Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Czy klient może reklamować usługi warsztatu?

Utworzona: 2022-06-12


Co zrobić, gdy nie jesteśmy pewni jak poważna jest usterka w naszym aucie, a wycena mechanika lub przeprowadzona naprawa mocno wykraczają ponad nasze wyobrażenia? Czy istnieją sposoby, aby uniknąć niechlubnych praktyk ze strony usługodawców? Eksperci z Yanosik Warsztaty wyjaśniają.

Zanim pojedziesz do warsztatu na naprawę

Oczywiście nie każdy kierowca jest zobowiązany do posiadania zaawansowanej wiedzy na temat konstrukcji samochodu i działania każdego elementu. Mechanik nie wymaga tego od swojego klienta, a nawet chętniej docenia prosty opis sytuacji awaryjnej.

Zanim wybierzesz się do warsztatu samochodowego dokładnie przyjrzyj się awarii auta i zapisz najważniejsze niepokojące sygnały. Oczywiście, jeśli zapali się odpowiednia kontrolka w pojeździe, to również poinformuj o tym mechanika. Nie musisz zgrywać specjalisty, wystarczy że powiesz własnymi słowami co się dzieje.

Ważny jest również etap wyboru warsztatu samochodowego. W obecnych czasach mając do dyspozycji bazę warsztatów, którą można znaleźć w naszym serwisie oraz łatwy dostęp do opinii innych klientów, można wybrać doświadczonych specjalistów i zaufać ich wiarygodności, która została potwierdzona przez wcześniejszych klientów. Taki warsztat nie pozwoli sobie na utratę dobrej opinii i oszukanie klienta– podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Tego pilnuj w warsztacie samochodowym

Zgłaszając się do warsztatu samochodowego w celu naprawienia usterki w pojeździe musisz również pamiętać o wypełnieniu protokołu odbioru auta w warsztacie. Należy w nim uwzględnić dane pojazdu takie jak marka, kolor, numer VIN, przebieg, rok produkcji, numer rejestracyjny. Dodatkowo wpisuje się dane właściciela pojazdu lub firmy, do której należy pojazd oraz szczegółowe informacje dotyczące stanu samochodu, np.: ilość paliwa w zbiorniku, rodzaj opon, dodatkowe wyposażenie, które zostało na czas naprawy oraz oczywiście opis uszkodzenia oraz innych usterek, które mogą mieć wpływ na cenę usługi i planowany przebieg naprawy.

Spisanie protokołu odbioru samochodu jest bardzo ważne w momencie, w którym zostawiamy pojazd w warsztacie na dłużej. Jeśli usterka jest mała i wymaga zaledwie godzinnej pracy, wtedy nie trzeba tego robić. Proste czynności są zwykle uwzględnione w cenniku i mechanik od razu informuje o koszcie takiej usługi. W sytuacji, w której awaria jest znacznie poważniejsza, po wysłuchaniu klienta, mechanik przeprowadza diagnostykę i spisuje szacowany czas i koszt naprawy w protokole. Trzeba mieć jednak na uwadze, że koszt nie zawsze udaje się ustalić z góry i może pozostać ruchomym, jednak bez wiedzy i zgody klienta żaden kosztowny etap nie będzie realizowany – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Mechanicy również informują klienta czy ma dostarczyć niezbędne części i płyny, czy klient chce zlecić zakup warsztatowi. Wówczas należy ustalić, jakiego rodzaju części mają być zamontowane oraz czy mają być nowe czy mogą to być zamienniki. Ustalenia także muszą dotyczyć płynów, które będą uzupełniane. W profesjonalnych warsztatach samochodowych te informacje są pozyskiwane od każdego klienta, a nawet mechanik może podać ceny wprost z katalogu.

