Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec z noclegami w kabinie? Mercedes testuje sztafetowy system jazdy

Utworzona: 2025-05-29


Czy logistyka może czerpać inspirację z XIX wieku? Mercedes-Benz Trucks wraz z firmą technologiczną MANSIO postanowili to sprawdzić, uruchamiając wiosną 2025 roku innowacyjny projekt pilotażowy inspirowany legendarnym amerykańskim Pony Expressem.

Celem przedsięwzięcia nie jest jednak rekordowy czas dostawy, lecz maksymalizacja efektywności wykorzystania pojazdów ciężarowych oraz poprawa warunków pracy kierowców. W nowoczesnej wersji modelu „sztafetowego” kierowcy spotykają się w określonym punkcie pośrednim, gdzie przekazują sobie naczepy lub całe zestawy. Dzięki temu pojazd może szybciej wrócić do bazy, zmienić kierowcę i wyruszyć ponownie w trasę. Pozwala to na intensywniejsze wykorzystanie floty, szybszy zwrot z inwestycji oraz – co istotne – umożliwia kierowcom kończenie zmiany w domu, co podnosi atrakcyjność zawodu w kontekście rosnących niedoborów kadrowych w sektorze TSL.

Projekt zakłada współdziałanie różnych firm transportowych – coś, co do tej pory było typowe raczej dla dużych operatorów posiadających rozbudowane sieci własnych baz. Kluczowe znaczenie ma tu cyfrowa synchronizacja danych. Jak podkreśla Martin Gaissert, kierownik projektu w Mercedes-Benz Trucks, sztafetowy transport sprawdza się zarówno w przypadku ciężarówek diesla, jak i pojazdów elektrycznych. Jednak pełną efektywność systemu można osiągnąć jedynie poprzez bieżącą wymianę danych między pojazdami i systemami firmowymi – m.in. o lokalizacji, przewidywanym czasie przejazdu, poziomie naładowania baterii, trasie i ładunku. Taką integrację umożliwia oprogramowanie firmy MANSIO, które działa jako interfejs między różnymi platformami.

Realne testy projektu rozpoczęły się na trasie między zakładem Daimler Buses w Mannheim a dostawcą z okolic Lipska. Odcinek o długości 1000 km obsługiwany jest w systemie sztafetowym przez firmę Logistik Schmitt z Bietigheim, we współpracy z partnerem logistycznym. W połowie trasy, w zdefiniowanym punkcie wymiany, spotykają się dwie ciężarówki – elektryczny eActros 600 oraz klasyczny Actros L. Tam dochodzi do wymiany naczep, po czym każdy pojazd wraca do swojej bazy. Ładowanie eActrosa odbywa się w Mannheim oraz w Hermsdorfer Kreuz, gdzie działa stacja ładowania Milence – spółki joint venture, której udziałowcem jest Daimler Truck.

Inspiracją dla projektu stał się Pony Express – szybka usługa pocztowa działająca w latach 60. XIX wieku w USA, gdzie jeźdźcy konno przekazywali sobie przesyłki na trasie liczącej 3200 km. Dzięki przekazywaniu poczty kolejnym jeźdźcom, udało się skrócić czas doręczenia do 10 dni. Dziś idea ta wraca w nowoczesnej formie – z udziałem elektrycznych ciężarówek, cyfrowych narzędzi i nowoczesnych centrów przeładunkowych.

Mercedes-Benz Trucks pokazuje, że przyszłość logistyki to nie tylko zaawansowana technologia, ale również nowe modele operacyjne. Sztafetowy transport może być odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoi dziś europejska branża TSL: braki kadrowe, ograniczenia czasowe, potrzeba większej efektywności i transformacja energetyczna. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, możemy spodziewać się, że nowoczesny „Pony Express” stanie się nieodłączną częścią europejskiego krajobrazu transportowego.

Źródło: Daimler
Do ulubionych

Komentarze (17)

~luk
13 dni temu
No. To ja odchodzę. Niech sobie jeżdżą siofery w sztafecie. Powodzenia
~lux
13 dni temu
Czyli dobrze rozumiem, ze co trase bede musial sie przesiadac do innego samochodu ( z reszta znow na kilka nocek)?
A co z cala przeprowadzaka, ekwipunkiem kierowcy? Mamy to wozic od auta do auta? Mam wrazenie, ze chyba bardziej chodzi tu o ta efektywnosc i szybsza splate kredytu za sprzet niz o sam dobrobyt kierowcy.
~kat
13 dni temu
Jeden po drugim? Świetny pomysł zdrowotny. Gratulacje.
~kat
13 dni temu
Proponuję żeby w tych samych gaciach w kabinie przybywać, wtedy ubrań nie trzeba zabierać. Atrakcyjność zawodu hahaha.
~Kasztan
13 dni temu
Żaden nie zrozumiał tego projektu, który już zresztą funkcjonuje na mniejszą skalę nawet Polsce.
Dla przykładu np wahadło Warszawa Szczecin.
Kierowcy wyjeżdżają ze swoich miastach o jednej porze, spotykają się w połowie drogi, wymiana naczep, przerwa 45 i każdy z nich wraca do swojego miasta i do domu.
Żaden z nich nie robi pauzy w kabinę w obcym mieście.
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels