Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Nowe technologie w walce ze zmęczeniem kierowców
Utworzona: 2022-08-05

6 lipca weszły w życie przepisy określające wymagane wyposażenie w nowych pojazdach uzyskujących homologację w UE. Oprócz czarnych skrzynek, asystentów ruchu czy aktywnych tempomatów konieczne będzie również montowanie systemów rejestrujących senność i rozproszenie kierowców.

Nowe przepisy mają na celu dbałość o bezpieczeństwo na drogach. O tym jakie między innymi zmiany czekają na producentów pojazdów pisaliśmy już wcześniej - Wątpliwości w sprawie obowiązkowego wyposażenia ciężarówek.

Obowiązkowe mają być również systemy wykrywające senność i rozproszenie kierowcy. W przypadku wykrycia senności do użytkownika zostanie wysłany alarm dźwiękowy, wizualny lub sensoryczny. Rozwiązaniem, na które decydują się producenci, jest instalowanie w samochodach systemów śledzenia gałek ocznych lub rozpoznawania twarzy.

Systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy są zaprojektowane w taki sposób, by nie prowadziły ciągłego zapisu ani nie zatrzymywały żadnych danych, innych niż dane niezbędne do celów, do których zostały zebrane lub w inny sposób przetworzone w systemie obiegu zamkniętego. Ponadto dane te nie mogą być dostępne ani udostępniane stronom trzecim w żadnym momencie i muszą być usuwane niezwłocznie po przetworzeniu. Systemy te są również projektowane tak, by ich działanie nie nakładało się na siebie, i nie mogą dawać kierowcy wskazówek niezależnych i równoczesnych ani wprowadzać go w błąd, w razie gdy jedno działanie powoduje uruchomienie obu systemów.


Źródło: Parlament Europejski
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels