Szybko stało się dla nas jasne, że eActros 600 ma ogromne znaczenie także dla Szwajcarii. Chcieliśmy przekonać klientów do tej koncepcji jak najwcześniej. Wierzymy, że ten pojazd odniesie sukces i będzie prawdziwym przełomem dla przyszłości neutralnego pod względem emisji CO₂ transportuPrezes Daimler Truck Switzerland, Jürg Lüthi, podkreślił znaczenie tego modelu dla rynku.Nowy eActros 600 został zaprezentowany oficjalnie pod koniec listopada 2024 r. w zakładach w Wörth, a pierwsze dostawy ruszyły w grudniu. Od tego czasu model wielokrotnie potwierdził swoje możliwości zarówno w codziennym użytkowaniu flotowym, jak i podczas spektakularnych testów. W ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024” elektryczna ciężarówka pokonała 15 tys. km przez 22 kraje, a na początku 2025 r. zaliczyła kolejne 6,5 tys. km w trudnych zimowych warunkach w północnej Europie. Potwierdzeniem jej potencjału było także zwycięstwo w prestiżowym konkursie „International Truck of the Year 2025”, najważniejszym wyróżnieniu w branży pojazdów użytkowych.
Najważniejszym atutem eActrosa 600 jest akumulator o pojemności ponad 600 kWh, od którego pochodzi oznaczenie modelu. W połączeniu z nową, opracowaną wewnętrznie elektryczną osią napędową, zapewnia to zasięg do 500 km w realistycznych warunkach i przy masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton. Dzięki możliwości doładowania w czasie obowiązkowych przerw kierowcy, ciężarówka może w praktyce pokonywać nawet ponad 1000 km dziennie. Pojazd wyposażono w trzy moduły baterii po 207 kWh każdy, w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej), która pozwala na dłuższą żywotność i efektywniejsze wykorzystanie energii. Mercedes-Benz deklaruje, że eActros 600 został zaprojektowany z myślą o wytrzymałości na poziomie konwencjonalnych Actrosów dalekobieżnych – czyli nawet do 1,2 mln km w ciągu 10 lat eksploatacji, przy zachowaniu ponad 80% pojemności baterii.
Technicznie pojazd jest przystosowany do pracy z masą całkowitą zestawu do 44 ton, a w konfiguracji z typową naczepą jego ładowność w warunkach unijnych wynosi około 22 ton. W zależności od krajowych regulacji dopuszczalne wartości mogą być jeszcze wyższe.
Źródło: Daimler