Specjalne mobilne jednostki Ministerstwa Transportu, które do tej pory zapewniały pomoc techniczną funkcjonariuszom policji lub celnym, będą teraz przeprowadzać niezależne kontrole ciężarówek i autobusów. Idąc za przykładem europejskich liderów w tej dziedzinie – niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Drogowego (BAG) czy Polskiego Urzędu Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), Czechy będą miały więc odrębne narzędzie specjalizujące się w monitorowaniu zgodności z ustawą o transporcie drogowym. To 21 specjalnie wyposażonych pojazdów z ekspertami w dziedzinie transportu drogowego, którzy skupią się na wykrywaniu najpoważniejszych oszustw związanych z tachografami i transporcie towarów niebezpiecznych ADR.
Dodatkowo czeskie Ministerstwo będzie mogło wprowadzić odstępstwa od czasu jazdy i odpoczynku kierowców zawodowych. Wniosek o zezwolenie na korzystanie z odstępstwa musi skonsultować z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, policją i władzami regionalnymi. System odstępstw może zostać wprowadzony tylko za zgodą Komisji Europejskiej. Ministerstwo będzie jednak mogło również szybko wydać taką decyzję, jeśli istnieje ryzyko opóźnienia, na przykład w przypadku klęski żywiołowej. W takim przypadku można go wydać na maksymalny okres trzydziestu dni. Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku różnych klęsk żywiołowych lub kryzysów (przykładem może być zamknięcie granic z powodu COVID-19, katastrofa śnieżna, masowy wypadek). Ministerstwo będzie wówczas mogło wydłużyć czas jazdy lub skrócić czas odpoczynku oraz zezwolić na odpoczynek weekendowy w zaparkowanej ciężarówce.
Kierowcy w takich sytuacjach mogą już teraz indywidualnie skorzystać z odchyleń, ale ta zmiana daje większą pewność, że kierowcy i przewoźnicy za granicą nie otrzymają mandatów za odstępstwo od przepisów. Co ważne, nowelizacja nie daje możliwości całkowitego odstąpienia od wymogów dotyczących obowiązkowych przerw i odpoczynku.
Utworzona: 2022-08-09