym wyposażeniem będzie porównywalna z dzisiejszymi, podobnie skonfigurowanymi pick-upami F-150.


F-150 Lightning ma standardowy napęd 4x4 i niezależne tylne zawieszenie, ogromną moc i wystarczającą ilość energii, aby zasilić w nią cały dom nawet przez trzy dni. Do tego zawsze będzie się doskonalić dzięki aktualizacjom bezprzewodowym
– zachwala Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company.

Z dużym zasięgiem

"Amerykanin" ma nowoczesny design, którego charakterystycznym elementem są paski świetlne LED biegnące z przodu i z tyłu. Fotele Max Recline oferują prawie 180 stopni odchylenia, co pozwala kierowcy wypocząć w razie potrzeby. 360-stopniowe oświetlenie strefowe może rozjaśniać określone miejsce lub cały obszar wokół pojazdu.


Samochód wejdzie do produkcji w przyszłym roku – będzie oferowany od wiosny 2022 r. w czterech wersjach wyposażenia i z dwoma akumulatorami litowo-jonowymi nowej generacji do wyboru: standardowy zapewni zasięg ok. 370 km (wg EPA), a mocniejszy do ok. 480 km.

Przemyślany w każdym szczególe

Wyposażony w dwa silniki F-150 Lightning zachował te same wymiary kabiny i przestrzeni ładunkowej, co jego spalinowy odpowiednik. Przedni bagażnik o pojemności 400 litrów i ładowności 180 kg jest wyposażony w 4 gniazdka elektryczne, 2 ładowarki USB i podłogę, która może pełnić funkcję pojemnika na żywność i napoje. Wbudowana waga pokładowa wykorzystuje czujniki do oszacowania masy ładunku i poinformowania o tym kierowcy. Waga jest zintegrowana z systemem zarządzającym energią i zasięgiem. Wszystko po to, aby system dokładnie oszacował, jak daleko auto będzie w stanie zajechać bez uzupełniania energii.


Samochód debiutuje z funkcją Pro Trailer Hitch Assist, która ułatwia podłączanie przyczepy. Wszystkie funkcje dodatkowe mogą z czasem stać się doskonalsze dzięki standardowym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania Ford Power-Up dostępnym bez konieczności odwiedzania autoryzowanego serwisu. Aktualizacje mogą poprawiać wydajność samochodu, sprawić, aby istniejące rozwiązania stały się efektywniejsze i dodać zupełnie nowe.

W cyfrowym świecie

W seriach Lariat i Platinum zadebiutuje SYNC 4A – nowoczesny interfejs obsługiwany przez 15,5-calowy ekran dotykowy, który oferuje podgląd w czasie rzeczywistym tego, jaki jest cel podróży i zasięg oraz co przewozi pojazd.


System wykorzystuje sterowanie głosowe, nawigację połączoną z chmurą i bezprzewodowy dostęp do usług: Apple CarPlay, Android Auto, aplikacje Amazon Alexa i SYNC AppLink.

Awaryjna moc dla domu

Ford jako pierwszy w USA oferuje możliwość płynnego przechodzenia między ładowaniem pojazdu a zasilaniem domu (w razie potrzeby) w elektrycznym samochodzie użytkowym. System Intelligent Backup Power zamienia samochód w źródło energii dla gospodarstwa domowego. Dzięki zdolności do odprowadzania 9,6 kW mocy system zasilania awaryjnego jest w stanie utrzymać włączone światła podczas awarii energetycznej w domu, a także zasilić urządzenia AGD czy systemy zabezpieczające przed włamaniem. Po przywróceniu zasilania system automatycznie wraca do ładowania akumulatora w aucie. Opierając się na średnim zużyciu 30 kWh dziennie można stwierdzić, że wersja z akumulatorem o zwiększonym zasięgu zapewnia pełne zasilanie domu do trzech dni (jeśli moc jest odpowiednio racjonowana może dostarczać energię nawet do 10 dni). Dodajmy, że w standardowym wyposażeniu pojazdu jest 80-amperowa stacja ładowania umożliwiająca uzupełnianie energii z gniazdka domowego.

W przyszłości do oferty trafi system Intelligent Power, który może wykorzystywać pick-upa do zasilania domów w godzinach szczytu, które charakteryzują się wysokimi kosztami poboru energii, jednocześnie korzystając z niskich stawek nocnych, aby naładować pojazd na czas przed poranną jazdą. Może to przynieść oszczędności w opłatach za energię elektryczną, która zasila pojazd i dom, a jednocześnie odciążyć sieć w godzinach szczytu. Dodajmy, że Ford współpracuje z firmą Sunrun, co pozwoli użytkownikom pojazdu zasilać dom czystą, przystępną cenowo energią słoneczną i jednocześnie tanio ładować F-150 Lightning.

Podłączony na drodze

Możliwości zasilania nie ograniczają się jedynie do gospodarstwa domowego. Standard Pro Power Onboard oznacza, że użytkownik samochodu może korzystać z wbudowanych gniazd elektrycznych do bezpośredniego zasilania np. elektronarzędzi, sprzętu AGD, telewizora, laptopów czy głośników. Standardowym wyposażeniem jest 2,4 kW mocy z opcją jej zwiększenia, natomiast wersje Lariat i Platinum są standardowo wyposażone w 9,6 kW mocy: do 2,4 kW z gniazd w bagażniku i do 7,2 kW w kabinie i przestrzeni ładunkowej.


System Intelligent Range dokładnie oblicza zasięg, biorąc pod uwagę pogodę, natężenie ruchu, obciążenie ładunkiem, masę holowanej przyczepy itp. Kierowca otrzymuje powiadomienie poprzez FordPass jeśli moc akumulatora spadnie poniżej jednej trzeciej zasięgu. Można zaprogramować auto tak, aby przestało korzystać z Pro Power Onboard jeśli poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej zasięgu do najbliższej stacji ładowania.

Wszędołaz pęłną gębą

F-150 Lightning świetnie sprawuje się podczas jazdy terenowej, w czym największa zasługa napędu 4x4 z czterema trybami jazdy do wyboru: normalny, sportowy, terenowy i holowanie/transport. Niezależne tylne zawieszenie serii F oraz nisko położony środek zapewniają stabilną jazdę i zmniejszają przechyły nadwozia. Metalowe osłony chronią akumulator i silniki pokładowe przed konsekwencjami jazdy w trudnym terenie. Akumulator jest dodatkowo zabezpieczony wodoodporną obudową – został przetestowany w temperaturach nawet do -40 stopni Celsjusza.

Źródło: Ford Motor Company
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels