Wprowadzenie tego rozwiązania wcale nie oznacza, że kwestie bezpieczeństwa drogowego schodzą na drugi plan. Dzięki dodatkowym testom możemy uzyskać dobrze funkcjonujące rozwiązanie transportowe. Wartość koncepcji mówi sama za siebie – podkreśla Bram Ewals, dyrektor generalny firmy.Pod koniec października br. holenderski minister infrastruktury i gospodarki wodnej, Mark Harbers, został zaproszony do udziału w demonstracji możliwości zestawu Duo. Wydarzenie zostało zorganizowane przez stowarzyszenie TLN i odbyło się na terenie Terminala APM w Rotterdamie. Cel był jasny – wznowić dyskusję o możliwości rozpoczęcia testów drogowych. Minister zasiadł za kierownicą ciężarówki połączonej z dwoma naczepami XLS, aby poćwiczyć manewry razem z Bramem Ewalsem (CEO), Bartem van Rensem (menadżerem floty) i Elisabeth Post (przewodnicząca zarządu TLN).
Od ostatniego testu z udziałem Volkswagena, zestaw został udoskonalony: zmniejszono promień skrętu, aby był on zgodny z holenderskimi przepisami dotyczącymi długich pojazdów. Wszystko wskazuje na to, że prezentacja spotkała się z pozytywnym przyjęciem.
Warto wspomnieć, że megaciężarówki to oszczędność paliwa, mniejsza emisja spalin, a także mniejsze zapotrzebowanie na kierowców, z którym obecnie boryka się wiele państw. Rozwiązanie to pozwala na ograniczenie liczby pojazdów na drogach, co pozwala zmniejszyć koszty. W materiale Megaciężarówki na europejskich drogach przedstawione zostało stanowisko ACEA, które zwraca uwagę, że pojazdy o dużej pojemności w postaci zespołów pojazdów zgodnych z Europejskim Systemem Modułowym (EMS) są już dopuszczone do ruchu w Belgii, Danii, Finlandii, w większości niemieckich krajów związkowych, w Holandii, Portugalii, Hiszpanii i Szwecji. We wszystkich krajach potwierdzony został spadek emisji CO2.
Wątpliwości holendrów nie są jednak całkowicie nieuzasadnione. Przeciwnicy koncepcji zwracają uwagę na bezpieczeństwo oraz zużycie infrastruktury poprzez zgodę na zwiększenie dopuszczalnej masy pojazdów o tak dużej wartości, o czym wspomina między innymi Adam Wołowiec.
Źródło: Ewals Cargo Care