Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pierwszy MAN eTruck w Polsce trafi do Grupy TOBI

Utworzona: 2024-01-30


W połowie stycznia br. w Krakowie, w obecności Aleksandra Vlaskampa, dyrektora generalnego MAN Truck & Bus, została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.

Celem mapy drogowej MAN jest osiągnięcie do 2050 roku neutralności pod względem emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z założeniami bilansu ekologicznego. Do roku 2030 producent samochodów ciężarowych i autobusów stawia sobie za cel, jako punkt pośredni, redukcję o 28 % emisji gazów cieplarnianych na pojedynczy kilometr przejechany przez sprzedane ciężarówki, autobusy i furgonetki (rok bazowy 2019). Ponadto MAN chce zmniejszyć o 70% emisję gazów cieplarnianych w swoich zakładach na całym świecie (rok bazowy 2019). Zaledwie około 2% emisji CO2 jest generowane w fazie produkcji i w łańcuchu dostaw, zaś pozostałych 98% pochodzi z pojazdów poruszających się po drogach. Dlatego główny nacisk w dążeniu do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju kładziony jest na pojazdy z napędem elektrycznym, który jest już dostępny i znacznie lepiej rozwinięty aniżeli inne opcje, takie jak wodór, będące w fazie projektów pilotażowych, a nawet wciąż w fazie badań.

eTruck – MAN jest gotowy

W przypadku eTrucka, który obsłuży wszystkie rodzaje transportu: dystrybucję, place budowy, długie dystanse itp., napęd akumulatorowo- elektryczny w ciężarówkach MAN Truck & Bus jest już rzeczywistością. Od października ubiegłego roku producent otrzymał już około 800 zamówień, a pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom w 2024 roku. Pierwsza umowa sprzedaży eTrucka w Polsce została podpisana w Krakowie z Grupą TOBI, która współpracuje z MAN Truck & Bus Polska od 2006 roku. Obecnie MAN pracuje nad dwoma etapami w odniesieniu do zasięgu: dzisiaj osiągane jest 600-800 kilometrów dziennego zasięgu, ale do 2026 roku 1000 kilometrów stanie się rzeczywistością. Dzięki temu do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowić połowę sprzedaży wszystkich samochodów ciężarowych. Wszystkie te widoczne i zmaterializowane w pojazdach zmiany pociągają za sobą całą serię przekształceń w firmie, wpływając na wszystkie obszary - od szkoleń po produkcję. Centrum eMobility w Monachium przeszkoliło już i wyspecjalizowało ponad 2600 osób w zakresie obsługi wysokiego napięcia, zaś linia montażowa w zakładzie w Monachium przejdzie w 2025 roku na mieszaną produkcję ciężarówek z silnikiem Diesla i elektrycznym. Kolejnym ważnym obszarem są akumulatory. Firma zainwestowała 100 milionów euro w rozbudowę zakładu w Norymberdze, aby umożliwić tam seryjną produkcję akumulatorów, która rozpocznie się na początku 2025 roku.

Gospodarka o obiegu zamkniętym i akumulatory

Produkcja nowych akumulatorów jest równie ważna jak wiedza o tym, co zrobić z nimi, gdy czas ich użytkowania bezpowrotnie minie. Choć znaczna liczba takich zużytych akumulatorów pojawi się na rynku dopiero za 10-15 lat, MAN Truck & Bus już dzisiaj aktywnie opracowuje plany ich wykorzystania w nowych, innowacyjnych zastosowaniach, aby zamknąć cykl zrównoważonego rozwoju i rozwijać w obszarze akumulatorów gospodarkę cyrkularną. Pierwszym krokiem jest maksymalne wydłużenie pierwszego cyklu życia akumulatora poprzez wspieranie klientów w takiej optymalizacji ich procesów (wykorzystanie i prowadzenie pojazdu), aby przyczyniały się one do zwiększenia jego trwałości. W przypadku problemów z akumulatorem producent zobowiązuje się do jego naprawy a nie wymiany. MAN posiada już dwa centra naprawcze w Europie. Po zakończeniu okresu użytkowania akumulatorów, strategia przewiduje trzy scenariusze ich ponownego wykorzystania: drugie użycie, czyli naprawa i ponowne wykorzystanie w pojeździe, drugie życie jako magazyn pośredni dla instalacji solarnych lub wiatrowych, lub odzysk surowców do produkcji nowych akumulatorów.

Wychodząc naprzeciw rozpoczynającej się transformacji transportu ciężkiego w kierunku zeroemisyjnym, Grupa TOBI po analizie tras poprzez MAN eKonsultacje 360° oraz odbyciu jazd testowych w Monachium, zdecydowała się na zakup pierwszego w Polsce elektrycznego samochodu ciężarowego MAN eTruck. Miałem okazję osobiście przetestować eTrucka w Monachium i jestem pod jego wielkim wrażeniem. Zastosowane rozwiązania technologiczne i udogodnienia dla kierowcy robią wrażenie! Jakość prowadzenia i rekuperacja pozytywnie mnie zaskoczyły. Podczas jazdy prawie w ogóle nie używałem hamulca, a dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu rekuperacji byłem w stanie niemal całkowicie zatrzymać pojazd. Zamówiony eTruck będzie przez nas eksploatowany w transporcie międzymagazynowym przemierzając odległość 300 km dziennie. Nasza baza, jako pierwsza w okolicy, będzie wyposażona w ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 180 oraz 400 kW powiedział Tomasz Wieczorek, właściciel Grupy TOBI.

Na zdjęciu: Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus; Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska; Tomasz Wieczorek, właściciel Grupy TOBI

Źródło: MAN Truck & Bus Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels