Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trzecia generacja – oszczędności bez uszczerbku dla mocy

Utworzona: 2022-04-18


Firma Mercedes-Benz Trucks poddała kolejnej modernizacji silnik OM 471 do pojazdów ciężkich. Jego trzecia generacja jest oszczędniejsza w spalaniu od poprzednika bez uszczerbku dla mocy, dynamiki czy komfortu jazdy. Silnik trafi do oferty od października 2022 r., a zamawiać go można już teraz.

Wysoka moc, maksymalna niezawodność, ekonomiczność w codziennej eksploatacji, niskie zużycie paliwa, a przy tym dynamika – firmy transportowe stawiają swoim samochodom ciężarowym wyśrubowane wymagania, ponieważ to właśnie dzięki nim wypracowują zysk. Jednocześnie, zwłaszcza w obliczu dotkliwego niedoboru kierowców, warto mieć silne atuty w swoich rękach, a więc ciężarówki, które są chętnie wybierane przez kierowców. Kluczową rolę odgrywa w tym przypadku układ napędowy.

Zaawansowana technika się opłaca

Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks wyposażyli najlepiej sprzedający się silnik do pojazdów ciężkich w szereg innowacji zwiększających jego wydajność. Udowodnili, że zaawansowana technika jest opłacalna, chroni środowisko i jednocześnie zapewnia wiele przyjemności z jazdy.

Opracowując trzecią generację silnika OM 471, skoncentrowaliśmy się w pełni na potrzebach klientów. Naszym celem było zmniejszenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) i obniżenie zużycia paliwa. Skorzystają na tym zarówno nasi klienci, jak i środowisko
– wyjaśnia Karin Rådström, członkini zarządu Daimler Truck Holding AG odpowiedzialna za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych.


Trzecia generacja silnika OM 471, montowanego w pojazdach serii Actros i Arocs, wyróżnia się wieloma innowacjami technicznymi, czego rezultatem jest wzrost ekonomiczności.

Wszystkie te innowacje są konsekwentnie ukierunkowane na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) poprzez oszczędną jazdę, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy
– tłumaczy Christoph Mertens, kierownik projektu nowego silnika w Daimler Truck.

Wyższa efektywność paliwowa

Procesowi optymalizacji poddano np. geometrię zagłębienia w denku tłoka, konstrukcję dyszy wtryskowej oraz parametry głowicy cylindrów istotne dla wymiany gazowej. W ten sposób uzyskano zwiększenie stopnia sprężania tego rzędowego silnika sześciocylindrowego z 18,3:1 do 20,3:1, co z kolei prowadzi do bardziej efektywnego spalania przy szczytowym ciśnieniu zapłonu wynoszącym obecnie 250 barów.

W celu optymalizacji turbodoładowania wprowadzono dwie nowe turbosprężarki, zaprojektowane i produkowane we własnym zakresie, dostosowane do różnych potrzeb użytkowników pojazdów. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem ekonomiczności szczególny nacisk położono na jak najniższe zużycie paliwa – jest on przeznaczony do zastosowania w transporcie dalekobieżnym w wersjach silnikowych o mocy do 350 kW (476 KM). Drugi wariant turbosprężarki został skonstruowany z myślą o uzyskaniu wysokich osiągów i dużej mocy hamowania silnikiem, dlatego idealnie nadaje się do zastosowania w segmencie pojazdów ciężkich i budowlanych w wersjach silnikowych o mocy do 390 kW (530 KM).


W niższych i średnich klasach mocy silnika OM 471 maksymalna oszczędność paliwa w porównaniu z poprzednikiem sięga 4%, a w wyższych klasach mocy do 3,5%. Niższe zużycie paliwa powoduje nie tylko obniżenie kosztów eksploatacji, ale także zmniejszenie emisji CO2. Wariant turbosprężarki o dużej mocy jest również wykorzystywany w niższych klasach mocy silnika w wersjach budowlanych Arocsa.

Zmniejszenie strat wynikających z tarcia

W celu zmniejszenia tarcia zastosowano nowo skonstruowany zawór regulacji ciśnienia oleju silnikowego, umieszczony za pompą oleju silnikowego a przed termostatem oleju. Siłownik elektryczny umożliwia sterowanie zaworem redukcyjnym według mapy charakterystyk. Możliwe obniżenie ciśnienia oleju silnikowego jest określane na podstawie złożonej matrycy, uwzględniającej wszystkie podzespoły silnika i ich specyficzne wymagania, takie jak smarowanie czy chłodzenie. Regulację ciśnienia oleju ułatwia nowo opracowany olej silnikowy o niskiej lepkości, który zwiększa efektywność zużycia paliwa bez skracania okresów między wymianami i nie powoduje zwiększonego zużycia elementów silnika.

Nowy układ oczyszczania spalin

Zmodyfikowano układ oczyszczania spalin, który został dostosowany do nowego układu spalania i sterowania pracą silnika. Ogranicza on przeciwciśnienie wydechu oraz zwiększa wskaźnik jednorodności AdBlue, co prowadzi do udoskonalenia procesu konwersji NOx i obniżenia zużycia paliwa. Dzięki zastosowaniu układu czujników NOx w połączeniu z zamkniętym, adaptacyjnym obwodem regulacji NOx oraz predykcyjnym modelem temperaturowym SCR, udało się uzyskać dalszą poprawę stabilności emisji. W ten sposób możliwe jest spełnienie nawet najbardziej rygorystycznych norm emisji spalin, takich jak norma Euro VIe, wymagająca skutecznego ograniczenia emisji spalin przez cały okres eksploatacji pojazdu w normalnych warunkach użytkowania.

Wysoka dynamika jazdy

Inżynierowie skierowali uwagę także na dynamikę jazdy. W tym celu skupili się na układzie przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki precyzji wybierania biegów, umożliwia szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Szybsze zmiany biegów skracają przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego w górnym zakresie nawet o 40%. Ponadto dalszej optymalizacji poddano parametryzację pedału gazu. Zwiększona czułość w dolnym zakresie skoku pedału umożliwia znacznie precyzyjniejsze manewrowanie, a bezpośrednia charakterystyka reagowania w jego górnym zakresie przekłada się na większą dynamikę przy dużym obciążeniu. Ułatwia to m.in. przejeżdżanie przez ronda i pozwala swobodnie przyspieszać po ich opuszczeniu.

Kolejnym atutem jest rozszerzony zakres Top Torque. Funkcja ta, dostępna dla silników o mocy 330 kW (450 KM) i 350 kW (476 KM) w połączeniu ze skrzynią biegów G281, zwiększa moment obrotowy na wale korbowym aż o 200 Nm na biegach od 7 do 12 w programie jazdy „A Standard”. Można korzystać z „mocy za naciśnięciem przycisku” – czyli dodatkowej mocy dostępnej wtedy, gdy jest naprawdę potrzebna, np. podczas włączania się do ruchu na autostradzie czy wyprzedzania. A wszystko to w połączeniu z oszczędnością oleju napędowego.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels