Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nowości techniczne w Sprinterze

Utworzona: 2021-09-14


Nowy silnik, automatyczna skrzynia biegów oraz napęd na cztery koła – dzięki nim ​Mercedes-Benz Sprinter oferuje większy komfort jazdy i lepszą trakcję na drodze i w terenie.

Sercem zmian jest mocny i wydajny czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l, znany z portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz. Wszystkie warianty Sprintera mogą być wyposażone w komfortową automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, również z gamy samochodów osobowych marki z gwiazdą (dostępna dotychczas 6-biegowa przekładnia manualna pozostaje w ofercie). Trzecią nowością techniczną jest napęd na wszystkie koła z systemem Torque-on-demand w Sprinterze 4×4. Oprócz zmian zwiększających komfort jazdy, za sprawą dwuskrzydłowych automatycznie otwieranych drzwi (Speed ​​Delivery Door) poprawi się także ergonomia i bezpieczeństwo.


Dzięki szeroko pojętej aktualizacji technologicznej na ostatnim etapie ewolucji Sprintera komfort jazdy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przypomina ten, który oferują samochody osobowe. I to nie tylko na autostradzie, na drogach lokalnych lub w ruchu miejskim – także na drogach nieutwardzonych Sprinter oferuje szczególnie płynną jazdę, a tym samym większe bezpieczeństwo
– zapewnia dr Ulf Zillig, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans.

Mocny i niskoemisyjny

Silnik OM 654 był dotychczas dostępny w Sprinterze tylko dla furgonu i podwozia z napędem na tylne koła. Tej jesieni trafi do wszystkich wersji, w tym nowego wariantu z napędem na wszystkie koła. Sklasyfikowany zgodnie z normą emisji spalin Euro VI-E i Euro 6d, OM 654 będzie można wkrótce zamówić – w zależności od wybranego wariantu napędu i nadwozia – w czterech kategoriach mocy: 84 kW/114 KM, 110 kW/150 KM, 125 kW/170 KM i 140 kW/190 KM. Jednostka charakteryzuje się niższym poziomem hałasu i wibracji, mniejszym zużyciem paliwa i niższą emisją spalin niż poprzednik.

Jeszcze szybsza zmiana biegów

Silnik jest połączony z automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC, która zastąpiła poprzednią 7G-TRONIC PLUS. Mimo dwóch dodatkowych przełożeń, nowy "automat" wymaga tyle samo miejsca do montażu, co poprzednik. Łącznie z wyraźną charakterystyką nadbiegu, dziewięć biegów utrzymuje niskie obroty silnika w prawie wszystkich sytuacjach na drodze, co oznacza również znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz zauważalnie zmniejszone wibracje i hałas. Zoptymalizowane elementy hydrauliczne umożliwiają także szybką, ledwo wyczuwalną zmianę biegów, praktycznie bez przerywania siły napędowej. Przycisk DRIVE SELECT i manetki na kierownicy umożliwiają kierowcy ręczną ingerencję w bieżący profil zmiany biegów.

Doskonała trakcja na drodze i poza nią

Sprinter 4x4 zyskał od września nowy system napędu. W przeciwieństwie do poprzednika, który w trybie 4x4 przekazywał 35% momentu obrotowego na oś przednią i 65% na tylną, nowy system może rozdzielać moment obrotowy zmiennie między przednią i tylną oś, w zależności od sytuacji i bez udziału kierowcy (Torque-on-demand – moment obrotowy na żądanie). Zmienny rozdział momentu obrotowego umożliwia elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zintegrowane ze skrzynią rozdzielczą (reduktorem). Jeśli sprzęgło wielopłytkowe jest odłączone podczas normalnej jazdy, auto napędza wyłącznie tylna oś. Gdy sprzęgło jest włączone, do gry wchodzi oś przednia. Zapewnia to wysoką przyczepność i łatwe prowadzenie pojazdu. Kolejna zaleta – dzięki automatycznemu rozdziałowi momentu obrotowego nowy napęd pracuje znacznie ciszej od poprzednika.


Gdy tylko sytuacja na drodze tego wymaga, moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś. Jeśli nie jest to już potrzebne – np. podczas ostrego hamowania z interwencją ABS – przeniesienie napędu na przednią oś jest wyłączane, a moment obrotowy redukowany do zera. Jeśli istnieje ryzyko podsterowności lub nadsterowności pod obciążeniem, moment obrotowy jest najpierw rozdzielany, aby ponownie ustabilizować pojazd. Dopiero gdy te działania nie poprawią sytuacji, interweniują systemy sterowania ESP lub 4ETS przystosowane do systemu 4×4.

Nowy Sprinter 4x4 będzie wkrótce dostępny w standardzie w połączeniu z silnikiem 190 KM OM 654 i automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC – i to do klasy tonażowej 5,5 tony DMC.

Ułatwią pracę kurierom

Od września Sprinter oferuje również dodatkowe korzyści w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa dzięki innowacyjnemu systemowi drzwi Speed ​​Delivery Door, który jest dostępny fabrycznie. Są to automatyczne, sterowane czujnikami dwuskrzydłowe drzwi po stronie pasażera, które na życzenie zastępują boczne drzwi przesuwne do ładowni.


Fotokomórka wykrywa kierowcę, gdy wstaje z fotela i wchodzi do przestrzeni ładunkowej, a drzwi odblokowują się i otwierają automatycznie. Oszczędza to czas i odciąża kuriera, który może opuścić pojazd niosąc paczki, bez konieczności odkładania towaru i dotykania czegokolwiek, a drzwi same się za nim zamykają. Automatyczne ryglowanie dostępne jest jako opcja dodatkowa.

Drzwi przyspieszające dostawę są przezroczyste od wewnątrz. Dzięki temu kierowca widzi chodnik, zanim wyjdzie. Zmniejsza to ryzyko kolizji z rowerzystami i przechodniami.

Źródło: Mercedes-Benz Vans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels