Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Diesle nadal dominowały na unijnym rynku samochodów

Utworzona: 2023-03-24


Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów potwierdziło to w raporcie na temat rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych i ciężarowych w Unii Europejskiej według rodzaju paliwa.

    🚛Samochody ciężarowe

Pojazdy z silnikiem spalinowym (diesle i benzynowe)

Liczba nowych samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla zarejestrowanych w UE nadal rosła (+3,7%), choć wolniej niż rok wcześniej. W całej UE sprzedano łącznie 274 058 jednostek, z czego znaczny procent przypadł na Europę Środkową. Spośród czterech kluczowych rynków Europy Zachodniej, największe spadki odnotowano we Francja i Niemczech (odpowiednio -3,0% i -2,4%), podczas gdy sprzedaż wzrosła w Hiszpanii i Włoszech (odpowiednio +11,6% i +4,6%). Z kolei sprzedaż pojazdów użytkowych na benzynę spadła o 17,4%, i wyniosła zaledwie 157 sztuk w całej UE, z czego ponad 60% sprzedano w Finlandii.

Pojazdy z napędami alternatywnymi

W ubiegłym roku odnotowano silny wzrost sprzedaży ciężarówek z napędem elektrycznym (+32,8%). Na 1656 zarejestrowanych pojazdów, połowa przypadła na Niemcy (829 sztuk). Tym samym, udział w elektrycznych pojazdów użytkowych wzrósł z 0,5% do 0,6%. Jeśli chodzi o ciężarówki z napędem hybrydowym, liczba nowych rejestracji spadła o 16,1%, i wyniosła zaledwie 47 sztuk. Sprzedaż samochodów ciężarowych zasilanych paliwami alternatywnymi, takimi jak gaz ziemny, LPG, biopaliwa i etanol, spadła do 2,8% całego rynku (spadek z 3,6% w 2021 roku) i wyniosła 7 915 sztuk, co oznacza spadek o 19,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. Do takiego wyniku przyczyniła się głównie znacznie gorsza sprzedaż w Niemczech, która była niższa aż o 34,2% w porównaniu z rokiem 2021.

    🚚Lekkie samochody dostawcze (do 3,5 t)

Pojazdy na olej napędowy i benzynę

W zeszłym roku sprzedaż samochodów dostawczych z silnikiem diesla zmniejszyła się w całej Unii Europejskiej o 21,9%, do 1,1 mln sztuk, jako że ogólny spadek na rynku samochodów dostawczych dotknął głównie segment pojazdów na olej napędowy. Wszystkie cztery największe rynki UE wykazały dwucyfrowe spadki: Francja (-23,5%), Hiszpania (-23,5%), Włochy (-19,4%) i Niemcy (-17,0%). Z drugiej strony, liczba zarejestrowanych benzynowych samochodów dostawczych wzrosła w ubiegłym roku do 64 585 sztuk, co oznacza wzrost o 9,2%. W efekcie napędy benzynowe zwiększyły swój udział w rynku, stanowiąc 5,0% całości rynku (wzrost o 1,3 % wobec 2021 roku). Spośród czterech kluczowych krajów UE tylko w Niemczech nastąpił spadek liczby samochodów dostawczych z silnikami benzynowymi (-4,8%), natomiast rezultaty trzech pozostałych krajów pozytywnie wpłynęły na wyniki regionu. Najsilniejszy wzrost zanotowały Włochy i Hiszpania, z dwucyfrowymi wzrostami (odpowiednio +57,1% i +25,0%), podczas gdy Francja uplasowała się za nimi ze skromniejszym wzrostem (+6,0%).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W 2022 roku rejestracje samochodów dostawczych zasilanych energią elektryczną w UE zwiększyły się o 42,5%, co przełożyło się na ich wzrost udziału w rynku (z 3,0% do 5,3% łącznej sprzedaży). Wszystkie główne rynki w regionie dwukrotnie zwiększyły sprzedaż, przy czym prym wiodła Hiszpania (+57,3%), a za nią Niemcy (+41,3%), Francja (+33,0%) i Włochy (+20,5%). Hybrydowe elektryczne samochody dostawcze również zanotowały wzrost o 23,9% w ub.r., obejmując 2,5% unijnego rynku samochodów dostawczych (wzrost z 1,7% w 2021 roku). Włochy, które są największym unijnym rynkiem dla hybrydowych samochodów dostawczych, odpowiedzialnym za 54% wszystkich rejestracji, odnotowały najwyższy wzrost (+43,0%). Francja (+13,3%) i Niemcy (+3,1%) też zwiększyły sprzedaż, choć w mniejszym stopniu, natomiast Hiszpania zaliczyła lekki spadek (-0,8%).

Sprzedaż samochodów dostawczych zasilanych paliwami alternatywnymi obniżyła się o 28,7%, do 15 221 sztuk, odpowiadając jedynie za 1,2% wszystkich rejestracji lekkich samochodów dostawczych. Francja była jedynym spośród kluczowych rynków UE, który zwiększył sprzedaż samochodów dostawczych z napędami alternatywnymi (+2,1%), natomiast Hiszpania odnotowała spektakularny spadek (-84,4%).

Opracowanie za ACEA - Zespół Analiz i Statystyki PZPM
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego/ACEA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels