Ładownie transportowe do przewozu ładunków suchych są zazwyczaj trwale połączone z podwoziem, mogą być używane do transportu wszystkich rodzajów towarów z wyjątkiem płynów i są dostępne w różnych rozmiarach. Naczepy tego typu muszą być odporne na działanie wiele czynników podczas podróży i posiadać zabezpieczenia chroniące towary przed poślizgiem. Służą do tego m.in. ściany boczne, podłogi i dachy wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym (GRP).
GRP to wszechstronny materiał do produkcji naczep do przewozu ładunków suchych. Jednym z wiodących w Europie producentów zaawansowanych technologicznie kompozytów tego rodzaju jest niemiecka firma LAMILUX. Kompozytowe arkusze zapewniają optymalną stabilność a przy tym stanowią niezwykle lekkie elementy konstrukcyjne. Kompozyty wzmacniane włóknami szklanymi są stosowane do produkcji zewnętrznych ścian dachów, podłóg i ścian bocznych. Materiały te mają wiele zalety w porównaniu z materiałami konwencjonalnymi, takimi jak aluminium i blacha stalowa, dzięki swojej wytrzymałości, niskiej wadze i trwałości. Tworzywa GRP są również niezwykle odporne na korozję, warunki atmosferyczne i promieniowanie UV, co zapewnia ich długotrwały, atrakcyjny wygląd. Wysoki stopień jakości, który został wielokrotnie potwierdzony certyfikatami, oraz właściwości materiału idealnie dostosowane do poszczególnych zastosowań, pomogły firmie LAMILUX utrzymać wiodącą pozycję na międzynarodowym rynku kompozytów wzmacnianych włóknami.
Jedną z największych zalet kompozytów LAMILUX GRP jest jego wyjątkowa odporność na grad i uderzenia. Dzięki wysokiej sztywności i wyjątkowo niskiej odkształcalności tworzywo to nadają się idealnie do produkcji powłok dachowych, jak również zewnętrznych ścian przyczep. Podczas gdy grad powoduje widoczne i trwałe wgniecenia w dachu i ścianach bocznych wykonanych z aluminium lub konkurencyjnych tworzyw GRP, arkusze z tworzywa produkowanego przez firmę zwykle wytrzymują to zjawisko bez szwanku. Zastosowanie GRP może też prowadzić do 40% redukcji masy w porównaniu ze stalą i około 15% w porównaniu z aluminium. Elementy konstrukcyjne dachu i ścian bocznych mogą mieć smuklejszą konstrukcję, ponieważ tworzywa sztuczne wzmocnione włóknami zapewniają dużą sztywność. Zmniejszenie masy przekłada się na bezpośrednie korzyści w postaci większej ładowności, a w konsekwencji niższych kosztów transportu, a także zmniejszonego zużycia paliwa.
Źródło: LAMILUX
Utworzona: 2024-11-06