Zaawansowana technika się opłaca
Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks wyposażyli najlepiej sprzedający się silnik do pojazdów ciężkich w szereg innowacji zwiększających jego wydajność. Udowodnili, że zaawansowana technika jest opłacalna, chroni środowisko i jednocześnie zapewnia wiele przyjemności z jazdy.Opracowując trzecią generację silnika OM 471, skoncentrowaliśmy się w pełni na potrzebach klientów. Naszym celem było zmniejszenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) i obniżenie zużycia paliwa. Skorzystają na tym zarówno nasi klienci, jak i środowisko
– wyjaśnia Karin Rådström, członkini zarządu Daimler Truck Holding AG odpowiedzialna za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych.
Trzecia generacja silnika OM 471, montowanego w pojazdach serii Actros i Arocs, wyróżnia się wieloma innowacjami technicznymi, czego rezultatem jest wzrost ekonomiczności.
Wszystkie te innowacje są konsekwentnie ukierunkowane na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) poprzez oszczędną jazdę, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy
– tłumaczy Christoph Mertens, kierownik projektu nowego silnika w Daimler Truck.
Wyższa efektywność paliwowa
Procesowi optymalizacji poddano np. geometrię zagłębienia w denku tłoka, konstrukcję dyszy wtryskowej oraz parametry głowicy cylindrów istotne dla wymiany gazowej. W ten sposób uzyskano zwiększenie stopnia sprężania tego rzędowego silnika sześciocylindrowego z 18,3:1 do 20,3:1, co z kolei prowadzi do bardziej efektywnego spalania przy szczytowym ciśnieniu zapłonu wynoszącym obecnie 250 barów.W celu optymalizacji turbodoładowania wprowadzono dwie nowe turbosprężarki, zaprojektowane i produkowane we własnym zakresie, dostosowane do różnych potrzeb użytkowników pojazdów. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem ekonomiczności szczególny nacisk położono na jak najniższe zużycie paliwa – jest on przeznaczony do zastosowania w transporcie dalekobieżnym w wersjach silnikowych o mocy do 350 kW (476 KM). Drugi wariant turbosprężarki został skonstruowany z myślą o uzyskaniu wysokich osiągów i dużej mocy hamowania silnikiem, dlatego idealnie nadaje się do zastosowania w segmencie pojazdów ciężkich i budowlanych w wersjach silnikowych o mocy do 390 kW (530 KM).
W niższych i średnich klasach mocy silnika OM 471 maksymalna oszczędność paliwa w porównaniu z poprzednikiem sięga 4%, a w wyższych klasach mocy do 3,5%. Niższe zużycie paliwa powoduje nie tylko obniżenie kosztów eksploatacji, ale także zmniejszenie emisji CO2. Wariant turbosprężarki o dużej mocy jest również wykorzystywany w niższych klasach mocy silnika w wersjach budowlanych Arocsa.
Zmniejszenie strat wynikających z tarcia
W celu zmniejszenia tarcia zastosowano nowo skonstruowany zawór regulacji ciśnienia oleju silnikowego, umieszczony za pompą oleju silnikowego a przed termostatem oleju. Siłownik elektryczny umożliwia sterowanie zaworem redukcyjnym według mapy charakterystyk. Możliwe obniżenie ciśnienia oleju silnikowego jest określane na podstawie złożonej matrycy, uwzględniającej wszystkie podzespoły silnika i ich specyficzne wymagania, takie jak smarowanie czy chłodzenie. Regulację ciśnienia oleju ułatwia nowo opracowany olej silnikowy o niskiej lepkości, który zwiększa efektywność zużycia paliwa bez skracania okresów między wymianami i nie powoduje zwiększonego zużycia elementów silnika.Nowy układ oczyszczania spalin
Zmodyfikowano układ oczyszczania spalin, który został dostosowany do nowego układu spalania i sterowania pracą silnika. Ogranicza on przeciwciśnienie wydechu oraz zwiększa wskaźnik jednorodności AdBlue, co prowadzi do udoskonalenia procesu konwersji NOx i obniżenia zużycia paliwa. Dzięki zastosowaniu układu czujników NOx w połączeniu z zamkniętym, adaptacyjnym obwodem regulacji NOx oraz predykcyjnym modelem temperaturowym SCR, udało się uzyskać dalszą poprawę stabilności emisji. W ten sposób możliwe jest spełnienie nawet najbardziej rygorystycznych norm emisji spalin, takich jak norma Euro VIe, wymagająca skutecznego ograniczenia emisji spalin przez cały okres eksploatacji pojazdu w normalnych warunkach użytkowania.Wysoka dynamika jazdy
Inżynierowie skierowali uwagę także na dynamikę jazdy. W tym celu skupili się na układzie przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki precyzji wybierania biegów, umożliwia szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Szybsze zmiany biegów skracają przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego w górnym zakresie nawet o 40%. Ponadto dalszej optymalizacji poddano parametryzację pedału gazu. Zwiększona czułość w dolnym zakresie skoku pedału umożliwia znacznie precyzyjniejsze manewrowanie, a bezpośrednia charakterystyka reagowania w jego górnym zakresie przekłada się na większą dynamikę przy dużym obciążeniu. Ułatwia to m.in. przejeżdżanie przez ronda i pozwala swobodnie przyspieszać po ich opuszczeniu.Kolejnym atutem jest rozszerzony zakres Top Torque. Funkcja ta, dostępna dla silników o mocy 330 kW (450 KM) i 350 kW (476 KM) w połączeniu ze skrzynią biegów G281, zwiększa moment obrotowy na wale korbowym aż o 200 Nm na biegach od 7 do 12 w programie jazdy „A Standard”. Można korzystać z „mocy za naciśnięciem przycisku” – czyli dodatkowej mocy dostępnej wtedy, gdy jest naprawdę potrzebna, np. podczas włączania się do ruchu na autostradzie czy wyprzedzania. A wszystko to w połączeniu z oszczędnością oleju napędowego.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks