Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Auta elektryczne, czy jest to przyszłość branży transportowej?

Utworzona: 2024-04-15


Stopniowe odejście od paliw kopalnych oraz coraz bardziej restrykcyjne normy związane z ekologią wymuszają wymianę taboru. Zastąpienie ciężarówek spalinowych, elektrykami wydaje się kwestią czasu. Przyjrzyjmy się zatem czy faktycznie samochody na prąd to przyszłość branży?

Zainteresowanie pojazdami zasilanymi elektrycznie sukcesywnie wzrasta. Według ostatnich raportów Europejskiego Stowarzyszenia Producenta Pojazdów (ACEA) rekordy sprzedaży samochodów elektrycznych mają miejsce we Francji i Niemczech, gdzie tylko w tych krajach w samym styczniu 2024 roku zostało sprzedanych nieco ponad 42 tysiące pojazdów.

Udział elektryków na rynku wyniósł 14,6% w 2023 roku plasując tym samym samochody elektryczne na 3 miejscu w globalnym zestawieniu. Wyżej znalazły się tylko hybrydy 25,8% rynku oraz samochody benzynowe 35,3% rynku. Niestety w Polsce nie możemy cieszyć się tak dużym zainteresowaniem związanym z zakupem aut elektrycznych. Polacy kupili w styczniu 2023 roku zaledwie 1077 aut zasilanych elektrycznie, a rok później ilość ta wzrosła do 1120 zakupionych modeli.

Wysokie ceny i wsparcie władz

Wysokie ceny zakupu takich pojazdów z pewnością odstraszają potencjalnego kupca, dlatego od dłuższego czasu rządzący próbują zachęcić społeczeństwo do zakupu elektryka oferując różne programy rządowe, które mają dofinansować zakup nowego auta elektrycznego. Jednym z takich programów jest: “Mój elektryk”. W 2023 roku w Polsce udział elektryków był mocno znikomy, gdyż wyniósł zaledwie 3,6%, lokując tym samym je na 4 miejscu w krajowym rankingu. Wyżej znalazły się diesle (9,9%), hybrydy (39,4%) i silniki benzynowe (41,7%).

Krajowy program pt.: ”Mój elektryk” cieszy się na przestrzeni lat sporym zainteresowaniem zarówno osób fizycznych jak i przedsiębiorców. 1 stycznia 2024 roku rząd zdecydował się zwiększyć pulę dofinansowań z 800 do 900 milionów złotych. Program ten pozwala na dofinansowanie pojazdu zeroemisyjnego kategorii M, a więc pojazdów, które są przeznaczone do przewozu osób z maksymalną liczbą siedzeń wynosząca 7 oraz dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Wysokość dofinansowania dla osoby fizycznej uzależniona jest od posiadania karty dużej rodziny, bowiem osoby nie posiadające takiej karty mogą liczyć na dofinansowanie w kwocie 18750 zł, zaś osoby z kartą dużej rodziny na aż 27000 zł. Warto pamiętać, że maksymalna cena pojazdu może wynosić 225000 złotych.

Przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz rolnicy mogą starać się o dofinansowanie zakupu pojazdu z kategorii M1, N1 oraz L1e-Le5. W zależności od typu pojazdu dofinansowanie możliwe jest nawet w kwocie 70000 złotych. Według aktualnych informacji na stronie rządowej pozostało 23% dostępnej kwoty do alokacji, więc blisko 209 milionów złotych. Do tej pory z programu skorzystało ponad 16 tysięcy osób, co dowodzi, że program rządowy cieszy się sporym zainteresowaniem.

Elektromobilność - problem z zasięgiem?

Biorąc pod uwagę ciągle zmieniającą się sytuację na rynku transportowym możliwość zakupu elektryka może znacząco poprawić kondycję finansową przedsiębiorstwa transportowego. Niewątpliwie problematyczne w kwestii przewozu rzeczy pozostają tematy związane z zasięgiem oraz dostępnymi stacjami ładowania pojazdu, których wciąż jest za mało.

W związku z powyższym raczej docelowym przeznaczeniem ciężarówek elektrycznych, póki co pozostanie jeżdżenie “wokół komina”, niż porywanie się nimi w dalekie trasy. Niewątpliwie szybki rozwój technologiczny z pewnością na przestrzeni najbliższych lat poprawi sytuację branży transportowej w przypadku organizacji dalekodystansowych przewozów rzeczy właśnie z wykorzystaniem ciężarówek elektrycznych.

Nowa technologia to nowe prawo

Firma Infolab jest członkiem CORTE, europejskiego stowarzyszenia, która pomaga współtworzyć przepisy dla kierowców. Podczas ostatniego marcowego spotkania poruszane była tematyka związana z elektrykami, ich ładowaniem a odpoczynkami dziennymi i tygodniowymi. Oznacza to, że rosnąca ilość samochodów elektrycznych na globalnym rynku prędzej czy później wymusi zmianę obowiązujących przepisów dotyczących przerw i odpoczynków dla kierowców oraz branży transportowej.

Dla nas wszelkie zmiany w obowiązującym prawie są niezwykle ważne, gdyż jako jeden z celów stawiamy sobie zgodność prezentowanych naruszeń w naszym programie Tachospeed Expert z aktualną treścią litery prawa, aby ułatwić codzienną pracę jednostkom kontrolującym kierowców oraz firmom transportowym i rozliczeniowym podczas przygotowywania niezbędnej dokumentacji.

Aby pobrać darmową 14-dniową wersję programu Tachospeed Expert kliknij w link poniżej:
Tachospeed Expert - pobierz

Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej w firmie Infolab Narloch
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels