Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Czy paliwo stanieje?
Utworzona: 2022-08-05

Jeszcze w styczniu kierowcy płacili za litr benzyny niecałe 6 zł, a już w czerwcu powyżej 7 zł. Strach rósł w miarę upływu czasu, zwłaszcza że lipiec miał zakończyć trwanie tarczy antyinflacyjnej.

Od początku roku paliwo mocno podrożało!

Kierowcy obawiali się, że wraz z zakończeniem trwania tarczy antyinflacyjnej, które przypadło na koniec lipca, ceny benzyny poszybują w górę, sięgając poziomu 10 zł za litr.

Przyglądaliśmy się cenom paliw już od początku tego roku i tak samo, jak polscy kierowcy, obawialiśmy się ogromnych podwyżek w sierpniu. Obecnie jednak sytuacja ma się znacznie lepiej i już z końcem lipca widoczne były obniżki na stacjach benzynowych - mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Paliwo tanieje, ale wciąż jest droższe niż rok temu

W ubiegłym roku, w sezonie wakacyjnym, ceny paliw były niższe. Kierowcy tankujący LPG płacili mniej o 22%, diesla od 22 do 39%, Pb95 o 28%, a Pb98 o 36% za litr paliwa. Obecnie, od początku wakacji, ceny spadły o 0,61 zł za litr Pb95, o 0,49 zł za litr Pb98, o 0,36 zł/l ON i o 0,20 zł/l LPG. Tempo obniżek na stacjach paliw nie jest zachwycające, jednak w świetle prognoz z ubiegłego miesiąca, gdzie szacowano, że może dojść do podwyżek nawet od 2-3 zł za litr benzyny, to pozytywne wieści. Szacuje się, że w pierwszym tygodniu sierpnia ceny paliw spadną o kilka groszy za litr. Według prognoz średnia cena Pb95 ma wynieść 7,17 zł-7,32 zł/l, Pb98 7,84-8,02 zł/l, ON 7,47-7,59 zł/l, a LPG 3,33-3,42zł/l.


To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich kierowców. Systematycznie docierały do nas wiadomości, w jaki sposób można choć trochę zredukować spalanie na trasie, aby koszt wyjazdu autem na wakacje nie przerósł samego kosztu pobytu w hotelu. Odpowiadaliśmy kierowcom, by stosowali zasady ekonomicznej jazdy, a także sprawdzali ceny paliw, które znajdują się na ich trasie. W Yanosiku mamy możliwość podglądu cen na stacjach, rodzajów gniazd ładowania pojazdów elektrycznych oraz jakości paliw, która jest potwierdzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - informuje Andrzej Mejer, Yanosik.

Kolejna fala pandemii może wszystko zmienić!

Niestety wciąż ciężko zapomnieć o widmie pandemii koronawirusa. Zwłaszcza, że na świecie pojawiają się nowe warianty COVID. Jeśli w tym roku, w sezonie jesienno-zimowym, ponownie zwiększy się wzrost zachorowań, możemy być pewni, że wpłynie to na sytuację gospodarczą nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. W trakcie pierwszej fali pandemii ceny paliw znacznie spadły, co cieszyło oko kierowców. Jednak w obliczu wprowadzonych ograniczeń względem mobilności, niewielu zmotoryzowanych faktycznie z nich skorzystało. W marcu 2020 roku średnia cena Pb98 wynosiła od 4,49-4,70 zł/l, Pb95 od 3,99-4,30 zł/l, ON był za 4,30-4,55 zł/l, a LPG za 1,97-2,06 zł/l. Czy czeka nas powrót do takich cen? W tym roku, w czerwcu, odnotowano najniższy od czterech lat poziom importu ropy naftowej do Chin (8,75 mln baryłek dziennie). Obecnie liczba przypadków zakażeń koronawirusem w Chinach znów rośnie, pojawiły się nowe warianty patogenu, którego ponowne rozprzestrzenienie po całym świecie może znacznie zmienić ceny ropy. Zwłaszcza, że poprzednio wprowadzenie ograniczeń w Chinach znacznie zaszkodziło popytowi na ropę naftową, tym samym mocno obniżając jej ceny.

Źródło: Yanosik
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels