
Prototypowa stacja paliw w ośrodków rozwoju i testów w Wörth umożliwia tankowanie ciekłego wodoru. Niedawno gospodarz obiektu świętował wraz z Air Liquide pierwsze udane tankowanie ciężarówki ciekłym wodorem (LH2). Podczas tankowania kriogeniczny ciekły wodór o temperaturze minus 253 st. C jest pompowany do dwóch 40-kilogramowych zbiorników zamontowanych po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników wodór może być utrzymywany w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez użycia aktywnego chłodzenia.

W pracach rozwojowych nad napędami wodorowymi producent pojazdów preferuje stosowanie ciekłego wodoru, który w tym stanie skupienia ma znacznie wyższą gęstość energii w stosunku do objętości w porównaniu z paliwem w stanie gazowym. Pozwala to przewozić więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg i zapewnia osiągi porównywalne z konwencjonalną ciężarówką z silnikiem Diesla. Seryjna ciężarówka GenH2 ma dysponować zasięgiem co najmniej 1000 km. Rozpoczęcie seryjnej produkcji pojazdów na wodór planowane jest na drugą połowę dekady.
Producent pojazdów współpracuje z firmą Linde nad opracowaniem nowego procesu przetwarzania ciekłego wodoru w tzw. technologii sLH2 („przechłodzony” ciekły wodór), co pozwala osiągnąć jeszcze większą jego gęstość, a tankowanie jest łatwiejsze w porównaniu z LH2. Obie firmy planują pierwsze tankowanie prototypowego pojazdu na stacji pilotażowej w Niemczech w 2023 roku.
Daimler Truck zamierza współpracować z firmami Shell, BP i TotalEnergies w obszarze infrastruktury stacji tankowania wodoru wzdłuż ważnych szlaków transportowych w Europie. Niemiecki producent jest również udziałowcem operatora stacji paliw wodorowych H2 MOBILITY Deutschland. Ponadto firmy Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies i Volvo Group zobowiązały się do współpracy w celu tworzenia warunków do masowego wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych napędzanych wodorem w Europie w ramach inicjatywy H2Accelerate (H2A).
Spółka konsekwentnie realizuje dwutorową strategię elektryfikacji swoich pojazdów, wykorzystując zarówno napędy akumulatorowe, jak i wodorowe. Chce, aby do roku 2039 wszystkie nowe pojazdy oferowane na głównych rynkach były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Źródło: Daimler Truck