Wraz z przyjęciem tej reformy pierwszy pakiet dotyczący mobilności jest kompletny. Przedsiębiorstwa transportu drogowego towarów będą teraz miały dostęp do większej floty wynajmowanych ciężarówek, co pomoże im sprostać sezonowemu zapotrzebowaniu i innym potrzebom krótkoterminowym. Szersze użycie tych bardziej ekologicznych pojazdów pomoże nam również w realizacji naszych celów klimatycznych powiedział Jernej Vrtovec, słoweński minister infrastruktury.
Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?
Państwa UE będą musiały włączyć nowe przepisy do swojego ustawodawstwa w ciągu 14 miesięcy po wejściu w życie dyrektywy.Jest to zgodne z harmonogramem wprowadzania dodatkowych środków kontrolnych wymaganych w ramach pierwszego pakietu dotyczącego mobilności.
Procedura i kolejne kroki
Głosowanie, które odbyło się kilka dni temu oznacza, że Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu. Akt musi teraz zostać przyjęty przez Parlament Europejski w drugim czytaniu, a następnie ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE.26 października 2021 r. negocjatorzy reprezentujący Radę i Parlament Europejski osiągnęli porozumienie polityczne co do projektu dyrektywy. Działający w Radzie Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) zatwierdził to porozumienie 12 listopada 2021 r.
Reforma dotycząca pojazdów najmowanych jest częścią pierwszego pakietu dotyczącego mobilności, który Komisja przedstawiła w maju 2017 r. z myślą o czystszym, konkurencyjniejszym i bardziej społecznie sprawiedliwym transporcie. Swoje stanowisko negocjacyjne Rada uzgodniła w czerwcu 2021 r.
Źródło: Rada Europejska