Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Komisja Europejska chce zwolnić elektryczne ciężarówki z opłat do 2031 roku

Utworzona: 2025-07-03


Komisja Europejska proponuje przedłużenie zwolnienia z opłat drogowych i infrastrukturalnych dla pojazdów ciężkich o napędzie zeroemisyjnym aż do 30 czerwca 2031 r.. Celem jest zwiększenie konkurencyjności zrównoważonego transportu drogowego i wsparcie inwestycji w ekologiczne floty.

Zwolnienie to obejmie zarówno elektryczne ciężarówki, jak i autobusy i stanowi rozszerzenie obecnych przepisów, które wygasają z końcem 2025 roku. Propozycja KE jest elementem Planu Działań Przemysłowych dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, który zakłada aktywne wsparcie dekarbonizacji transportu.

Obecnie początkowy koszt zakupu pojazdu bezemisyjnego jest znacznie wyższy niż w przypadku konwencjonalnych jednostek napędzanych dieslem. Dla wielu przewoźników bariera finansowa wciąż skutecznie ogranicza możliwość inwestowania w ekologiczne rozwiązania. Dlatego Komisja chce, by brak opłat za przejazdy i infrastrukturę stał się konkretnym argumentem ekonomicznym dla firm, które rozważają modernizację swojej floty.

Musimy stworzyć warunki, które nagradzają tych, którzy podejmują ryzyko jako pierwsi. Przedłużając zwolnienie, wysyłamy jasny sygnał: inwestowanie w bezemisyjne pojazdy się opłaca powiedział Apostolos Tzitzikostas, komisarz UE ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Propozycja KE wpisuje się w cele unijnych regulacji dotyczących emisji CO₂ – tzw. HDV CO₂ Standards, które przewidują redukcję emisji z nowych pojazdów ciężkich o 43% do 2030 r.. Zwolnienie z opłat drogowych ma obowiązywać równolegle z tymi regulacjami, co ułatwi firmom długoterminowe planowanie inwestycji.

Według danych KE sektor transportu ciężkiego odpowiada za 27,5% emisji CO₂ z transportu drogowego w UE, mimo że pojazdy te stanowią zaledwie niewielki procent ogólnej liczby pojazdów poruszających się po unijnych drogach. Projekt nowelizacji dyrektywy Eurovignette trafi teraz do Parlamentu Europejskiego i Rady UE, gdzie będzie procedowany w ramach zwykłej ścieżki legislacyjnej.

Źródło: Komisja Europejska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels