Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA


Wsparcie kierowców w ich codziennej pracy
Utworzona: 2023-09-20

Dzięki systemom wspomagania bezpieczeństwa kierowcom łatwiej poradzić sobie z wieloma, czasem niebezpiecznymi sytuacjami w ruchu drogowym, a tym samym uniknąć wypadków lub przynajmniej złagodzić ich skutki. Pod tym względem Daimler Truck zawsze był pionierem w branży.

Inżynierowie firmy od kilkudziesięciu lat starają się zapewnić kierowcom jak najlepsze wsparcie w ich pracy dzięki odpowiednim funkcjom, a tym samym jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Wiele systemów bezpieczeństwa trafiło do różnych modeli produkowanych przez Daimler Trucks na długo przed tym, zanim przepisy wprowadziły obowiązek ich stosowania, jak w przypadku rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR) 2019/2144. Zgodnie z nim, od lipca 2024 r. nowe typy pojazdów muszą być standardowo wyposażone w większą liczbę takich systemów.

Zanim trafią do produkcji seryjnej, systemy wspomagania muszą zostać poddane szczegółowym testom. Odbywają się one przez cały rok, m.in. w Centrum Rozwoju i Testowania w Wörth am Rhein, a także w Finlandii, Hiszpanii i Japonii oraz na torze testowym Daimler Truck North America w Madrasie w stanie Oregon. Na całym świecie aż 60 pojazdów produkowanych przez koncern przechodzi przez cały rok próby wytrzymałościowe. W okresie od 2020 r. do końca 2023 r. łączny dystans pokonany przez pojazdy w celu sprawdzenia funkcjonalności nowych systemów wyniesie około 5 mln kilometrów.

Testy dostarczają wyników, które są uwzględniane w celu optymalizacji istniejących systemów wspomagania kierowcy lub do opracowania nowych funkcji bezpieczeństwa. W ten sposób, nasze nowe systemy, które sprawdziły się nawet w ekstremalnych warunkach, zostaną jeszcze bardziej udoskonalone mówi Mustafa Üstertuna, dyrektor ds. oprogramowania i elektroniki w Daimler Truck.

Wyznaczanie nowych standardów

Najnowsze, szeroko zakrojone testy skupiły się na systemach wspomagających, które od kwietnia 2024 r. będą stosowane w różnych ciężarówkach i autobusach/autokarach turystycznych produkowanych przez Daimler Trucks. Należą do nich Active Brake Assist (ABA) 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Asystent (ASGA) 2, aktywny asystent jazdy (ADA) 3 i asystent rozpoznawania znaków drogowych. Oprócz modeli marki Mercedes-Benz, tzn. Actros, eActros i Atego, systemy były sprawdzane w autobusach/autokarach turystycznych marek Mercedes-Benz i Setra, a także w ciężarówkach specjalnych, takich jak Econic czy Unimog.

Celem jednego z testów było sprawdzenie, jak i kiedy układ ABA 6 ostrzega i hamuje w przypadku wykrycia rowerzysty lub motocyklisty, który nagle przekracza pas ruchu przed pojazdem, a także w przypadku wykrycia pojazdu znajdującego się na końcu korka. Sprawdzano także, w jaki sposób nowy Frontguard Assist wizualnie i dźwiękowo ostrzega kierowców o niechronionych użytkownikach drogi znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, szczególnie podczas ruszania lub na skrzyżowaniach. Dalsze próby skupiały się na reakcji aktywnego asystenta skrętu (ASGA) 2 podczas skręcania w prawo, jeśli obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. W innym teście sprawdzano, jak system Active Drive Assist (ADA) 3 automatycznie kieruje ciężarówkę z powrotem na swój pas, jeśli kierowca chce zjechać na lewo, na przykład w celu wyprzedzenia, ale nie zauważył pojazdu nadjeżdżającego z tyłu.

Technologia fuzji czujników 270 stopni

Podstawą testowanych systemów wspomagających jest nowa platforma elektroniczna, a co za tym idzie tzw. integracja czujników polegająca na łączeniu danych radarowych i kamer w celu uzyskania jeszcze pełniejszego widoku do przodu i na boki. W tym celu platforma zapewnia 20-krotnie większą szybkość przetwarzania danych. Sześć zainstalowanych czujników – cztery boczne czujniki radarowe krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, jeden czujnik radarowy dalekiego zasięgu z przodu pośrodku i wielofunkcyjna kamera na przedniej szybie – pokrywają teraz obszar w zakresie 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki znacznie ulepszonemu kątowi widzenia i tak już doskonałe systemy wspomagania mogą zapewnić jeszcze większe wsparcie. Oferowane systemy wspomagania bezpieczeństwa w wielu obszarach wykraczają daleko poza wymagania rozporządzenia GSR. Na przykład asystent hamowania ABA 6 aktywnie interweniuje przy prędkościach do 60 km/h tylko w przypadku wykrycia pojazdów stojących, ale także zmieniających pas ruchu, nadjeżdżających z przeciwka czy korzystających z tego samego pasa ruchu.

Zaawansowane technologie i szczegółowe planowanie

Do testów na torze w Wörth używane są najnowocześniejsze sprzęty. Należą do nich pojazdy wyposażone w wiele zaawansowanych technologicznie danych pomiarowych, a także roboty sterujące i pedały gazu oraz manekiny i pojazdy sterowane za pomocą GPS. Przed zastosowaniem w pojazdach testowane są komponenty czujników wymagane do zapewnienia skuteczności systemów wspomagających. Testy integracyjne przeprowadzane są także w różnych seriach i typach modeli. W ramach badań w bezpiecznym środowisku można odtworzyć szeroką gamę scenariuszy, takich jak najazd na koniec korka, manewry wyprzedzania lub zawracania. A wszystko to na różnych typach dróg, które odwzorowują warunki panujące w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i Europie.

Jazdy testowe na drogach publicznych zawsze stanowią ważny etap walidacji systemów i funkcji. Na początku 2023 r. odbyły się testy zimowe na drogach Finlandii, w czasie których sprawdzano działanie aktywnego asystenta Active Drive Assist przy zmianie pasa ruchu w Actrosie L. Ponieważ podróż wiązała się z przekroczeniem kilku granic państwowych, możliwa była także analiza wpływu charakterystycznych dla danego kraju oznaczeń pasów ruchu, znaków drogowych i map cyfrowych na działanie systemów wspomagających.





Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
Hellmann Worldwide Logistics Polska Sp. z o. o. Sp. komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA
Photo by Josh Hild from Pexels