Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Hiszpanie przedłużają pomoc dla firm transportowych

Utworzona: 2022-12-29


Tamtejszy rząd poinformował o przedłużeniu do 30 czerwca 2023 roku dopłaty paliwowej dla sektora transportu drogowego.

Środek, zawarty w dekrecie królewskim z mocą ustawy, mający na celu wsparcie sektora dotkniętego skutkami wojny na Ukrainie, podzielony jest na dwa etapy:
🔸 pierwszy przewiduje dopłatę w wysokości 20 centów do litra zużytego paliwa w okresie od 1 stycznia do 31 marca,
🔸 w drugim dopłata ma wynieść 10 eurocentów w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca.

W przypadku flot pojazdów zasilanych gazem dopłata ma wynieść 27 centów do 31 marca i 14 centów w drugim kwartale.

Obliczanie i wypłata dopłat

W tekście znalazły się dwa mechanizmy obliczania i wypłacania pomocy dla przewoźników w wysokości 20 i 10 eurocentów za litr w zależności od tego, czy są oni uprawnieni do częściowego zwrotu podatku od węglowodorów. Dopłata za każdy litr zużytego oleju napędowego będzie wypłacana na koniec każdego miesiąca, wraz z częściowym zwrotem podatku od węglowodorów i będzie obliczana na podstawie liczby zużytych litrów, które zostały zakupione m.in. za pomocą kart paliwowych.

Tak więc przedsiębiorstwa publicznego transportu pasażerskiego (autobusy i taksówki) oraz pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t, które obecnie co miesiąc otrzymują zwrot 4,9 centa za zużyty litr, otrzymają dodatkowo dopłatę paliwową.

Z drugiej strony ustanowiony jest system pomocy bezpośredniej dla firm i osób samozatrudnionych, które nie korzystają z częściowego zwrotu kosztów paliwa dla celów zawodowych. Beneficjenci muszą złożyć wniosek o pomoc za pośrednictwem elektronicznej centrali Państwowej Administracji Skarbowej w okresie od 1 lutego do 31 marca 2023 r., która po zatwierdzeniu zostanie wypłacona jednorazowo. Dopłata obliczana jest poprzez oszacowanie zużycia, w podziale na rodzaje pojazdów, w okresie sześciu miesięcy: od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r.

Hiszpańskie stowarzyszenie FENADISMER uważa, że bonifikaty złagodzą wzrost cen paliw, którego można się spodziewać od stycznia, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego, na skutek sankcji wobec rosyjskiej ropy zatwierdzonych niedawno przez Unię Europejską. Chociaż w ostatnich tygodniach cena ropy naftowej na rynkach międzynarodowych pozostawała w miarę stabilna, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie i charakteryzuje się dużą zmiennością. W przypadku oleju napędowego jest ona o 31% wyższa niż na początku roku, co dla każdego przewoźnika przekłada się na dodatkowy miesięczny koszt 1500 euro na ciężarówkę w porównaniu do grudnia ubiegłego roku.

A jak sytuacja wygląda w Polsce? W ramach tarcz antyinflacyjnych rząd wprowadził obniżony VAT na niektóre produkty, w tym paliwo. Czas obowiązywania tych przepisów mija już 31 grudnia 2022 roku. Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT nie powinni odczuć negatywnych skutków podwyżki tego podatku, gdyż dla nich ważna jest kwota netto danej usługi czy towaru. Mogą jedynie odczuć rosnące ceny paliw. Jeśli używają samochodu w trybie mieszanym (na cele służbowe i prywatne), podatnicy odliczają tylko 50% podatku VAT. Drugie 50% może być ujęte w kosztach. W związku z tym podatek dochodowy i ewentualnie składka zdrowotna mogą zostać o tę wartość pomniejszone.

W ocenie Piotra Juszczyka, Głównego Doradcy Podatkowego w firmie inFakt, ewentualny znaczny wzrost cen w usługach transportowych na pewno nie będzie wywołany powrotem do podstawowej stawki VAT. Firmy transportowe, które używają samochodów powyżej 3,5 tony mogą jednak odliczać 100% wartości podatku. Dla nich ostateczny koszt pozostanie na takim samym poziomie jak obecnie. To samo dotyczy też energii czy też gazu. Powrót do wyższych stawek nie powinien więc mieć negatywnego wpływu na ceny, o czym przeczytacie ➡ Wraca wyższy VAT na paliwa.

Źródło: Ministerstwo Transportu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels