Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec zwolnień dla e-trucków? Szwajcaria rozszerza system opłat drogowych LSVA

Utworzona: 2025-06-04


Od 2029 roku szwajcarski system opłat drogowych LSVA (Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe), który dotąd nie obejmował pojazdów elektrycznych, zacznie być stosowany także wobec elektrycznych ciężarówek.

Rada Federalna Szwajcarii zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy, który przewiduje ujęcie takich pojazdów w systemie opłat w celu zapewnienia, że transport ciężki nadal będzie pokrywał swoje koszty oraz wspierał transfer ładunków na kolej. Choć pojazdy elektryczne zostaną objęte LSVA, to do końca 2035 roku będą mogły korzystać z ulg. Ma to na celu utrzymanie motywacji firm transportowych do inwestowania w zeroemisyjne rozwiązania, przy jednoczesnym zachowaniu sprawiedliwości systemowej wobec wszystkich rodzajów napędów. Władze federalne chcą również zapewnić przewoźnikom odpowiednią przewidywalność – nowe kryteria opłat mają być ogłaszane z co najmniej siedmioletnim wyprzedzeniem. Równolegle Rada Federalna planuje przesunąć najbardziej rozpowszechnione obecnie pojazdy z silnikami Euro VI z najtańszej do drugiej najtańszej kategorii opłat. Podobnie sklasyfikowane zostaną nowe ciężarówki z normą Euro VII, które jednak do 2035 roku będą mogły korzystać z rabatów, by zrekompensować ich wyższy koszt i zachęcić do wcześniejszego wdrażania.

Jak podkreślają szwajcarskie władze, obecny system LSVA coraz gorzej spełnia swoje zadania. Aż 90% ciężarówek jeżdżących po szwajcarskich drogach znajduje się w najniższej kategorii opłat, a rosnący udział elektrycznych i wodorowych pojazdów (obecnie zwolnionych z LSVA) przekłada się na spadek wpływów do budżetu oraz osłabienie efektu przenoszenia transportu towarowego na kolej. W 2024 roku dochody z LSVA wyniosły około 1,8 miliarda franków szwajcarskich, z czego dwie trzecie trafiło do budżetu federalnego, a jedna trzecia do kantonów. Środki federalne przeznaczane są głównie na Fundusz Infrastruktury Kolejowej.

Zmiany zostały zaprojektowane w zgodzie z unijną umową o transporcie lądowym, której Szwajcaria jest stroną. Projekt nowelizacji ustawy został przyjęty przez rząd 28 maja 2025 roku i trafi teraz pod obrady parlamentu.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels