Zanim trafią do produkcji seryjnej, systemy wspomagania muszą zostać poddane szczegółowym testom. Odbywają się one przez cały rok, m.in. w Centrum Rozwoju i Testowania w Wörth am Rhein, a także w Finlandii, Hiszpanii i Japonii oraz na torze testowym Daimler Truck North America w Madrasie w stanie Oregon. Na całym świecie aż 60 pojazdów produkowanych przez koncern przechodzi przez cały rok próby wytrzymałościowe. W okresie od 2020 r. do końca 2023 r. łączny dystans pokonany przez pojazdy w celu sprawdzenia funkcjonalności nowych systemów wyniesie około 5 mln kilometrów.
Testy dostarczają wyników, które są uwzględniane w celu optymalizacji istniejących systemów wspomagania kierowcy lub do opracowania nowych funkcji bezpieczeństwa. W ten sposób, nasze nowe systemy, które sprawdziły się nawet w ekstremalnych warunkach, zostaną jeszcze bardziej udoskonalone mówi Mustafa Üstertuna, dyrektor ds. oprogramowania i elektroniki w Daimler Truck.
Wyznaczanie nowych standardów
Najnowsze, szeroko zakrojone testy skupiły się na systemach wspomagających, które od kwietnia 2024 r. będą stosowane w różnych ciężarówkach i autobusach/autokarach turystycznych produkowanych przez Daimler Trucks. Należą do nich Active Brake Assist (ABA) 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Asystent (ASGA) 2, aktywny asystent jazdy (ADA) 3 i asystent rozpoznawania znaków drogowych. Oprócz modeli marki Mercedes-Benz, tzn. Actros, eActros i Atego, systemy były sprawdzane w autobusach/autokarach turystycznych marek Mercedes-Benz i Setra, a także w ciężarówkach specjalnych, takich jak Econic czy Unimog.Celem jednego z testów było sprawdzenie, jak i kiedy układ ABA 6 ostrzega i hamuje w przypadku wykrycia rowerzysty lub motocyklisty, który nagle przekracza pas ruchu przed pojazdem, a także w przypadku wykrycia pojazdu znajdującego się na końcu korka. Sprawdzano także, w jaki sposób nowy Frontguard Assist wizualnie i dźwiękowo ostrzega kierowców o niechronionych użytkownikach drogi znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, szczególnie podczas ruszania lub na skrzyżowaniach. Dalsze próby skupiały się na reakcji aktywnego asystenta skrętu (ASGA) 2 podczas skręcania w prawo, jeśli obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. W innym teście sprawdzano, jak system Active Drive Assist (ADA) 3 automatycznie kieruje ciężarówkę z powrotem na swój pas, jeśli kierowca chce zjechać na lewo, na przykład w celu wyprzedzenia, ale nie zauważył pojazdu nadjeżdżającego z tyłu.
Technologia fuzji czujników 270 stopni
Podstawą testowanych systemów wspomagających jest nowa platforma elektroniczna, a co za tym idzie tzw. integracja czujników polegająca na łączeniu danych radarowych i kamer w celu uzyskania jeszcze pełniejszego widoku do przodu i na boki. W tym celu platforma zapewnia 20-krotnie większą szybkość przetwarzania danych. Sześć zainstalowanych czujników – cztery boczne czujniki radarowe krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, jeden czujnik radarowy dalekiego zasięgu z przodu pośrodku i wielofunkcyjna kamera na przedniej szybie – pokrywają teraz obszar w zakresie 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki znacznie ulepszonemu kątowi widzenia i tak już doskonałe systemy wspomagania mogą zapewnić jeszcze większe wsparcie. Oferowane systemy wspomagania bezpieczeństwa w wielu obszarach wykraczają daleko poza wymagania rozporządzenia GSR. Na przykład asystent hamowania ABA 6 aktywnie interweniuje przy prędkościach do 60 km/h tylko w przypadku wykrycia pojazdów stojących, ale także zmieniających pas ruchu, nadjeżdżających z przeciwka czy korzystających z tego samego pasa ruchu.Zaawansowane technologie i szczegółowe planowanie
Do testów na torze w Wörth używane są najnowocześniejsze sprzęty. Należą do nich pojazdy wyposażone w wiele zaawansowanych technologicznie danych pomiarowych, a także roboty sterujące i pedały gazu oraz manekiny i pojazdy sterowane za pomocą GPS. Przed zastosowaniem w pojazdach testowane są komponenty czujników wymagane do zapewnienia skuteczności systemów wspomagających. Testy integracyjne przeprowadzane są także w różnych seriach i typach modeli. W ramach badań w bezpiecznym środowisku można odtworzyć szeroką gamę scenariuszy, takich jak najazd na koniec korka, manewry wyprzedzania lub zawracania. A wszystko to na różnych typach dróg, które odwzorowują warunki panujące w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i Europie.Jazdy testowe na drogach publicznych zawsze stanowią ważny etap walidacji systemów i funkcji. Na początku 2023 r. odbyły się testy zimowe na drogach Finlandii, w czasie których sprawdzano działanie aktywnego asystenta Active Drive Assist przy zmianie pasa ruchu w Actrosie L. Ponieważ podróż wiązała się z przekroczeniem kilku granic państwowych, możliwa była także analiza wpływu charakterystycznych dla danego kraju oznaczeń pasów ruchu, znaków drogowych i map cyfrowych na działanie systemów wspomagających.




Źródło: Daimler Truck