Po wykonanej naprawie

Warsztaty samochodowe mogą wystawić fakturę z wyszczególnieniem konkretnych pozycji – usług i zakupionych produktów. Możesz również otrzymać paragon. Do dokumentów powinien być dołączony opis przeprowadzonych czynności i ewentualny koszt zakupionych części zamiennych lub gwarancja dla części oryginalnych.

Trzeba pamiętać, że faktura i paragon są zawsze podstawą do ewentualnych roszczeń na skutek źle wykonanych usług w warsztacie samochodowym. Obecnie wystarczy mieć jej elektroniczną kopię, jeśli obawiamy się że z czasem papier zniszczeje – dodaje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Jaka jest odpowiedzialność warsztatu samochodowego?


Nie każdy warsztat samochodowy udziela gwarancji na swoje usługi, robią to zwykle autoserwisy. W przypadku zlecenia naprawy mechanikom zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego o umowie o dzieło. Jednak i one nie zawsze umożliwią pociągnięcie nieuczciwego mechanika do odpowiedzialności za źle wykonaną naprawę. Jeśli mechanik nie wywiązał się z naprawy pojazdu w wyniku okoliczności na które nie miał wpływu, wówczas klient nie będzie miał podstaw do roszczeń– mówi Dawid Kaczmarowski
Oczywiście zakres odpowiedzialności warsztatu kształtuje protokół odbioru, który powinien zostać podpisany przed wykonaniem prac, a jego podsumowaniem jest paragon lub faktura, którą otrzymujemy po wykonanych usługach. I te dokumenty są niezbędne do roszczenia swoich praw.
Odpowiedzialność warsztatu może również wynikać z przepisów o rękojmi w przypadku wykonania wadliwej lub nienależytej naprawy, jeśli wada zostanie ujawniona w okresie 2 lat od wydania pojazdu. Wówczas klientowi z tytułu rękojmi należy się żądanie naprawy, wymiany rzeczy na wolną od wad lub obniżenie ceny usługi.

Ponadto, usterki lub szkody które powstały w innych elementach samochodu ze względu na źle wykonaną naprawę mogą być dochodzone na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.

Naprawa auta nie poszła tak jak powinna. Co możesz zrobić?

W sytuacji, w której nie jesteś zadowolony z usług warsztatu samochodowego możesz podjąć kroki wyjaśniające sytuację. W pierwszej kolejności porozmawiaj z mechanikami z danego warsztatu samochodowego. Pamiętaj by wcześniej sprawdzić dokumentację – czy protokół odbioru auta jest zgodny z fakturą, czy w którymś etapie nie zostałeś pominięty i decyzja zapadła bez informowania o danej usłudze, etc.

Bardzo ważnym jest to, by dzielić się swoją opinią na temat nierzetelnych specjalistów, co pozwala uchronić innych klientów przed podobną sytuacją. W serwisie Yanosik Warsztaty zachęcamy do tego, by zawsze pozostawić opinię po wizycie w danym miejscu, nawet jeśli nie jest pozytywna. Gdy zostaliśmy oszukani w warsztacie samochodowym i mechanicy nie wykonali swojej pracy jak należy lub zauważyliśmy wyraźne odstępstwo od prawidłowych metod, to warto o tym poinformować również innych kierowców. Oczywiście nie mówimy o sytuacji, w której odczuliśmy nieprzyjemną atmosferę w warsztacie, a o poważniejszych zdarzeniach typu uszkodzenie części w wyniku źle przeprowadzonej naprawy lub podmiana oryginalnych części na tańsze zamienniki – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Jeśli nie jesteście w stanie dojść do porozumienia ze specjalistami z warsztatu samochodowego, wówczas pozostaje sąd i dochodzenie swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego oraz z tytułu rękojmi. Niestety przepisy są dość nieprecyzyjne i cała sprawa może potrwać dłuższy czas, ale nie ma się co poddawać i należy domagać się usunięcia wad w nieprawidłowo wykonanej naprawie pojazdu.

Źródło: yanosik.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels