Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Drzwi naczepy jak stalowa forteca, a rabusiowi figa z makiem

Utworzona: 2024-02-05


Transport towarów wrażliwych i dużej wartości wymaga od przewoźnika zachowania wysokich standardów, a przede wszystkim zapewnienia bezpieczeństwa ładunkom. Skutecznym sposobem przeciwdziałania kradzieżom cennych ładunków jest instalacja zabezpieczenia antywłamaniowego T-Lock. Jednym z jego użytkowników jest firma Eltrans z woj. mazowieckiego.

Oferowany przez spółkę Tronik system T-Lock to mocna i trudna do sforsowania blokada mechaniczna drzwi naczepy, która jest sterowana zdalnie przez dyspozytora z poziomu firmowego komputera, a w razie konieczności także przez kierowcę za pomocą aplikacji na smartfona.

Przemyślana, solidna konstrukcja

Po wewnętrznej stronie drzwi naczepy furgonowej (chłodniczej, izotermicznej) zamontowane są przemyślane zabezpieczenia. Na jednym skrzydle umieszczona jest komora ze stali kwasoodpornej z silnikiem uruchamiającym stalowe rygle blokujące o średnicy 25 mm, poruszające się w układzie pionowym i zabezpieczające przed wyważeniem górną i dolną krawędź drzwi.


Silnik elektryczny Moteck działa z siłą 2500 N, co oznacza 10-krotny jej nadmiar w stosunku do wymaganej dla normalnej pracy. Silnik czerpie energię z akumulatora ciągnika i wyposażony jest w zasilanie awaryjne. Stopień szczelności jego obudowy spełnia wymagania normy IP65, a więc jest całkowicie odporny na działanie wilgoci. Natomiast na drugim skrzydle drzwiowym rolę zabezpieczenia antywłamaniowego pełni płyta wzmacniająca o grubości 3 mm. Oprócz ruchomych rygli zastosowano także stałe – po dwa na lewych i prawych skrzydłach drzwiowych.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnego podejścia do funkcjonalności i bezpieczeństwa, system nie jest widoczny z zewnątrz (nie wystają żadne klawiatury lub łatwe do sforsowania kłódki czy plomby). Jak zapewnia producent, na bieżąco monitorowane jest działanie każdej blokady T-Lock zamontowanej w naczepie użytkowanej przez klienta, a w szczególności moc z jaką pracuje silnik. W systemie rejestrowane są wszelkie odchylenia od normy, co daje możliwość prewencyjnej interwencji serwisanta, który ma również możliwość zdalnego zwiększenia zakres wysuwu rygli blokujących.

Każde otwarcie autoryzowane kodem

Oprogramowanie współdziałające z zabezpieczeniem mechanicznym daje pełną kontrolę nad ładunkiem osobie uprawnionej w firmie transportowej. Korzystając z programu Atrax 4, dyspozytor widzi położenie wszystkich pojazdów floty na ekranie komputera (w naczepie zamontowana jest centralka GPS ATRAX). W chwili kiedy zestaw ciężarowy dotrze na miejsce rozładunku dyspozytor zdalnie otwiera drzwi naczepy. W przypadku przewozu monitorowanego może wykonać tę operację tylko u określonego odbiorcy towaru – w innym miejscu system otwarcia nie zadziała. W trybie monitorowania kod kierowcy również jest nieaktywny, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo ładunku. W takim trybie każde otwarcie i zamknięcie drzwi jest autoryzowane jednorazowym kodem generowanym przez dyspozytora, co wyklucza użycie systemu przez osobę nieuprawnioną. Każdorazowo rejestrowany jest czas i miejsce wykonania danej czynności.


Może się zdarzyć, że w punkcie docelowym nie ma zasięgu GSM, wskutek czego telematyka „nie działa”. W takim przypadku drzwi może otworzyć kierowca wyposażony w aplikację na smartfona rozbudowaną o funkcję obsługi T-Locka. Kierowca otrzyma od dyspozytora (sms-em po znalezieniu miejsca z zasięgiem lub przez telefon) jednorazowy, ograniczony czasowo kod awaryjny umożliwiający odblokowanie drzwi przy użyciu łączności bluetooth.

Wyposażenie naczep w T-Locka daje możliwość nawiązania współpracy z firmą ochroniarską G4S, integracji z jej systemem G4S Telematix i realizacji monitorowanych przewozów wartościowych towarów. Transporty te odbywają się zgodnie z wymaganiami stowarzyszenia TAPA (Transported Asset Protection Association) TSR poziom 1 dla systemów monitoringu i alarmowych montowanych w naczepach, a także ciągnikach siodłowych. W przypadku przewozu monitorowanego zjechanie z wcześniej wytyczonej trasy wywołuje alarm, podobnie jak każda manipulacja przy zamku drzwi.

Z punktu widzenia użytkownika

Jednym z użytkowników systemu T-Lock jest firma PUH Eltrans Janusz Leszek Kmoch z siedzibą w gminie Somianka w woj. mazowieckim oraz oddziałami w Warszawie i Gdańsku. To podmiot z blisko 20-letnim stażem rynkowym, zajmujący się transportem produktów leczniczych i towarów o dużej wartości (m.in. elektroniki) w relacjach międzynarodowych – dostarcza ładunki do wszystkich krajów UE, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, a nawet Maroko. Firma dysponuje liczną flotą ciągników siodłowych z naczepami chłodniczymi oraz samochodów dostawczych z zabudowami umożliwiającymi przewóz towarów w kontrolowanej temperaturze. O zachowaniu przez nią najwyższych standardów działania zaświadczają certyfikaty: TAPA TSR 1, GDP (Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej) oraz ISO 9001:2015.


Bezpieczeństwo ładunków ma dla firmy przewożącej towary podwyższonego ryzyka kluczowe znaczenie – podkreślają przedstawiciele Eltransu. Tym bardziej, że statystyki policyjne pokazują, że z roku na rok wzrasta liczba kradzieży w łańcuchu dostaw. Dlatego firma dba o odpowiednie wyposażenie pojazdów, ich nienaganny stan techniczny, który ogranicza ryzyko awarii oraz zabezpieczenie ładowni przed ingerencją osób trzecich. Blokadę T-Lock uznano za ciekawe rozwiązanie, które może skutecznie przeciwdziałać kradzieżom cennych i wrażliwych ładunków.

Pierwsze tego typu urządzenia pojawiły się w pojazdach floty na początku 2022 roku. Ich montaż wiązał się z koniecznością dwudniowego postoju naczepy w celu zainstalowania blokady. Z czasem stało się jasne, że inwestycja była strzałem w dziesiątkę. T-Locki spełniają oczekiwania użytkownika, co do skuteczności zabezpieczenia. Co nie mniej ważne – dotychczas nie sprawiły żadnych problemów technicznych. Przewoźnik ceni nie tylko bezawaryjność systemu, ale i samą koncepcję działania, m.in. to, że spedytor dysponuje kodem dostępu do otwarcia drzwi, a więc ma całkowitą kontrolę nad wrażliwym lub drogocennym towarem.

etransport.pl
Zdjęcia: Tronik, Eltrans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels