Obserwujemy proces modernizacji województwa śląskiego i przeobrażania się z monokultury górniczej w nowoczesny klaster przemysłowo-technologiczny, w którym znaczący udział ma m.in. branża automotive. Z jednej strony coraz więcej zagranicznych firm inwestuje w tym regionie, z drugiej natomiast dynamicznie rośnie lokalny biznes, który coraz odważniej angażuje się na arenie międzynarodowej, eksportując i importując towary. Dlatego firmy obecne na Śląsku potrzebują kompleksowej obsługi logistycznej – magazynowania, dystrybucji wyrobów gotowych, ale także transportu surowców czy komponentów oraz obsługi celnej – co ma także bezpośredni wpływ na oszczędności finansowe i czasowe. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na rozszerzenie naszych lokalnych kompetencji i otworzyliśmy skład celny w Sosnowcu mówi Rafał Małek, Regional Director w Rohlig SUUS Logistics.Śląsk dla wielu firm jest ważnym hubem logistycznym m.in. na kraje Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. Polska, Czechy, Słowacja czy Węgry) czy Europy Południowej (np. kraje bałkańskie czy Włochy, Grecja).
Główną ideą składu celnego jest odroczenie w czasie zapłaty ceł oraz podatków – akcyzowego i VAT (do momentu opuszczenia towaru ze składu celnego). Dzięki temu przedsiębiorcy mogą zarządzać swoją płynnością finansową, a także stanami magazynowymi zgodnie z zapotrzebowaniem. Co więcej, w przypadku reeksportu składowanie celne pozwala na nieuiszczanie ceł i innych należności podatkowych, a także na przeprowadzenie procedury naprawczej np. w przypadku zatrzymania towaru przez Urząd Celny ze względu na braki w oznakowaniu produktu czy niezbędnej dokumentacji, określonej przepisami UE lub przepisami krajowymi. Gdy towar klienta znajduje się w składzie celnym, możemy także wykonać na nim szereg usług dodanych, np. oklejanie opakowań, dodawanie instrukcji obsługi, banderolowanie i etykietowanie (w przypadku alkoholi) czy poprawianie wyglądu lub jego jakości handlowej tłumaczy Mirosław Kłósek, Customs Services Director w Rohlig SUUS Logistics.Usługi celne SUUSa są ważnym elementem jego kompleksowej oferty i mają szczególne znaczenie dla klientów działających globalnie. Polski operator posiada 14 oddziałów agencji celnych, 9 magazynów czasowego składowania, 8 składów celnych czy ponad 60 miejsc uznanych. Firma dokonuje rocznie 150 tys. odpraw celnych przesyłek drogowych, morskich, lotniczych i kolejowych.
Źródło: Rohlig Suus Logistics