Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jaśniejsze i elastyczniejsze przepisy dotyczące najmowanych ciężarówek

Utworzona: 2021-12-30


Rada Europejska dała ostateczne zielone światło dla zmienionych przepisów o użytkowaniu najmowanych pojazdów drogowych do transportu towarów. Parlament Europejski ma przyjąć je wkrótce.

Przyjęta nowelizacja doprecyzowuje obecne przepisy, ujednolica ramy prawne i zmniejsza ograniczenia w użytkowaniu takich pojazdów. Większa elastyczność w zakresie wynajmu pojazdów usprawni transport i przyczyni się do dobrego funkcjonowania jednolitego rynku. Ponadto pojazdy najmowane są często nowsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska.

Wraz z przyjęciem tej reformy pierwszy pakiet dotyczący mobilności jest kompletny. Przedsiębiorstwa transportu drogowego towarów będą teraz miały dostęp do większej floty wynajmowanych ciężarówek, co pomoże im sprostać sezonowemu zapotrzebowaniu i innym potrzebom krótkoterminowym. Szersze użycie tych bardziej ekologicznych pojazdów pomoże nam również w realizacji naszych celów klimatycznych powiedział Jernej Vrtovec, słoweński minister infrastruktury.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Państwa UE będą musiały włączyć nowe przepisy do swojego ustawodawstwa w ciągu 14 miesięcy po wejściu w życie dyrektywy.

Jest to zgodne z harmonogramem wprowadzania dodatkowych środków kontrolnych wymaganych w ramach pierwszego pakietu dotyczącego mobilności.

Procedura i kolejne kroki

Głosowanie, które odbyło się kilka dni temu oznacza, że Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu. Akt musi teraz zostać przyjęty przez Parlament Europejski w drugim czytaniu, a następnie ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE.

26 października 2021 r. negocjatorzy reprezentujący Radę i Parlament Europejski osiągnęli porozumienie polityczne co do projektu dyrektywy. Działający w Radzie Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) zatwierdził to porozumienie 12 listopada 2021 r.

Reforma dotycząca pojazdów najmowanych jest częścią pierwszego pakietu dotyczącego mobilności, który Komisja przedstawiła w maju 2017 r. z myślą o czystszym, konkurencyjniejszym i bardziej społecznie sprawiedliwym transporcie. Swoje stanowisko negocjacyjne Rada uzgodniła w czerwcu 2021 r.

Źródło: Rada Europejska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels