Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

MaWo Group

Podstawy prawne odpoczynków tygodniowych kierowców w 2024 roku

Utworzona: 2024-12-05


Transport międzynarodowy objęty jest szeregiem regulacji, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ochrona kierowców przed przemęczeniem. Nowe przepisy, w tym te wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności, szczegółowo określają wymogi dotyczące czasu pracy i odpoczynku, nakładając dodatkowe zobowiązania na firmy transportowe i ich pracowników.

Poniżej omówienie kluczowych zasady dotyczące obowiązku regularnych przerw tygodniowych, zakazu ich odbywania w kabinie pojazdu oraz wymagań związanych z planowaniem tras, uwzględniających powrót kierowców do miejsca zamieszkania. Przedstawiono również sposoby unikania kar finansowych poprzez zapewnienie zgodności z regulacjami oraz zaprezentowano praktyczne rozwiązania ułatwiające organizację pracy.

Najważniejsze przepisy

📌 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (art. 8):
✔ Regularny odpoczynek tygodniowy: minimum 45 godzin.
✔ Skrócony odpoczynek tygodniowy: minimum 24 godziny, z obowiązkiem rekompensaty przed końcem trzeciego tygodnia.

📌 Pakiet Mobilności (Rozporządzenie (UE) 2020/1054):
✔ Zakaz spędzania regularnego odpoczynku w kabinie pojazdu (art. 8 ust).
✔ Regularny odpoczynek tygodniowy musi odbywać się w odpowiednich warunkach, np. hotelu, na koszt pracodawcy.

📌 Cykliczność odpoczynków:
✔ Dopuszczalne dwa skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu w transporcie międzynarodowym, pod warunkiem odbioru dwóch regularnych odpoczynków w okresie czterech tygodni.
✔ Po dwóch skróconych odpoczynkach kierowca musi odbyć jeden regularny odpoczynek w miejscu zamieszkania lub siedzibie firmy.

Jak to stosować?

🚩 Planowanie tras: Pracodawca musi zapewnić odpowiednie warunki odpoczynku poza kabiną i przewidzieć rekompensaty za skrócone odpoczynki.

🚩 Obowiązek powrotu: Kierowca ma prawo wrócić do domu lub siedziby firmy co najmniej raz na cztery tygodnie na odpoczynek.

🚩Dokumentacja odpoczynków: Pracodawca i kierowca muszą przechowywać i udokumentować odpoczynki, korzystając z tachografów i odpowiednich zaświadczeń.

🚩 Sankcje: Wysokie kary finansowe za naruszenia w krajach UE, np. kilka tysięcy euro w Niemczech lub Francji za brak odpoczynku w kabinie.

Do ulubionych MaWo Group

Komentarze (51)

~Stary
6 mies. temu
Tu nie chodzi o bezpieczenstwo tylko po chamsku o kase, pakiet mobilnosci jes po to zeby z rynku zachodniego wyeliminowac polakow, rumunow, bulgarow,... a te wszelkie zaostrzenia prowadza do nerwowosci i wiekszych wypadmow, bo w spokoju kierowca jedzie spokojnie, a nie rozglada sie z ktorej strony dostanie kopa
~Kasztan
6 mies. temu
Bzdury.
Po dwóch skróconych z rzędu odpoczynkach tygodniowych kierowca ma odebrać nie jeden regularny jak piszecie, tylko dwa regularne z rzędu.
~Edek
6 mies. temu
Już pędzą tabuny 17 latków :)
~Bolek
6 mies. temu
Kasztan, tu jesteś w błędzie. Ma odebrać 45 plus to co skrócił więc maksimum 2 razy po 21. Co w końcowym rozliczeniu nie daje 2 razy 45. Oczywiście zawsze można odpoczywać dłużej.
~Pak
6 mies. temu
~Bolek

Jako infornacja.

Tydzień 0 - 45h (W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 1 - 45h
Tydzień 2 - 24h-44:59h
Tydzień 3 - 24h-44:59h
Tydzień 4 - 9/11h plus 2x1min-21h plus 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Śr 24:00/22:00 - Pt 17:58/15:58 W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 5 - 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Sb 03:00)
lub
Tydzień 0 - 45h plus 45h (W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 1 - 24h-44:59h
Tydzień 2 - 24h-44:59h
Tydzień 3 - 9/11h plus 2x1min-21h plus co najmniej 1min tygodniowego odpoczynku 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Pt 20:59/18:59 - Nd 14:57/12:57 W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 4 - 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Sb 03:00)

Tylko tak (w takiej kolejności i w takiej mierzy czasu) i ani jak inaczej (zgodnie przepisów).
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels