Czy to nie brzmi znakomicie? Jednakże, jak te zmiany będą się przejawiać w polskiej rzeczywistości?
Dokonaliśmy przeglądu punktów wymiany tachografów na terenie całej Polski. Przeprowadziliśmy analizę cenowych oraz czasowych aspektów usług wymiany tachografów. Na potrzeby naszej oceny przyjęliśmy, że firma transportowa typowo dysponuje 10 pojazdami, co stanowi średnią dla branży w Polsce. Na podstawie tych danych, uzyskaliśmy uśrednioną wycenę usług. Ceny mogą się różnić w zależności od modelu pojazdu, aktualnego wyposażenia tachografu oraz liczby pojazdów, które są objęte wymianą. Zachęcamy do zapoznania się z mapą punktów wymiany, którą przygotowaliśmy dla Was.
Warto zaznaczyć, że nowe przepisy nakładają obowiązek wymiany tachografów, a niezrealizowanie tego może skutkować sankcjami. Brak przeprowadzenia wymiany grozi nałożeniem kary finansowej w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
Właściciele firm transportowych są zdziwieni, że ten termin się już zbliża. Niektóre firmy transportowe jedynie dzwonią z pytaniem o wycenę, bez umówienia się na wymianę. Serwisanci z punktów wymiany przewidują, że pod koniec roku, kiedy firmy transportowe zaczną masowo umawiać się na wymianę, będzie ogromny tłok i możemy nie zdążyć. Niektórzy właściciele punktów nie mają na stanie większej ilości tachografów i na każdą jednorazową usługę, w której jest wymiana dużej ilości pojazdów muszą złożyć odpowiednie zamówienie. Poza tym, może ich po prostu zabraknąć na magazynach, ponieważ producenci tachografów już dzisiaj mają wątpliwości czy zdążą wyprodukować odpowiednią ich liczbę na Europę mówi Daria Trznadel z MaWo Group.
Warto zasugerować spóźnialskim, że pod koniec roku ceny tachografów z pewnością wzrosną, a czas ich wymiany się mocno wydłuży. Serwisanci z całej Polski namawiają na wymianę tachografów właśnie teraz, bo nie ma kolejek, a ceny są najkorzystniejsze.
Ten przepis o wymianie tachografów jest przygotowany pod kontrolę powrotów pojazdu na bazę, które to powroty uważam za totalną głupotę. Natomiast kierowcy będą musieli pilnować wydruków – paragonów dotyczących dłuższego okresu. A już dzisiaj przy 28 dniach stanowi to niemały problem. Najwięcej problemów z tą zmianą będą miały te firmy transportowe, w których praca nie jest poukładana zgodnie z obowiązującymi przepisami. A konsekwencją będą częstsze kontrole w przedsiębiorstwach i wzrost kosztów firmowych wyjaśnia Mariusz Frąc, prezes MaWo Group, specjalista ds. rozwoju polskiego rynku transportowego.
Poniżej zestawienie miast wraz z cenami i czasem wykonania usługi
Miasto |
Cena netto za 1 pojazd (nowy tachograf + usługa wymiany) |
Czas wykonania usługi - 10 pojazdów |
WARSZAWA
|
5000
|
3 dni
|
KONIN
|
4350 -4500
|
9 dni
|
SZCZECIN
|
5000
|
1 dzień
|
GORZÓW WLKP.
|
5000
|
1 dzień
|
ZIELONA GÓRA
|
4500
|
1 dzień
|
LEGNICA
|
5000
|
2 dni
|
WROCŁAW
|
4200
|
1 dzień
|
GLIWICE
|
4500
|
1 dzień
|
KATOWICE
|
4500
|
1 dzień
|
KRAKÓW
|
4500
|
2-3 dni
|
KIELCE
|
4500
|
1-2 dni
|
RZESZÓW
|
4500-5500
|
1-2 dni
|
LUBLIN
|
5000-5500
|
2 dni
|
SIEDLCE
|
4500- 5200
|
2-3 dni
|
BIAŁYSTOK
|
4500-4900
|
5 dni
|
SUWAŁKI
|
4000
|
1-2 dni
|
OLSZTYN
|
4500
|
5 dni
|
TORUŃ (Lubicz Górny)
|
4000
|
2 dni
|
KWIDZYN
|
5000
|
2-3 dni
|
CHOJNICE
|
3000-5000
|
5 dni
|
GDAŃSK
|
4300
|
1 dzień
|
POZNAŃ
|
4500-5000
|
2 dni
|
ŁÓDŹ
|
4600-4800
|
5 dni
|