Nowy eActros 400 został zaprojektowany tak, aby dawać przewoźnikom większą swobodę konfiguracji. Wariant ten wyposażono w dwa pakiety akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) o łącznej pojemności 414 kWh, co daje mu większą ładowność niż w przypadku eActrosa 600 z trzema pakietami. Dzięki redukcji masy maksymalny nacisk na sworzeń siodła wzrósł do 9,5 tony, a zestaw z naczepą może osiągnąć ponad 25 ton ładowności – czyli poziom porównywalny z ciężarówkami z silnikiem Diesla. Zasięg w zależności od konfiguracji i warunków eksploatacji jest zróżnicowany – przykładowo, eActros 400 w układzie 6x2 z zabudową furgonową może przejechać do około 480 km przy temperaturze 20 stopni Celsjusza. Dla porównania, eActros 600 z trzema pakietami baterii (621 kWh) oferuje zasięg rzędu 500 km, a w optymalnych warunkach nawet do 560 km.
Oba modele można ładować z mocą do 400 kW przez gniazdo CCS2. Uzupełnienie energii od 10 do 80 procent zajmuje w przypadku eActrosa 400 około 46 minut, a przy trzech pakietach – około 70 minut. W późniejszym etapie eActros 600 z kabiną ProCabin będzie dostosowany także do megawatowego ładowania MCS. Mercedes-Benz Trucks oferuje przy tym szeroki wybór kabin. Klienci mogą zdecydować się na sprawdzoną kabinę L, praktyczną szczególnie w transporcie z częstym wsiadaniem i wysiadaniem, albo na nową ProCabin – bardziej przestronną, aerodynamicznie zoptymalizowaną i przygotowaną z myślą o długich trasach z noclegami. Wnętrze ProCabin, dostępne w trzech wariantach – Stream, Big i Giga – wyposażono w szereg udogodnień zwiększających komfort kierowcy, od podgrzewanych foteli i wygodnych łóżek z materacami premium po oświetlenie ambientowe, dodatkowe gniazdka i zaawansowany system multimedialny.

Sercem eActrosa pozostaje opracowana przez Mercedes-Benz zintegrowana oś elektryczna z dwoma silnikami i czterobiegową przekładnią, generująca moc ciągłą 400 kW i szczytową 600 kW. Dzięki rekuperacji kierowca może odzyskiwać energię podczas jazdy, a opcja jazdy „One-Pedal-Driving” pozwala na spowalnianie pojazdu samą rekuperacją bez konieczności częstego używania hamulca. W codziennej pracy pomaga też tempomat Predictive Powertrain Control, który bierze pod uwagę topografię, znaki drogowe i dane nawigacyjne, aby zoptymalizować zużycie energii.
Standardem w nowych eActrosach jest system MirrorCam, a także szereg asystentów bezpieczeństwa, m.in. Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 czy Active Drive Assist 3, pozwalający na częściowo zautomatyzowaną jazdę (SAE poziom 2). Pojazdy są także przygotowane na kolejne regulacje unijne w zakresie bezpieczeństwa (GSR), które wejdą w życie w latach 2026–2028.

Nowa generacja eActrosów to nie tylko same pojazdy, ale też cały ekosystem usług. Mercedes-Benz Trucks rozwija markę TruckCharge, pod którą tworzone jest europejskie sieciowe zaplecze ładowania dla e-ciężarówek. Do 2030 roku ma ono obejmować ponad 3 tys. punktów szybkiego ładowania. Uzupełnieniem są rozwiązania cyfrowe – od systemów telematycznych Fleetboard, przez aplikację Remote Truck 3.0, po usługi serwisowe online. Producent stawia też na elastyczne modele finansowania, w tym leasing z gwarantowanym wykupem i pełną obsługą serwisową, a także oferty wynajmu w formule „all-inclusive”. Mercedes-Benz podkreśla również wymierny efekt środowiskowy nowej gamy. Według analiz cyklu życia (LCA), eActros 600 w typowym użytkowaniu dalekobieżnym może zredukować emisję CO₂ o około 40 procent w porównaniu z dieslem przy korzystaniu ze średniego miksu energetycznego UE. Przy zasilaniu wyłącznie energią odnawialną redukcja ta sięga ponad 80 procent.
Źródło: Daimler